Sv: Avmaska??

Normalt sett så avmaskar man inte vuxna hästar på vintern, bara om de har påvisade parasiter. Föl och unga hästar kan dock ha spolmask och kan behöva en dos nu. Men kolla med träckprov först!

Vilket medel som skall användas beror på vilka parasiter hästen har, och det ser man på ett träckprov. Har hästen inga äggproducerande parasiter behöver den inte heller avmaskas.

Detta gäller året om!

Gjorde träckprov på båda hästarna ni i vinter och det visade sig att den ena hade stora blodmasken. Avmaskades med Cydectin.

Nej, ingen maskning vintertid på vuxna hästar. Dessutom så räknas även 1 åringar in i *vuxen sammanhanget*. Skulle jag mot förmodan behöva maska på vintern så väljer jag Axilur, pga att lilla blodmasken är resistent mot detta medel och jag riskerar inte väcka upp den. Den stora blodmasken har jag mindre koll på just nu, men antar den ej dvalar.

*fråga Madick om den stora*

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross