avmaskning och träckprov

P

pepon

Jag är lite nyfiken på hur många av er som tar träckprov innan ni avmaskar era hästar?
Petra

Tog träckprov i höstas, och nytt i april. 0 EPG så det blir nytt i augusti igen.

Och jag kommer att fortsätta för omständigheterna kring hagar etc kräver det.

Jag vill göra det, men det har inte blivit av p.g.a diverse orsaker. Bland annat flytt till nytt stall m.m.

Men när jag nu får någon stabiltitet i min tillvaro och hästens så är tanken att jag ska börja med det.

Det blev en väldigt liten undersökning men tack för svaren!!
Petra

Hade tänkt göra det i våras men det blev aldrig av, ska dock göra det nästa år!

Ja jag gör, eller säger man börjar..mycket övertalning har det varit..men, men...nu har vi vårt prova SAMT..att den som hävdade MEST i stallet att dennes häst var SÅÅÅÅÅÅ bra maskad hade mest på provet...ca 1200 EPG. Själv hade man 350 EPG...och detta på en unghäst :D

Jodå. I år var det faktiskt första gången det blivit av. Mkt tack vare allt jag läst/lärt här på Buke. Vi hade 0 EPG och ingen förekomst av bandmask - avvaktar med maskning och tar nytt prov igen i höst. Jag är en sån där som är ute och mockar mina hagar, även beteshagarna, under vår/sommar/höst - grannarna här i byn tycker att jag är helt väck :) ... ta bort gödningen varför då :confused:, plus att vi bara har en åkgräsklippare (iofs en ganska stark) att köra ner ratorna med. Hästfolk är inte riktigt kloka nu för tiden :D

Det här är första gången som jag inte avmaskat innan betet och jag måste erkänna att lite konstigt känns det allt. Har två vänner som även de har börjat mockat hagar och också tagit prov i år...de hade 0.

Vill passa på att tacka Magdalena för alla hennes upplysande inlägg i ämnet och den utmärkta artikel hon skrivit angående avmaskning :bow:

Vad kul det är när det märks skillnad när man sätter in åtgärder mot smittan istället för att bara trycka i hästarna en massa gifter!

Kul att så många gör det och andra kommer att göra det. Ja, Buke är bra att ha, trallala! Finns Magdalenas artikel här eller går den att få tag på på annat sätt? Nyfiken!

Jag har tagit träckprov i år för första gången. Provet visade låg förekomst av ägg. Mockar sommarhagen ordentligt varje år - det har tydligen effekt!

Nu när jag vet att det finns (varför är det så dålig info om sånt i vårat land??), så gör jag prov!!! Varför avmaska om det inte finns något???
Jag trodde min häst hade mask, men det var 0 på allt... :eek: :) :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Pga av mitt snurr har jag nu lagt hästarnas träckprov på posten men inser nu att det är fredag!!! En hel helg innan det åker vidare till...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Troll
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka