Avmaskning mitt i sommaren

S

StinaJ

Hej! Jag håller på att göra en preliminär budget inför att jag ska hyra en häst och stöter direkt på första funderingen, det står i kontraktet att jag är skyldig att avmaska den 1/7, 1/11 och 1/3. För det första vad kostar det? För det andra 1/7 är ju mitt i sommaren, ska man inte byta hage efter att man avmaskat, vad gör man om det inte finns tillgång till en annan hage då, dom står ju redan på betet? Får givetvis info från ägaren och stallet men tänkte om någon kunde stilla min fundering sådär på rak arm!

MVH

Sv: Avmaskning mitt i sommaren

Okunnig stallägare som har denna skrivning i sitt kontrakt!! Avmaskning görs bara under betessäsong med de intervaller som föreskrivs för respektive avmaskningsmedel (4-12 veckor). Många hästar behöver inte avmaskas alls om de har låg parasitbörda. Gör träckprov så får du reda på status för din och stallets övriga hästar. Det finns flera vinster med detta; det kan bli billigare i längden om hästen inte behöver avmaskas men det viktigaste skälet är att felaktig avmaskning påskyndar resistensutveckling hos parasiter. Detta måsta undvikas så att medlen fungerar när de VERKLIGEN BEHÖVS. Du måste påtala detta för stallägaren. Läs tidigare trådar om avmaskning för mer info. Signatur Madick brukar resonera och svara mycket kunnigt och insatt på avmaskningsfrågor.

Man ska ju inte avmaska "bara för att". Det låter lite som att ägaren inte vet vad det handlar om faktiskt.
Låter extra konstigt att det är mitt i sommaren, när det brukar behövas i början.

Det är bättre att kolla bajset och se om det behövs någon avmaskning, istället för att bara göra det.

okej jag kankse var lite otydlig i min formulering men det är inte stallägaren utan hästägaren som har detta skrivet i kontraktet. Jag misstänker starkt att stallet kommer misstycka på den punkten!!:confused:

Angående avmaskning. jag slarvade grovt i höstas och avmaskade inte mina hästar :smirk: och har inte sett nåt i nåns bajs. nu avmaskade jag dom i tron att dom ändå skulle ha jttemycket mask, då verkligen mina hästar som går i fånghage, men nej det verkar inte vara så mycket 2åringen jätte små smala röda det måste väl vara blodmask de andra jätte små tunna vita det måste väl vara spolmask men ska inte de vara större, inte bra på mask :confused: ska jag göra en ny avmaskning om 1 mån eller ska jag vänta tills hösten och göra en analys? tacksam för svar.

Hon använder ngt preparat som tar så att efter 4-6 veckor kan hästen ha sammaparasittryck. I november mot styngflugor? I mars tidigt bete??? Jag skulle ta och kolla ev parasiter i juli...

Unghästar behöver avmaskas oftare än lite äldre hästar.

Själv så mockar jag hagarna med jämna mellanrum och plöjer upp 2 st var 4:e år.

de fullvuxna äldre hästarna avmaskar jag 2 ggr/året.
3 dagar innan sommarbetet och på hösten slutet av okt vid installning mot styngflugelarven. Har hänt att jag avmaskat alla hästar mot bandmask i Jan-feb något år.

Föl o unghästar avmaskar jag med medlet cydestin innan beteutsläpp, det håller parasiterna borta i ca 3 månader sen avmaskas dem i okt, jan.

Har jag fått hem någon ny häst så avmaskar jag den alltid, då får den gå på stallplan i 3 dagar, mockar upp och kör det till skogs;)

Varför ska du avmaska just då? Varför 4 månader mellan sommaravmaskningen och sen i november?? Inga krav på vilket medel du ska använda? Syftet med avmaskningen är?

Jag skulle ifrågasätta rejält!

Och varför i hela friden i mars? Jag skulle om jag hyrde ut min häst kräva träckprov och avmaskning efter vad provet visade istället :D

Hej! Jag håller på att göra en preliminär budget inför att jag ska hyra en häst och stöter direkt på första funderingen, det står i kontraktet att jag är skyldig att avmaska den 1/7, 1/11 och 1/3. För det första vad kostar det? För det andra 1/7 är ju mitt i sommaren, ska man inte byta hage efter att man avmaskat, vad gör man om det inte finns tillgång till en annan hage då, dom står ju redan på betet? Får givetvis info från ägaren och stallet men tänkte om någon kunde stilla min fundering sådär på rak arm!

MVH

Kostnaderna för avmaskningsmedlet är ju olika beroende på medel (har betalat 150 för Cydectin förra året och i år blir det ca 300 för equimax). Antingen skickar du in ett träckprov (går på ca. 200 kr) på vilken mask hästen har och utgår efter det eller frågar stallägaren vad det brukar finnas för mask ute i hagen hästen ska stå i. Däremot att avmaska "bara för att" kan bidra till att parasiterna blir resistenta mot medlen eftersom det brukas i onödan, därför är träckprov bra.
Antal tillfällen att avmaska är också beroende på medel. Vissa har faktiskt tre gånger (före, under och efter bete) medan andra (oftast) säger att du ska avmaska en gång innan och en gång efter bete. Men du ska ju ta de medel som de andra i stallen använder och inte utefter vad hästägaren anser om den inte vet vad hästen har för mask. Har du skrivit på kontraktet eller hinner du kanske ändra avtalet om just avmaskningen?

Ja alltså hästen kommer från ett uthyrningsstall så det här gäller flertalet hästar, men jag tänkte iallafall fråga de som hyrt honom innan mig hur de har gjort och hur de ser på saken, vad de använt osv. Sen kan jag ju alltid prata med ägaren, jag tror inte att han är helt oresonlig ifall jag har ett bra förslag men jag är ju inte så insatt i ämnet. Det jag tycker verkar jobbigast är iaf att om man avmaskar mitt i sommaren hamnar inte all mask på betet då? Det måste ju vara totalt värdelöst och jag tror inte att de övriga i stallet skulle se så positvit på det.....

Det jag tycker verkar jobbigast är iaf att om man avmaskar mitt i sommaren hamnar inte all mask på betet då? Det måste ju vara totalt värdelöst och jag tror inte att de övriga i stallet skulle se så positvit på det.....

Avmaskningen DÖDAR masken så de inte släpper ut mer ägg. Helt normalt att avmaska mitt i sommaren. Det mest normala om man inte tar prov och inte har en homogen grupp hästar, är att man avmaskar med medlets intervall HELA sommaren. Dvs börjar kanske 15 maj och sen avmaskar man var 5e, var 8e eller var 12e vecka till ca oktober. Detta för att hålla borta äggen från betet som smittar hästen.

Det jag funderar på är:

När man avmaskar (oavsett när man gör det) så bör väl alla hästar som går tillsammans avmaskas samtidigt och hur ställer de andra hästarnas ägare sig till att du då kommer och kanske ändrar på hela deras avmaskningsprogram? Man måste ju tillsammans komma fram till hur det ska avmaskas?

Nja, man avmaskar väl bara de hästar som har mask (enligt träckprov), det är väl bara dumt att avmaska hästar som INTE har parasiter, eller???

Nja, man avmaskar väl bara de hästar som har mask (enligt träckprov), det är väl bara dumt att avmaska hästar som INTE har parasiter, eller???

Ja, jag håller helt med dig egentligen! Var kanske lite för generaliserande. Ett träckprov är så klart det mest ultimata.

Men tyvärr verkar det vara som så ute i stallen (har varit så i alla stall jag haft mina hästar i) att man inte tar några träckprov och man får "order" av stallägaren "att nu ska vi avmaska!" Och så avmaskar alla samtidigt och med samma medel och ingen har egentligen någon aning om ifall det verkligen behövs och mot vilka maskar.

Ägarna till Ts hyr-häst verkar ju vara av samma "typ" eftersom de redan i förväg bestämt när hästen ska avmaskas.

Det jag funderar på är:

När man avmaskar (oavsett när man gör det) så bör väl alla hästar som går tillsammans avmaskas samtidigt och hur ställer de andra hästarnas ägare sig till att du då kommer och kanske ändrar på hela deras avmaskningsprogram? Man måste ju tillsammans komma fram till hur det ska avmaskas?

Det är det jag också funderar på! Hur jag ska liksom göra eftersom det står i fodervärdsavtalet att jag ska avmaska då? Fast enligt Madick så "DÖDAR avmaskningen masken så de inte släpper ut mer ägg." så då borde det väll inte vara några problem??
Vad betyder homogen btw?? Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Angående avmaskning. jag slarvade grovt i höstas och avmaskade inte mina hästar :smirk: och har inte sett nåt i nåns bajs. nu avmaskade jag dom i tron att dom ändå skulle ha jttemycket mask, då verkligen mina hästar som går i fånghage, men nej det verkar inte vara så mycket 2åringen jätte små smala röda det måste väl vara blodmask de andra jätte små tunna vita det måste väl vara spolmask men ska inte de vara större, inte bra på mask :confused: ska jag göra en ny avmaskning om 1 mån eller ska jag vänta tills hösten och göra en analys? tacksam för svar.

Oj... ser du mask i bajset har de MYCKET. Normalt ser man inte maskarna alls.

Vad avmaskade du med för medel?

Jag använde noromectin heter det va? Nja inte så mycket kan jag ju inte säga att det var. asså men då kan man ju aldrig se om hästen hade mask om man inte tar träckprov? Tack för ditt svar.

Noromectin, då är det läge att avmaska 8 veckor efter senaste gången. Och så en gång till 8v efter det.

Många hästar visar inga som helst tecken på att de har mask, även om de har mycket. Sen finns det vissa som visar många symptom och ändå inte har så värst mycket.

Det var det jag tänkte, men hur länge ska jag vänta med att ta ett träckprov då? Tack för svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 496
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka