Avmaska eller ej? Hjälp!!!

M

Madeleine Nilsson

Behöver höra andras åsikter om det här.
Jag har häst i ett stall som har två mycket stora hagar (fast ej så många hästar). Ingen speciell vinter- eller sommarhage alltså. Nu har det ju blivit tid för avmaskning. I alla fall har jag fått lära mig att man avmaskar i slutet av våren/början på sommaren och så styngflugorna i oktober-november.
Men nu tror stallägaren att vi inte behöver avmaska nu på våren eftersom hästarna inte byter hagar eller flyttas överhuvudtaget. Låter ju rätt logiskt, men stämmer det? Jag vill ju inte utsätta min häst för risker.
Så hur ska jag göra? Ska jag skita i avmaskningen eller ska jag insistera på att det måste göras? För det är väl helt onödigt att enbart avmaska min häst om inte de andra gör det med sina? Och det är ju lite vårt att övertala ett helt stall att avmaska bara för jag tror det behövs.

Sv: Avmaska eller ej? Hjälp!!!

Gör träckprov, det är det enda sättet du kan veta OM du behöver avmaska, och mot vad - alltså vilket medel du bör använda. Läs mer här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=560587&highlight=avmaskning

Tror också att dina kunskaper behöver uppdateras, numer rekommenderar man inte avmaskning mot styngfluga annat än om man ser äggen t ex. Det finns fler trådar om detta om du söker här på forumet.

www.vidilab.se kan du läsa mera om träckprov och priser.

Jomen, det vet jag ju att man avmaskar mot styngflugor bara om man ser äggen - och det gör jag varje höst på hästen. Massor av ägg har hon på benen!

Men tack i alla fall!

Fast sen är ju frågan: om de som kollar träckprovet ser att hon måste avmaskas-måste inte alla andra hästar avmaskas då också?

Jag är jättedålig på det här med avmaskning, det kommer ju nya rön hela tiden...

Ni borde ta träckprov på alla hästarna. Det kan vara så att vissa har mask och andra inte.

Så bra att ni har koll på styngflugorna :) Håller med Shadowfaxe, ni bör ta träckprov på alla hästarna. Och jag vet, det ÄR en djungel med alla medel och nya rekommendationer ... Jag tycker faktiskt att träckprovsresultatet gör det lite lättare för det är ju som ett "facit" över vad som fungerat eller vad som behöver göras.

Träckprov kan i längden bli mera ekonomiskt - har ni fungerande rutiner så kan ni rent av slippa avmaskning.

Det är ju ännu viktigare med maskningen om dom trampar runt i samma hagar år ut och år in. Snacka om parasitbörda ni ev lär ha i era hagar. Till att börja med: Ta träckprov...ni kan inte gissa er till om det behövs eller inte. Varför skiljer ni inte på era sommarhagar och vinterhagar ?? endast ett träckprov kan avgöra om ni ska maska eller inte.

Därför att det bara finns två hagar och vissa hästar har inte börjat gå med de andra än. Vi har varierat med de två hagarna när alla gått tillsammans. Dessutom är det här första sommaren de går här och allt kommer att bli annorlundare med tiden. Tre fjärdedelar av hästarna gick på vintervila i en tredje hage, men den används ju inte nu.

Men OK-jag får ta träckprov och så får vi se hur det blir.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar