Avmaskning katt

F

Fifill

Behöver hjälp av Er kattkunniga.

Jag har nyligen köpt en raskatt från en uppfödare (katten är fyra år). Katten är innekatt hos mig men har tidigare varit både ute och inne.

I förrgår hittade vi bandmask i baken på henne, har nu avmaskat henne med Axilur (tre dagar i rad), rengjort mat och vattenskål samt lådan med kokande vatten, bytt sand, tror det var allt. Räcker det? Hur skall jag annars decinficera lådan om inte kokande vatten är tillräckligt? Något mer jag bör göra?

Tacksam för råd.

/F
 
Sv: Avmaskning katt

Jag är inte så bra på det där med avmaskning. Mina katter bara är inne, så jag avmaskar dom aldrig. Men när jag fick Siri från katthemmet var hon avmaskad med Axilur, fast det märktes ju att något inte var riktigt som det skulle. Efter kontakt med en veterinär fick jag rådet att avmaska med Droncit och Banminth samtidigt. Det var INTE så kul att mocka hennes låda efter den kuren kan jag säga... Ett avmaskningsmedel tar ju inte alla maskar, så hör med en veterinär vad du ska använda. Alla är väl inte lika effektiva heller. Eller prova "min" kur. Efter det har hon aldrig haft mask igen.
 
Sv: Avmaskning katt

Det räcker med det du har gjort. Eventuellt kan du avmaska katten igen om tre veckor för att ta kål på det allra sista. Tror nämligen inte att eventuella ägg dör av Axilur så finns det ägg kvar kommer de ge upphov till mask igen. Är inte 100% på det, men har för mig att det kan vara så.
 
Sv: Avmaskning katt

Tusen tack för Era svar.

Ja, jag tror att det låter som en god idé att avmaska henne igen om ca en månad, kanske med Drontal.

Jag har bytt sand och tvättat lådan i fyra dagar, tror Ni att det räcker, eller fortsätter det att komma ägg med avföringen i många dagar?

/F
 
Sv: Avmaskning katt

Fifill skrev:
Jag har bytt sand och tvättat lådan i fyra dagar, tror Ni att det räcker, eller fortsätter det att komma ägg med avföringen i många dagar?
Ingen aning faktiskt. Står det inget om det på "bruksanvisningen" till maskmedlet då?
 
Sv: Avmaskning katt

De flesta är nog inte fullt lika noggranna som du, för folk brukar inte skriva det. Så rimligt sett har du gjort fullt tillräckligt.
Kattmask går normalt inte på människan, så kör du med normal god livsmedelshygien borde det inte vara nån fara.

Och som du säger, ta en serie till om 3-4v, med Axilur, eller med nåt speciliserad medel - minns aldrig om det är Drontal eller Droncil. De är visst dessutom lättare att ge.
 
Sv: Avmaskning katt

Tack för Era svar.

Att ge Axilur tre dagar i rad var inte jättekul, säkert inga problem för katterfarna, men för en nybörjare med osamarbetsvillig katt var det inte helt okomplicerat. Katterfaren hjälpsam vän blev lösningen.

Hon vände i hull (var tidigare tunn) omgående efter avmaskningen, vet inte om det var avmaskningen eller en slump?

Ny avmaskning efter ca 8 veckor med Drontal.
 
Sv: Avmaskning katt

Beror helt på. Är mamman utekatt bör man avmaska mamma katt och kattungar innan ungarna blivit 21 dagar gamla och sedan vid 6, 8 och 12 veckors ålder.

Är mamman innekatt behöver man i regel inte avmaska alls, men om man vill kan man avmaska innan 21 dagars ålder och så räcker det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har en 7årig honkatt, lugn och snäll, som jag har haft sedan hon var 1,5 år (kastrerad, utifall det spelar roll). Jag tog nyligen...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Jag köpte en 4 årig ragdollhane för 2 veckor sen. Han är lite mager och i helgen kräktes han och sen blev han jätte dålig i...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: Jolanta
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp