Avmaska hela betessäsongen eller?

C

carran

Har - efter att träckprovet visade sig innehålla små mängder av den lilla blodmasken hos båda hästarna - avmaskat med Cydectin.

Normalt avmaskningsintervall med detta preparat är ju 12 veckor, ska jag hålla mig till detta hela sommaren och ta nytt träckprov inför nästa betessäsong eller vad är bäst?

Hur sent ger jag i så fall sista avmasknigen? Är det innan hästarna byter till höst/vinterhage eller?

Vill ju gärna att det ska bli rätt nu när jag äntligen :o fattat det här med träckprov - analys - ev. avmaskning, och inte längre kör avmaskning på rutin.

Sv: Avmaska hela betessäsongen eller?

Hur mycket hade ni? Har ni bara små mängder (100-500 EPG?) så skulle inte jag avmaska mer om ni nu använt Cydectin.

Shettisen hade 150 och Tinkern 250. Inte så mycket alltså, menar du att det räcker med denna avmaskning fram till nästa års analys?

Hej
Jag hakar på, om det är ok? :)
Mina hästar visade bara 30 epg för blodmask.
Hur mycket behöver jag avmaska i sommar?
mvh
Anki

Jag skulle skippa fler avmaskningar. Det är så pass lite, och dessutom är det BETET du vill skydda från smitta, och om 3 mån är parasittrycket så pass lågt i hagarna pga värme/torka att du gott klarar dig utan mer! Nästa års prov visar ju huruvida jag hade rätt eller tokfel :angel:

seifur1 skrev:
Hej
Jag hakar på, om det är ok? :)
Mina hästar visade bara 30 epg för blodmask.
Hur mycket behöver jag avmaska i sommar?
mvh
Anki

Jag skulle inte avmaska alls! Den pyttelilla mängden klarar hästarna av att hålla stånd själva.

Tack för svar. Jag visste inte var gränserna för avmaskning går.

Hur pass pålitliga är proverna? Visar det alltid om det finns mask?

Anki

Blodmasken avger rätt jämn mängd ägg, så den visar ju vad hästen har just vid provtillfället. Bandmasken avger ägg lite då och då och där går det att se ca 25-40% på träckprov av de hästar som har bandmask.

Tack för ditt svar! Då blir det inte fler avmaskningar i år då.

Liknande trådar

Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 861
Senast: sassiball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens