avmaskning/bete

Moppa123

Trådstartare
jag har funderat lite på avmaskningsmedel. När man avmaskar INNAN betessläpp så kommer avmaskningsmedlet ut i marken (via den kommande avföringen). Dödar man larverna i marken då? eller är det i så liten mängd att maskarna överlever?

hur länge finns maskmedlet "i" hästen??

om det slarvas med avmaskning innan betesläpp med många olika hästar, hjälper det inte alls att avmaska under betesgång då?

hmmm funderingar i regnet...

Medlet binds till jorden och dödar inget när de kommer ut.

Om några inte avmaskar sina hästar får de som avmaskas lika mycket smitta i sig ändå. De smittar inte ner betet, men får i sig smitta och kommer ha lika mycket mask som de andra när medlets intervall går ut. Jag hade så förra sommaren, mina avmaskade med 8v intervall Ivomec, men på träckprov hade mina lika mycket mask som de som inte avmaskats alls.

Tack för svaret .. jag har dock lite följdfrågor :)
Om de sista 2 hästarna avmaskas efter ca 1-2 veckor in på betesperiode..då är det egentligen onödigt om inte alla avmaskar igen?
Ska man hellre avmaska alla när de kommer in från betet??

När är det smartast att ta ett träckprov på sin häst? direkt efter betet? under betet? innan betet ( dock försent för min del nu)

Efter vad jag har förstått är det bäst om alla avmaskas tre dagar innan betessläpp oavsett när de kommer, då ska de vara smittfria när de släpps på och sedan avmaskar man samtliga igen under betet efter lämplig längd tex 8 veckor ivomec som Magdalena skrev. Detta förutsätter ju att det inte är alltför lång tid mellan betespåsläppen för man kan ju inte avmaska de sista hästarna alltför nära inpå förra gången de blev maskade (snurrigt??) =)

Jo, det var vad jag trodde vi hade gjort oxå :(
tyvärr har det blivit så att vissa är avmaskade och att hästar har gått oavmaskade på samma bete 2 veckor innan jag mfl släppte. Nu avmaskade det en häst, och jaaaa alla är HELT i ofas iaf och det var inte vad vi kom överens om innan släpp :devil:
men nu är det som det är så jag funderar på hur jag ska göra med min....
Ska jag avmaska henne när jag tar hem henne igen efter, eller är det bättre att ta träckprov när jag åeter är i stallet och ser vad det säger?
Jag har aldrig tagit träckprov så är lite dålig på vad/när är bäst..

Se till att alla avmaskas samtidigt nästa gång, försök lägga det så nån får gå en vecka extra och nån en vecka för kort t.ex.

Träckprov kan du göra när som helst, mest intressant är det väl dock före och ev efter bete.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar