Avmaskning och styngfluga

S

Spirelli

Har ni som haft styngflugeägg på hästarna maskat av än? Ser inga ägg längre i alla fall.

Sv: Avmaskning och styngfluga

Hej avmaska så snart som möjligt,man ska avmaska sept. okt mot styngflugans larver,ivomec eller liknande. Mvh Maria :banana:

Är det för sent att avmaska mot styngflugan nu.?? Vad händer om man inte avmaskar och det finns larver?

Man brukar säga att man ska avmaska mot styngflugelarver innan första frosten kommer, vilket brukar vara kring oktober. Nu är det nog i senaste laget, men jag skulle nog maska änndå.....
Det som händer är att när det blir kallt ute så kryper larverna in i tarmväggen och kapslar in sig och går i dvala. De dör då inte av maskmedel. När sedan våren kommer kryper de fram och man kan då få problem.
Om jag var du så skulle jag avmaska med ivomec eller liknande (fråga på apoteket) preparat nu OCH sedan även i vår (feb-april, beroende på vädret).
Om man är ute i god tid och maskar kan man slippa att maska mot styngflugan på våren. Är man orolig och inte vill ge hästen maskmedel i onödan kan man ta ett träckprov och sedan bara avmaska mot de parasiter som hästen har.

Varför avmaska mot styngfluga på våren (feb-apr)??? :confused: Det har jag aldrig hört talas om. Däremot så maskar man ju unghästar mot spolmasken i jan/feb. Men mot styngflugan har jag som sagt aldrig hört något om....

Senast ändrad av en moderator:

Som ett tillägg till de bra svar du redan fått: Att ÄGGEN är borta betyder absolut inget. De ramlar inte bort av avmaskningsmedel, utan av att hästen slickar i sig dem eller att pälsen fälls.

mik skrev:
Det som händer är att när det blir kallt ute så kryper larverna in i tarmväggen och kapslar in sig och går i dvala. De dör då inte av maskmedel. När sedan våren kommer kryper de fram och man kan då få problem.
Det är BLODMASKEN som kapslar in sig. Styngflugan kommer man åt hela vintern.

mik skrev:
Om jag var du så skulle jag avmaska med ivomec eller liknande (fråga på apoteket) preparat nu OCH sedan även i vår (feb-april, beroende på vädret).
Vad skulle hon vara ute efter i feb-april? Vilken mask alltså.

mik skrev:
Om man är ute i god tid och maskar kan man slippa att maska mot styngflugan på våren. Är man orolig och inte vill ge hästen maskmedel i onödan kan man ta ett träckprov och sedan bara avmaska mot de parasiter som hästen har.
Styngflugan avmaskar man mot på hösten (eller vintern om man nu missar hösten). På våren har den redan utvecklats så den kommer ut det kommer nya styngflugor.

Sorry... jag blandade ihop deras levnadscykler.... :angel: :crazy:
När jag sa att hon skulle maska i feb-april så menade jag mot blodmask (fast när jag skrev så var det mot styngfluge larver).
Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag tog fel... :bow:

Fattar inte hur jag tänkte, jag vet egentligen att det är blodmasken, var bara så säker på styngflugan....Måste ha haft koma... :smirk: ;)

MVH mik

Men.....alltså jag kan ha missuppfattat allt, men avmaskar man inte första gången mot blodmask innan betet typ i maj (såvida man inte genom träckprov eller på annat sätt upptäckt att hästen har blodmask), ?? :confused: Jag har liksom aldrig hört att man ska avmaska mot blodmask innan åtminstone april. Fast jag kanske är helt ute och cyklar :angel: . Som jag har förstått det så börjar avmaskningssäsongen för året, tre dagar innan betessläpp, vilket ju brukar ske runt maj (kanske rent av i april hos vissa), och sedan fortsätter man efter medlets intervaller.

Senast ändrad av en moderator:

Första blodmasksmaskningen (he he) gör man innan betet, om man inte på träckprov fått bekräftat att man har kraftig smitta redan i april.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
540
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
428
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring