Avmaskning föl och sto?

Bella

Trådstartare
Det finns massor med trådar om avmaskning och även om avmaskning av föl men jag vill fråga ändå.
Mitt sto fölar när som helst och runt den 15 juni ska jag flytta med hästar och allt. Då borde jag ju avmaska innan flytten men hur är det med fölet. Läste i en tråd att man kan ta träckprov på fölet vid 8 veckors ålder. Ska jag avmaska stoet inför flytten? Vill ju inte avmaska i onödan så jag är tacksam för svar.
 
Sv: Avmaskning föl och sto?

Stoet ska maskas inom 24 timmar efter fölningen. På så vis skyddas fölet mot fölmask. Föl avmaskas vanligtvis mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder. Ang träckprov på föl så har jag ingen aning.
 
Sv: Avmaskning föl och sto?

Avmaskar du vid fölningen behöver du inte upprepa dig vid flytten, din häst släpper ju inga ägg då i alla fall.

Jag skulle avmaska fölet vid 8 och 16 veckor mot spolmasken (det finns ivermectin-resistenta stammar), och sen göra träckprov i vinter för att se hur läget är.
 
Sv: Avmaskning föl och sto?

Är det ivermectin man ska använda på fölet vid avmaskning v. 8 och 16?
 
Sv: Avmaskning föl och sto?

Mariella skrev:
Är det ivermectin man ska använda på fölet vid avmaskning v. 8 och 16?

Ojdå, visst skulle det vara Axilur eller Rintal v. 8 och 16..? Sen träckprov i Jan-feb
 
Sv: Avmaskning föl och sto?

Mariella skrev:
Ojdå, visst skulle det vara Axilur eller Rintal v. 8 och 16..? Sen träckprov i Jan-feb
Banminth eller Fyrantel går också bra. Finns det blodmask på betet kan det ju vara att föredra åtminstone avmaskningen vid v.16.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp