Avmaska nu?

F

Frågvis

Tyvärr är jag helt otroligt klantig och glömsk... *skäms* Jag har glömt höstavmaskningen! Kan bara skylla på att vi innan haft hästarna i stall med en massa andra och då har vi avmaskat alla samtidigt... och nu har vi flyttat och har eget...

Vi har fyra ponnier: två b-ponnier, en c och en d-ponny som är dräktig(ska föla i början på juni). Alla är avmaskade i somras med banmithpulver samt d-ponnyn även med spruta i september (vi köpte henne då och hon var avmaskad när hon kom). C och D ponnierna hade styngflygsägg på benen... fast mkt lite...

Vad ska jag göra? Har sprutor hemma till alla men vågar jag ge dem? Har hört om maskkolik och att det skulle vara särskilt stor risk för dräktiga ston? Om jag inte kan ge nu, när ska jag ge dem det då?

:(

Nu lär det väl ha frusit till överallt? (idag har vi fått 15 cm snö!!). Då är det för sent för vuxna hästar, det är blodmasken och styngflugan som kan bråka, och de kommer du inte åt nu i alla fall.

Jag har en liten undran..
Hur ofta och när på året brukar ni avmaska era hästar?

Tack Magdalena! :)
Iofs så har det inte frusit hos oss... hagarna är bara lera. Jag bor långt ner i Sverige. Ska jag avmaska med spruta i februari eller med pulver som vi brukar göra då?

Har du föl eller unghäst (0-2 år)? Annars ska du INTE avmaska i februari. Det är spolmasken man kommer åt då, och den har inte vuxna friska hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30