Avmaskning av kattungar

Nussikan

Trådstartare
När och hur ofta tycker ni man ska börja avmaska kattungarna. Alla jag frågat har sagt olika, dom flesta har väl sagt att man ska börja vid 3-4 veckors ålder och sen 3 gånger till innan dom flyttar vid 12 veckor. Andra har sagt 2 gånger innan dom flyttar och sen en gång efter att dom kommit till det nya hemmet, så vad tycker ni? Har nämligen fyra små bebbar hemma som fyller 3 veckor idag så det är ju dags att bestämma sig :)

Sv: Avmaskning av kattungar

Nej, jag avmaskade aldrig mina :angel:

Vet fler raskattuppfödare som slutat med det. Men det är ju katter som är inne och aldrig äter råttor och sånt.

Det beror ju lite på omständigheterna. Är det utekatter bör de avmaskas innan de blivit 21 dagar gamla och sedan vid iaf 8 veckors ålder och en gång till innan de flyttar.

Är det innekatter behöver man inte avmaska alls. Jag tar avföringsprov och kollar om de har mask och så avmaskar jag om det behövs (vilket jag inte behövt göra än så länge). En annan variant är att avmaska innan 21 dagars ålder och sedan behöver man inte avmaska mer eftersom man få bryter iaf spolmaskens livscykel.

Tack för era svar.

Men ska dom inte vara avmaskade enligt SVERAK innan dom flyttar? Dom är ju innekatter men dom har en rastgård utanför som mamman är mycket i, och där kan hon ju äta både gräs och ev. smådjur som kommer in, så man vet ju aldrig... Jag reagerade lite när jag läste en bok om kattungar från Hi*ls där det stog att man skulle avmaska dom 3 gånger innan dom flyttade och sen var tredje månad, även innekatter! Mina andra vuxna katter avmaskar jag bara om jag misstänker mask, men vet som sagt inte hur jag ska göra med bebbarna (eller jag vet ju att jag ska avmaska, men inte när och hur ofta)

Tack för era svar.

Men ska dom inte vara avmaskade enligt SVERAK innan dom flyttar? Dom är ju innekatter men dom har en rastgård utanför som mamman är mycket i, och där kan hon ju äta både gräs och ev. smådjur som kommer in, så man vet ju aldrig... Jag reagerade lite när jag läste en bok om kattungar från Hi*ls där det stog att man skulle avmaska dom 3 gånger innan dom flyttade och sen var tredje månad, även innekatter! Mina andra vuxna katter avmaskar jag bara om jag misstänker mask, men vet som sagt inte hur jag ska göra med bebbarna (eller jag vet ju att jag ska avmaska, men inte när och hur ofta)

SVERAK har inget krav om avmaskning på kattungar. Om du tror att det finns risk att mamman får mask ute bör du nog avmaska, såvida du inte väljer att ta avföringsprov först.

Tycker du jag ska avmaska nu vid 3 veckor och sen 2 gånger till innan dom flyttar då?

När jag var och köpte avmaskningsmedel på apoteket för ett tag sen till min kisse, så frågade hon i kassan om katten hade maskar i rumpan. Enligt henne, skulle man inte maska av katten förän maskarna kommer ut. För det var inte bra för katten att bli avmaskad för mycket. Så det kör jag med nu.. vet inte om det är sant, men hon som håller på med läkemedel dagarna i ända, borde ju veta vad hon pratar om. Fast jag blev lite konfundersam nu när kissungarna kom, hur jag skulle göra.

Vuxna katter behöver man inte avmaska om dom inte visar symptom (det är ju inte alltid man ser maskar i rumpan men oftast så märker man det på att dom går ner i vikt eller spyr eller är allmänt trötta) men med kattungar är det en annan sak, där kan man inte veta om dom har mask om man inte tar ett avföringsprov så där avmaskar man oftast ändå, men om dom senare aldrig visar några symptom så behövs det ju inte någon mer gång.

När jag var och köpte avmaskningsmedel på apoteket för ett tag sen till min kisse, så frågade hon i kassan om katten hade maskar i rumpan. Enligt henne, skulle man inte maska av katten förän maskarna kommer ut. För det var inte bra för katten att bli avmaskad för mycket. Så det kör jag med nu.. vet inte om det är sant, men hon som håller på med läkemedel dagarna i ända, borde ju veta vad hon pratar om. Fast jag blev lite konfundersam nu när kissungarna kom, hur jag skulle göra.

Det stämmer med vuxna katter och kattungar efter strikta innekatter. Har man däremot en hona som går ute, antingen lös eller i rastgård, så att hon kan ta bytesdjur är det en annan sak. Då kan spolmask lägga sig i ett vilostadie i mjölkkörtlarna sedan aktiveras de när honan börjar ge di åt ungarna och ungarna får mask. Därför bör kattungar efter sådana honor avmaskas innan 21 dagars ålder såvida man inte kan fria dem med avföringsprov.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
591
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 478
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama