Avmaskning av föl och sto

Molekyl

Trådstartare
Har ett föl som i dagarna blir 8 v. Jag avmaskade stoet ca 1 v efter födseln, men undrar om det inte börjar bli dags att avmaska igen. Ger jag både sto och föl eller bara fölet denna gång? Och med vilka intervaller bör man avmaska? Preparat?

/Malin

Sv: Avmaskning av föl och sto

Jag avmaskade också stoet några dagar efter fölning. Sedan avmaskade jag både sto o föl vid ca 8 veckor (alla i samma hage maskade samtidigt o fick sen byta beteshage). Jag använde Noromectin så jag ska avmaska när fölis är 16 veckor igen (dvs med 8 v intervall).

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar