Avmaska föl?

kamomillo

Trådstartare
Hur och när ska man avmaska ett föl?
Hörde om 3 veckor, 8 veckor och 20 veckor. Stämmer det?
Och med vilket preparat?

* Jenny *

Sv: Avmaska föl?

Stoet avmaskas inom 48 timmar efter fölning.
Fölet avmaskas sedan var åttonde vecka.

Be din veterinär skriva ut passande medel. Det är inte receptfritt.

Okey! Tack!
Men stoet avmaskades inte efter 2 dygn, utan någon vecka senare, har det betydelse?
( Inte mitt sto/föl)

* Jenny *

Stoets avmaskning med ivermektinmedel är mot ev. fölmask i juvret och ska ges inom 24 timmar efter fölning och inget annat.

Fölet ska avmaskas mot spolmask vid 8 och 16v ålder med Axilur, sen träckprov vid ca 24v ålder för att se om ni behöver ta även mot blodmask, prov även i jan/feb för att se så att spolmasken är borta. Skrapa noga alla eventuella styngflugeägg.

Ska du fråga en veterinär så se till att det är en som är parasitkunnig t.ex. veterinärerna på Lötsberga. Bara för att man är veterinär betyder det inte att man håller sig uppdaterad på parasitfronten dessvärre.

Stoets avmaskning med ivermektinmedel är mot ev. fölmask i juvret och ska ges inom 24 timmar efter fölning och inget annat.

Fölet ska avmaskas mot spolmask vid 8 och 16v ålder med Axilur, sen träckprov vid ca 24v ålder för att se om ni behöver ta även mot blodmask, prov även i jan/feb för att se så att spolmasken är borta. Skrapa noga alla eventuella styngflugeägg.

Ska du fråga en veterinär så se till att det är en som är parasitkunnig t.ex. veterinärerna på Lötsberga. Bara för att man är veterinär betyder det inte att man håller sig uppdaterad på parasitfronten dessvärre.

De är nog sant att veterinärerna inte alltid är uppdaterade på parasitfronten..
Jag ska be min vän ringa vår vet. nu på morgonen i alla fall. Få se vad vi får för svar.
Just de här stoet fick ingen avmaskning på rätt dag, pga att veterinärerna inte klarade av att ringa in receptet rätt dag. :banghead:
När väl receptet fanns på apoteket har vi 12 mil enkel väg dit, och det är inte plättlätt att bara springa och hämta det. Så fölet var en vecka innan stoet fick avmaskningen.
Till ett ev nästa föl ska ägaren givetvis se till att ha avmaskningsmedel hemma, men de var ingen som kunde ana att det kunde strula så med ett enkelt recept. :wtf:

* Jenny *

Om man ber veterinären ringa in recepten till Apovet istället, har du grejerna i brevlådan dan därpå.

Om man ber veterinären ringa in recepten till Apovet istället, har du grejerna i brevlådan dan därpå.

3 dagar tar den med vår postgång.... Minst!
Så är det att bo i fjällen. Men det är ingen ursäkt för att man missar en avmaskning, bara en förklaring.
Vi vet mycket väl hur det brukar (inte)funka, men man missar ibland... :o
Hade vet. bara ringt in det på en gång, då vi stod på apoteket och väntade hade allt ordnat sig. Nu ska man inte skälla på veterinärerna heller, dom som sommarfåglar kan omöjligt veta hur långa avstånd vi har, eller hur postgången kan ta tid.

Huvudsaken är att vi får veta hur avmaskningen ska gå till!

* Jenny *

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka