Avlopp i boxar

F

frolic

Hur har du det med avlopp i dina boxar?
Måste bygga fler boxar och ska nu bygga om ett kostall. Vi har bilat upp golvet och ska höja innertaket.
Funderar nu på hur vi ska lösa det med avlopp. I ett av våra stall har vi en typ av dräneringsrör med små konade hål (till grisar) som fungerar jättebra men tyvärr görs de inte längre, tror jag.

Har du avlopp i varje box? Avrinning till avlopp som finns var, stallgång? hörna i boxen? mitt iboxen?
Visserligen brukar det inte vara så mycket urin men vi märker skillnad i stallet där vi har i vissa boxar och inte i andra. Sen underlättar det ju såklart vid spolning osv.

Sv: Avlopp i boxar

Jag har avlopp i nästan alla boxar och jag önskar att dom inte fanns där.
Spånet sätter stopp i avloppet och jag är alltid orolig för att brunnarna ska gå sönder och en häst ska skada sig. Har försökt lägga gummimattor över brunnarna, men dom ligger inte på plats.
Visst är det bra när stallet ska sommarskuras, men i övrigt är dom mest till besvär.

Jag har en brunn mitt i varje box, ca 25-30 cm i diameter gissar jag på. Det är stor skillnad mot gamla stallet där det inte fanns brunnar. :) Har haft halmbädd i vinter och nu när de plockades ut så var bäddarna mycket torrare än de brukar vara.

Senast ändrad:

Vi har dräneringsrör tvärs under alla boxar med hål var 8:e cm genom betongen. Fungerade utmärkt då vi hade hästarna inne vintertid. Mycket av urinen kom den vägen i st f att sugas upp av halmen.

LIA

LIA skrev:
Vi har dräneringsrör tvärs under alla boxar med hål var 8:e cm genom betongen. Fungerade utmärkt då vi hade hästarna inne vintertid. Mycket av urinen kom den vägen i st f att sugas upp av halmen.

LIA
Låter som det vi har och som jag trivs bra med. Just mina fördomar mot brunnslock skriver andra om här.
Vet du om de finns att köpa idag? Var?

Vet inte om det finns färdiga lösningar idag, men kolla med företagen som sysslar med lantbruksbyggnation.

Annars borde det inte vara så svårt att konstruera själv.
Tänkeri!
Borra en rad hål i ett markrör som gjuts (med fall!) 10-20 cm under golvet. Täpp till övre delen av röret/ev renshål. Sätt i plastslang (innerdiameter 12 mm?) med varsin pinne i, i hålen.
Gjut, ta bort pinnarna, kapa slangarna jäms med den gjutna golvytan och försänk lite. Led ut andra änden av röret till brunn eller motsvarande.

Ev ha det hela sänkt i en smal ränna, över vilken du har en enkel trall. Vi har gjort så, eftersom vår dränering är en före detta gödselränna. Trallen/locket stoppar effektivt halm mm att åka ner i rännan och proppa igen hålen.

Brunnar är förbjudna i mitt stall, sedan min häst gick igenom ett lock och sånär brutit benet. Hon hängde en bra stund med ena bakbenet rätt ner i hålet, som då var kantat med vassa lockrester. Inte kul. Turligen är hästen cool, så jag hjälpte henne att komma upp och skadorna inskränktes till några hudrevor.

LIA

Vi har också ombyggt kostall, hästarnas boxar är på den gamla koplattan efter att foderborden slagits ut dessutom för att göra boxarna breda... inget avlopp annat än i stallgången, dvs rinner under boxväggen ner i rännan i stallgången. Vi har halm som bädd och det funkar helt ok i fråga om boxarna, däremot kan det ju bli lite drälligt på den lilla bit av plattan som sticker ut utanför boxväggen, innan rännan så att säga. Själva boxarna funkar somsagt jättebra dock.

Jag har inte avlopp i boxarna, har bara avlopp på spolplatsen och det funkar jättebra!

Tycker också att är bra med urinavloppsrör men hittar inte det någonstans. Ingen som vet?

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
vara så svårt att konstruera själv.
Tänkeri!
Borra en rad hål i ett markrör som gjuts (med fall!) 10-20 cm under golvet. Täpp till övre delen av röret/ev renshål. Sätt i plastslang (innerdiameter 12 mm?) med varsin pinne i, i hålen.
Gjut, ta bort pinnarna, kapa slangarna jäms med den gjutna golvytan och försänk lite. Led ut andra änden av röret till brunn eller motsvarande.
mm har tänkt på det. Orginalrörens "pinnar" är ju konade så att det inte ska fastna så frågan är om det funkar...
får leta lite till annars får det bli egen patent... har fiffiga "kusiner" från Polen till hjälp :angel:

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
Annars borde det inte vara så svårt att konstruera själv.
Tänkeri!
Gjut, ta bort pinnarna, kapa slangarna jäms med den gjutna golvytan och försänk lite.

Hrm undrar om det fungerar. Kanske risk att halm fastnar om det inte är konat? Får kolla vidare.

Det funkar här. Enstaka hål kan blockeras.
Varje vår spolade vi ur systemet med högtryckstvätten, hål för hål. Tjo vad det sprutade åt alla håll, men rent blev det.

LIA

Har tydligen utgått på Nordpost.
Kan ju vara värt att höra efter iaf. art.nr 2098

Rydberg skrev:
Har tydligen utgått på Nordpost.
Kan ju vara värt att höra efter iaf. art.nr 2098

Tack för tipset! De hänvisade till Willab som har rören i sitt sortiment.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 336
Senast: Mli
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja...
2
Svar
39
· Visningar
6 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II