Avmaskning sep

Moppa123

Trådstartare
Nu kommer ännu en Avmasknings-fråga :angel:
Jag har avmaskat min häst på bete först och sedan 8 veckor senare ( sista gången var förra veckan), men det står på IVOMEC förpackningen att man ska avsluta med en avmaskning i mitten på september ?? gäller det alltid, ÄVEN fast jag har nyss avmaskat?

eller varför skriver det så? (kanske för att förvirra ovetande-mask-folk som jag :smirk: )

Sv: Avmaskning sep

Jag skulle rekommendera ett träckprov för att ta reda på aktuell avmasknings-status på din häst.

Har du tur räcker det med att avmaska mot styngflugan (om du har sett ägg på din häst) i november (tror jag det är).

mvh Jessica

Styngflugelarverna tar man tidigare än november! Så fort styngflugan "gett sig" för året, dvs sept-okt nån gång.

Har man inte sett styngflugeägg kan man skippa den avmaskningen.

Okej. Då är det läge att avmaska mot styngflugan när man inte sett några ägg på ett tag alltså, eller?

mvh Jessica

Exakt! Ja, om det inte är tidigt på sommaren man ser det förstås!

Äggen på min häst börjar försvinna lite smått så jag får nog prata med övriga i stallet ang avmaskning.

Vi har även tänkt ta träckprov i höst och det är väl läge att ta det före man avmaskar mot Styngflugan annars vet man ju inte hur infekterad hästen blev på sommarbetet.

mvh Jessica

jag tycker det är bra att ta träckprov före avmaskningen för att se om man behöver och i så fall mot vad man ska maska. de man bör veta när man avmaskar är att maskmedlet faktiskt är ett "gift" och att masken/larven/ägget "måste" klättra upp på grässtråna för att hästen ska få i sig dem. med andra ord hästar som går i jord hagar får i regel inte i sig någon anmärkningsvärd mängd mask. :rofl:

labella skrev:
jag tycker det är bra att ta träckprov före avmaskningen för att se om man behöver och i så fall mot vad man ska maska. de man bör veta när man avmaskar är att maskmedlet faktiskt är ett "gift" och att masken/larven/ägget "måste" klättra upp på grässtråna för att hästen ska få i sig dem. med andra ord hästar som går i jord hagar får i regel inte i sig någon anmärkningsvärd mängd mask. :rofl:

Men om hästarna går i en jordhage utan gräs, så får dom förhoppningsvis hö :smirk: . Om hästen då bajsar vid höet när den äter, kan inte äggen etc. komma i hästarna då via höet?

Bara en liten filosofi.... :cool:

Styngflugelarverna ser du inte på träckprov på ett bra tag. De är på väg ner till magen nu, det tar ett tag.

Hästar i "jordhagar" som fodras på marken, eller där det växer upp enstaka strån kan bli KRAFTIGT infekterade. Värsta smittan där mina hästar gick förra året var enbart där de fick sitt tillskottshö, resten av hagen var helt parasitfri och dessutom bytte de fållor flera gånger under sommaren så de alltid hade rent bete. Ändå låg masktrycket på 850 EPG!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 666
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blev snabba ryck det här. Jag fick samtalet om gårdagens arbetsintervju i förrgår och mindre än en halvtimme efter att intervjun...
2
Svar
31
· Visningar
3 896
Senast: Bison
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 897

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka