Avmaska vilka tider

S

stall

När på året skall man avmaska? Vi avmaska innan insläpp typ i hmm september men bamint och skall avmaska nu med ivomec är det riktigt?

Sv: Avmaska vilka tider

Nu är det en lång blöt höst, så en såhär sen avmaskning skadar inte.

Dock bör ni hålla er till en substans/år.

Viktigaste avmaskningarna är under sommaren, då det finns gräs (kan även gälla nu om man har högt parasittryck), då man bekämpar blodmasken. 3 dar före betessläpp, under hela säsongen med medlets intervall (står på förpackningen), dvs var 4e, 8e eller 12e vecka.

Allra bäst resultat får man om man tar träckprov på våren och avgör hur avmaskningen behöver läggas upp. Samtidigt tar man i beaktande hur hagarna ser ut, hur många hästar som går där, vilken ålder på hästarna och hur stort utbyte av hästar det är.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka