Avmaska vild katt?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har ju en vild katt här hemma som bor i mitt stall. Finns en lång tråd om henne här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927573.
Nu är det så att jag misstänker starkt att hon har fått ett rejält maskangrepp. Hon är inte mager eller så utan i gott hull men ibland så ligger det maskar i vattenskålen :crazy: De andra är avmaskade ganska nyligen så jag tror inte att de är någon av dem som har fått mask igen.
Hon är inte avmaskad sedan kastreringen eftersom hon inte går att få tag på. Jag kan komma såpass nära som en halvmeter och ibland kan hon springa förbi mina fötter och ibland kan jag stryka henne snabbt över ryggen men jag tror inte att jag skulle kunna träffa med en dospipett. Det är ju ganska mycket i dem och man ska ju dela på pälsen och så nära får jag inte komma.
Hon är inte dum så att mosa en tablett i burkmat kan jag glömma för det äter hon inte. Jag har försökt ge stallkatterna (det är tre till som bor där men de är tama) burkmat men de vägrar konsekvent att äta trots idoga försök. De äter bara torrmat och de äter den inte om den är uppblött vilket jag också har försökt för att lättare få i dem tabletter.
Någon som har någon bra ide? Jag vill helst inte stressa henne med att försöka fånga in henne igen. Det har tagit lång tid, många år, att få henne att lita på mej så mycket som hon gör nu och det vill jag inte spoliera.

Ge mej era bästa tips och råd!
 
Sv: Avmaska vild katt?

Kan du stänga in henne i ett rum och svälta henne ngn dag och då ge god mat med piller i? Fisk elr kyckling. Rå köttfärs är en höjdare här hemma.
 
Sv: Avmaska vild katt?

Det här är tyvärr ingen katt man stänger in. Dels för att hon är såpass vild och dels så tog det flera år innan jag kunde fånga in henne för att kastrerar henne och enda orsaken till att det gick att fånga in henne då var för att hon förmodligen varit instängd och kom hem i mycket dåligt skick. Ändå fick jag äta antibiotika och ta stelkrampen efteråt. Hon gav sig inte utan kamp och nu när hon mår bra, även om hon har blivit betydligt tamare så tror jag att den fajten inte är något jag så gärna vill ta.
Hon äter inget annat än "hennes" kattmat. Hon är alldeles för misstänksam för att äta något annat oavsett hur gott det är.
 
Sv: Avmaska vild katt?

Vår förra stallkatt var iofs väldigt tam men han åt faktiskt Axilur-tabletterna när man bara lagt dem bland torrisarna.

Nu finns en annan sort, Milbemax, som man bara behöver ge en tablett av och den ska dessutom smaka lever.

Testa det simplaste, lägg bara pillan bland några få torrisar och hoppas.
 
Sv: Avmaska vild katt?

Ett tips som fungerade för oss och ngr halvtama katter, var att köpa makrill i tomatsås på tub. De älskade det. La tabletten i lite och kunde sen räcka fram skålen till tänkt katt som slukade det. Den lite vildare katten fick jag invänta lite så han uppfattade lukten, sen slängde han det i sig oxå. Fick då hålla bort den andra så att hon inte skulle sluka det med:)
Värt att testa

Lycka till:)
 
Sv: Avmaska vild katt?

Ja det hoppas jag med. Tyvärr har inte rätt tillfälle infunnit sig än så jag har inte kunnat prova.
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 510
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 217
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag har haft min lilla nakenblandning i drygt en månad nu. Hon är 6.5 månad. Hon har bott hos uppfödaren fram tills jag köpte henne så...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp