Avmaskning m. Banminth

_Runaway_

Trådstartare
Nu ska vi avmaska hästarna hemma med Banminth, och de hästar som kommer på bete (fyra st som är från samma stall) är nyss avmaskade med samma. Tänkte bara fråga då, om hur länge ska man ge ny dos? är det en månad (kommer inte ihåg)? Och ska man ta Banminth igen då? Och efter den avmaskningen, ska man göra åter en gång efter ett tag? Vi ahr hästarna på bete så länge betet räcker, vilket kan bli in i september, så ska man maska genom hela betesperioden med samma intervaller?

Sv: Avmaskning m. Banminth

Banminth har 4 veckors intervall, så 1 gång i månaden under hela betesperioden ska ni ge.

och om man inte gör det utan istället tar ivomec sen vid intaget då?
mask har de ju alltid. Eller har det med resistensen att göra de dära intervallerna? Nån som tänkt till om detta med intervaller?

/jenny

Vill du hålla det relativt mask fritt så sak du maska med intervaller. I gång i månaden med Banminth och varanan månad med Ivomec. Sen behöver du inte maska något mer under övriga året om du har en vuxen häst.

Vi ska prova en ny sort nu i sommar som börja på C kommer inte i håg hella namnet, med den sorten behöver du bara maska en gång till under sommaren om du har en vuxen häst.

Hoppas du fick lite hjälp och att ni kommer fram till något som passar er.
Lycka till

Intervallerna har ju med hur länge medlet håller äggutskiljningen. Det finns larver i olika utvecklingsstadier. Pyrantel ta ju enbart de vuxna maskarna samt de larver som håller på blir vuxen. 4 veckors intervall. Ivermectiner tar bort de larver som är i slutfasen av sitt utvecklingsstadie. 8 veckors intervall. Sedan finns det preparat som tar ytterligare en del larver i tidigt stadium, moxidektiner. Dit hör Cydectin som någon sa va nytt och skulle maska med. Fast Cydectin är inte nytt. Cydectin håller äggutskiljning i 12 veckor. Klart man tänkt till om intervaller...det trodde jag var självklart att alla visste varför det är så.

Använder du Banminth, så använder du Banminth under hela betet. Fast byter du till Fyrantel som är presis samma sak så blir det billigare ;)...Sista maskningen görs ju innan installningen, och har ni inte styngflugan så behövs INTE Ivermectin...utan ta samma som du haft under sommaren. Har ni mycket mask på era hästar ?? Om inte kanske det räcker med före och kanske efter. Vad visade träckprovet ?

nej, det är inte självklart! Jag tänkte att om man avmaskar en gång och hästen knappt har nån mask alls ändå, varför då avmaska mer? Nu vet jag ju inte eftersom jag inte gjort träckprov, men rent teoretisk så avmaskar man ju till hösten igen. Tar inte maskmedlet "alla" maskar? Betena vi använder är nästintill rena så mer mask lär de ju inte få där.

/jenny

lånar knapp: ska flytta min häst den 1 juni till nytt stall. våra hästar är inte avmaskade ännu då vi brukar släppa dom på gräs i mitten av juni i detta stall ja står i nu.

de stallet jag flyttar till har inga beteshagar utan de är vilade vinterhagar som fått lite grönt bara. har ingen koll på de här med maskning *skämmas* hur ofta bör jag avmaska? bör jag avmaska innan ja flyttar eller när vi flyttat?? tacksam för svar..

Tack för svaren!! MEN nu har jag en till fråga!

EN av de fyra hästarna som kommer på bete är inte avmaskat med Banminth, som alla andra i det stallet. Hon är maskad med Ivomec istället, eftersom ägaren tyckte det var bättre (:confused: )
Går det "lika bra" med Ivomec om de andra har Banminth? Tar den blodmasken? (har väl för mig att det är det som Banminthen är till för nu på somamren) Ska vi avmaska henne lika som de övriga då, med Banminth??? Asså, jag är NÅGOT förvirrad! Väldigt tacksam för hjälp!!

Om ni ska vara säkra på att få med blodmasken ska ni maska med dubbel dos.

Med banminth alltså,

jag tycker att man kan kräva av den häst som kommer till ens bete att den ska vara avmaskad med ett preparat som tar så mycket som möjligt eller att ägaren gjort träckprov och sen valt preparat utifrån det.

Det värsta som finns är folk som "alltid har maskat med X och det har minsann fungerat så bra så bra"...

Senast ändrad:

Upplys den andra som tyckte det var bättre (be henne motivera) att hästarna ska avmaskas med samma medel... dessutom byter man ju preparat varannat/var tredje år så nåt år måste hon ju ta Banminth i alla fall.

Hon har 8v intervall och ni har 4v intervall, så efter ni gjort en gång till så kan hon haka på och ta B resten av säsongen.

HannaZ skrev:
Om ni ska vara säkra på att få med blodmasken ska ni maska med dubbel dos.

Med banminth alltså,

Nej, nu blandar du ihop maskarna. Blodmasken tas i enkel dos av både Banminth och Ivomec. Det är BANDMASKEN som man tar dubbel dos av Banminth för att komma åt.

Okej, tack. Hon får ju faktiskt rätta sig efter de andra. Vi vill ju bara ha bete (OCh hästar såklart) i gott skick, eftersom vi nu tagit oss i kragen och skött det bra i höstas och i vår.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 397
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.