Avmaska i samband med vaccinering på vetklinik?

Sv: Avmaska i samband med vaccinering på vetklinik?

Hur tänkte du att du skulle se styngflugan i träck då äggena sitter på UTSIDAN av hästen ;). Dom ser du ju själv med blotta ögat. Varför skulle kolla masken hästar leva farligt ?

För att parasiten larven lever i hästen.. Det är ju knappast någon nyhet!!!

Även svar till Packe_alicia.

Vidilab kan kolla bandmask om man ber om det utöver det som ingår i Kolla masken. Då får man hem en faktura på den undersökningen i efterhand.

Styngflugelarverna kan man inte se på något prov men det är lätt att se äggen på benen och då avmaskar man till hösten, lätt som en plätt!

efter som träck prov inte uppvisar bandmask och styngflugelarver så lever kolla masken hästarna rätt farligt

Allvarligt. Styngflugans ägg SER du utanpå hästen och bandmasken är i de flesta fall inget man behöver oroa sig för. Får hästen symptom är det ju läge att avmaska mot det dock.

Det låter som om du har gått på opålästa veterinärer eller läkemedelsäljares snack...

Avmaskning är i första hand för att skydda markerna från smitta och därmed att hästarna blir återsmittade.

Men du ser ju ÄNDÅ ägg UTANPÅ hästen, inte i skiten. Ser du ägg, så avmaskar du. Vad är det du vill ha fram egentligen ? Att man skickar in träckprov och kollar larver ? Du svarade inte på frågan om varför kolla masken hästar lever farligt. Varför gör dom det ?

Hehehe...det är ju inte så vanligt att hästar tycker det är gott med avmaskningsmedel. Men vilken kul grej. :)
Det var snällt av er att erbjuda er. :laugh:
Det ska nog gå bra ändå tror jag. Men tack så mycket för hjälpen. :)

*KL och lite off topic.
Men du och Jossan är hjärtligt välkomna hem
till oss på fika om ni vill det någon dag.
Kram på er!!!

Senast ändrad:

Hehe...visserligen är jag gröngöling på detta med avmaskning då jag haft hästen på uppstallning med full service tidigare...men där skickade dom inte efter träckprov...så jag visste inte vad det var förräns jag läste en artikel om det. :D:p
Men nu i år så har jag kollat träckprov och ska avmaska därefter. :)
Men min hästs träckprov vill jag inte diskutera... :)
...tycker det känns konstigt och prata om min hästs avföring med någon via nätet. Så den diskussionen undanbedes hjärtligt.
Men tack för ett jättetrevligt svar. :)
Mvh Xoya.

Fast inderekt snackar du ju om din hästs innandöme ju ;)...Är bajs otäckt tycker du :rofl:

Det är ju en sak och diskutera avmaskning och avmaskningsmedel via nätet än att diskutera min hästs avföring via nätet.
Det är ungefär samma sak som om jag skulle få uppleva att min sambo skulle gå på toaletten med dörren öppen för mig och det är lite såna där saker jag inte känner jag behöver uppleva...:angel::rofl::laugh:
Mvh Xoya

Senast ändrad:

Så känsligt... :o;)

Själv har jag spenderat kvällen med att rota igenom främmande hästars bajs och barnen springandes och frågar om de kan få se :rofl: (gör egna träckprov).

Jag tycker det är superintressant att diskutera bajs på internet :banana::D

Tja...lite känslig är jag nog. :p:D:rofl:
:eek:...allvar eller skojar du med mig om den sista meningen du skrev?!
Mvh Xoya

Tja...lite känslig är jag nog. :p:D:rofl:
:eek:...allvar eller skojar du med mig om den sista meningen du skrev?!
Mvh Xoya

Jag är totalt superallvarlig. Fast mest intresserad är jag ju förstås av de parasitägg som kan finnas i tidigare nämnda.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 302
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur