Avmaskning - Kolik

zamboca

Trådstartare
Jag avmaskade min 10 mån halvblod/fullblods fölis i förrgår med Noromectin. Kvällen efter när hon kom in från hagen verkade hon pigg och åt sitt hö. När jag någon timme senare skulle ge hästarna kraftfoder låg hon ner i boxen och visade koliksymtom. Ville inte resa sig, inte äta något. Jag tvingade upp henne och tog ut henne på en promenad. När hon kom in ville hon dock lägga sig igen. Tog då ut de andra hästarna för att hon skulle resa sig och bli lite orolig och det hjälpte till att få fart på magen igen. Hon blev sedan snabbt piggare och visade inga mer symtom.

Det verkade alltså som att hon fick en lättare kolik c a 24 timmar efter avmaskning. Är det någon som vet om det är vanligt att hästar/föl får det efter avmaskning? Hon var tidigare avmaskad under och efter betet. Vi har haft maskfria beten, skickade prov på alla hästar i april. Hon var dock borta på annat bete någon vecka i somras vid betäckning.

Vilket avmaskningsmedel är bäst att använda på en åring i jan - feb? Skulle jag ha använt ett medel innehållande pyrantel stället för ivermektin??

Nu har jag avmaskat bara henne, skulle alla hästar avmaskats samtidigt? Tänkte skicka in ett nytt träckprov i april igen.

Sv: Avmaskning - Kolik

Du kan ha orsakat massaktivering av blodmask när du avmaskade nu när det är kallt. Men det kan också vara så att koliken inte hade något med avmaskningen att göra. Du skriver "nytt träckprov", du hade alltså gjort ett nyss?

Tog maskprov i april förra året på alla hästar som visade 0. Dock var fölet med på betäckning i somras och då är det ju möjligt att dom blev smittade..... Avmaskade alla hästar sedan efter hemkomsten.

Jag är egentligen helt emot avmaskning utan att ta prov före men fick följande råd av djursjukhuset Strömsholm: Små besättningar med vuxna hästar behöver ofta ej avmaska alls, medan föl och unghästar SKALL avmaskas regelbundet, spara inte på avmaskningsmedel till dem!

Senast ändrad:

Dessvärre vet jag andra som fått konstiga maskråd från just den kliniken. De borde istället säga att man inte ska spara på TRÄCKPROV på unghästar. Om fölet/unghästen har bara lite mask är det bättre att de själva får utveckla motståndskraft.

De kan ibland bli sjuka om de avmaskas och faktiskt har en massa mask...de blir då sjuka(kolik) av gifter från de döda maskarna...troligen inte massaktivering då de är i rätt stadie(maskarna) för avmaskning i februari...om man inte redan maskat med Cydectin i nov...som tar kapselformen av dem....

qurrequrt skrev:
De kan ibland bli sjuka om de avmaskas och faktiskt har en massa mask...de blir då sjuka(kolik) av gifter från de döda maskarna...troligen inte massaktivering då de är i rätt stadie(maskarna) för avmaskning i februari...om man inte redan maskat med Cydectin i nov...som tar kapselformen av dem....

Du pratar om olika maskar. Det är spolmasken man vill åt på unghästarna, och blodmasken som man riskerar att masskuppväcka. Blodmasken är i vilostadie under vintern. Varför skulle man avmaska med Cydectin i november? Om det är styngflugans larvar du vill åt (alltså en tredje sorts parasit vi talar om nu) så avmaskar man mot den i sept-okt och inte så sent som november längre. Och även om du tar tre stadier av blodmasken med Cydectin, så har du två stadier kvar som du inte kommer åt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka