Avmaska kattunge

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag fick höra av en kompis att man ska avmaska sin kattunge en gång i månaden.
Stämmer det? Är det någon skillnad om man har kattungen som innekatt??
Hur ofta ska en vuxen innekatt avmaskas?? 1 gång/år??

är det en utekatt ska den avmaskas (enligt vad som jag fått lära av veterinär) var 3e månad. ingen skillnad på kattunge och vuxen. avmaskar man de ofta så är det inge bra. vissa "maskar" finns där för att göra gott också, och avmaskar man för ofta så försvinner även de.
men JAG gjorde alltid så att jag avmaskade inte förräns jag såg att kissen hade mask. ville inte plåga kissen med detta för ofta, iom. att han hatade det, och gjorde det alltså bara när det var nödvändigt.

Jag har innekatter och använder Droncit till dom vid kullar. Avmaskar dom 2 ggr på 12 v, men enligt tillverkaren ska man avmaska varannan vecka under dom 12 v + mamman innan födsel. Dock vet jag ingen uppfödare som gör det.

min veterinär sa till mig att kattungen skall avmskas varje 3 månader,2-3 gånger om det är innekatt.

mina innekatter blir avmaskad varannat år,det räcker med det har apoteket och veterinär upplyst mig om.

- Kattungar ska avmaskas från 2-3 v ålder med Banminth varannan vecka till leveransålder.

- Vuxna utomhuskatter: avmaskas 4 ggr/år alternera mellan Drontal och Droncit.

- Inomhuskatt (aldrig ute): behöver ej avmaskas

Hur rekomenderar du att jag ska avmaska min lille kattunge, får hem honom i augusti då han är 12 veckor (jag tror inte varken ungarna eller de vuxna katterna blir avmaskade)?

Bland det första jag ska göra efter att han kommit hem är att ringa och beställa tid för vaccinering, tänker att det kan vara bra om de är avmaskade innan det.

Jag skulle avmaska en gång med Banminth direkt när du får honom för att bli av med ev spolmask. Därefter beror det på om du ska ha honom som innekatt el utekatt (se inlägg ovan).

Han ska bli innekatt så då kör jag med Banminth en gång. Tack!

Jag köper Banminth och ger 2 - 3 gånger per år till mina två katter som går ut. Skulle jag se mask skulle jag givetvis avmaska oftare.

Dock sa hon på Apoteket att jag minsann inte skulle hålla på och avmaska omotiverat mycket, men två gånger om året är ju knappast för mycket, jag litar mer på vad min veterinär säger än apotekspersonalen. Men hon menade att maskarna blev resistenta av för mycket avmaskande, och det kan jag ju förstå om man maskar av en gång i månaden.

Tänk på att Banminth inte tar bandmaskar så om du vill avmaska mot sådana måste du välja annat preparat...

Väldigt vad många olika förslag här komm! Min veterinär sa om min utekatt (vuxen katt), att de ska avmaskat ca 2gg/år, eller när man ser att de har mask!

Vad som stämmer bäst enligt alla förslag här, ja de är en stor gåta! Du får ju göra det som käns bäst!

Till alla:
Ja jag kan ju inte påstå att jag blev så mycket klokare på alla svar.
Jag har alltså en katt på 7år och en kattunge på 14 veckor. Kattungen är
avmaskad innan hon kom hit och de är både innekatter. Det jag hade hört
är att man inte ska avmaska innekatter förutom när dom är riktigt små
och när man har konstaterat mask just med risken för att göra maskarna
resistenta. Utekatter skulle man avmaska 2ggr/år tills de är 2 år och sedan
efter konstaterad mask. Det läste jag på en katthemssida, men det kanske inte stämmer??

Mina katter var 9 mån när jag köpte dem. De var avmaskade eftersom deras mamma var utekatt, men själva har de aldrig satt sin fot ute.

Jag hade tanken att avmaska dem ibland ändå, eftersom jag kan dra in peck från stallet med skorna.

Men jag har faktiskt inte gjort det. Har ändrat mig och tänker bara göra det vid tecken på mask, och det har de aldrig visat. De är drygt 3 år nu.

mandalaki

Det var väl lite så jag tänkte oxå, att eftersom dom är inne så
avmaskar jag bara om de visar tecken på mask. Jag tycker att det är
viktigt att maskarna inte blir resistenta.

Liknande trådar

Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
251
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka