Avlivning..

Sv: Avlivning..

Livskvalitet sviker när hästen kräver såpass stora ingrepp för att klara av vardagen, med ingrepp innebär specialanpassning av olika slag. Trots detta så ser man att hästen har det svårt, det kan inte kallas livskvalitet. Hästen har visst rätt till sin ålderdom, men när den konstgjorda andningen tar över för mycket i hästens tillvaro anser jag att det har gått för långt. De flesta hästar visar inte smärtan, trots det kan den vara högst påtaglig för att inte säga outhärdlig.

Vet inte om jag håller med dig eller inte på grundval av detta inlägg, eftersom jag tror att det är högst personligt vad man anser är "stora ingrepp". Själv tycker jag att det är fullt normalt att underlätta utifrån hästens individuella behov, oavsett om den är ung eller gammal. T ex en ömfotad häst behöver skor, medan en med bra hovkvalite kan gå barfota. En tjockpälsad islänning kanske inte behöver täcke, men en frusen häst behöver det.

En äldre häst behöver kanske översyn av sin foderstat för att den får svårare att ta upp näring, den kanske behöver periodvis medicinering för ngn ålderskrämpa som inte tidigare funnits osv. Allt detta tycker jag är normal hästvård utifrån individens behov. Var går gränsen för "för stora ingrepp"? Själv kan jag inte komma på något bra exempel i nuläget.

Smärtstillande medel, att man varken skor eller verkar hästen för att den inte klarar av stå under dessa tillfällen. Hästen uppvisar symptom på smärta, man väljer att ge smärtstillande osv.
Hästen kan uppenbarligen inte röra sig obehindrat, även om sulor och annat monteras på. Hästen blir utstött från gemenskapen, de andra hästarna väljer att attackera den äldre hästen och göra livet surt för den då väljer många att ge hästen en egen hage osv.

Jag har sett så många exempel på där det har gått för långt, orsaken är just denna skuldkänsla som någon skrev om. Tar jag bort min häst för tidigt, eller kunde han ha fått 1-2 veckor till. Man kan och vill inte se de problem hästen har, pga skuldkänslan. Det handlar ju om att ta livet av något, och för det känner enormt många en skuld.

Ja det är svårt, men man får inte se det som en skuld utan ett strikt ägaransvar.

Har du kollat hästen hos veterinär nyligen. Hälsostatus ska bedömmas av veterinär inte hovslagare.

Det är även veterinär som ska råda dig om hästen behöver tas bort.

Om hästen inte är återställd från fång efter så lång tid så är det något som gör att fångsymtomen fortsätter. Kanske ska ni kolla om hästen har cushing eller inslulinresistens?

Hej! Jag tog ett sånt beslut tidigt i höstas... Jag gick och laddade hela sommaren och såg hur min gamla 28-åriga nordis liksom försvann... han hade haft det jättejobbigt denna vinter... Men så när jag hade bestämt gick det jättefort, nödslakt kunde komma dan efter... Det var jättejobbigt...

Sen när det väl var dax var jag nog inte så väl förberedd för jag hade ingen aning om att han skulle åka härifrån i en conteiner..... det gör jag aldrig om!!! Nästa häst (hemska tanke) ska begravas!!!!

Bultpistol är det bästa tror jag, det går fort och djuret hinner inte reagera....

Hur det än är och vilken än anledningen är så är det bland det jobbigaste jag varit med om, grinar nu t.ex......Det kan man aldrig komma ifrån... men som sagt så tror jag att min gamling hade lidit otroligt en vinter till....

Men förbered dig noga så att du är väl medveten om vad som ska hända!!

Kramar!!!

man får se att det är för hästens bästa att den inte ska lida

jag tog bort min gammla fjording när hon va 26 hon mådde rätt bra förutom att hon hade ont i ben och rygg hon hade inte ridits på ett år för att hon inte orkade det men vissa dagar va hon jätte pigg och glad...

jag bestämmde mig för att ta bort henne innan vi hittade henne liggande nånstans jätte dålig...

det är nog det bästa med att man får avliva djur man kan ta bort dom innan dom så dom slipper lida

det är mäst humant!!!

vet att det är jätte svårt och jobbigt
har varit med om det flera gånger och det är lika jobbigt varje gång...:cry:

Ska återigen försöka svara alla.

Som sagt, sulor ska på vid nästa verkning, stallet är alldeles strax klart. Men, mest troligt kommer vi att ta bort henne före nästa vinter ändå, just därför att jag hon alltid blir lite sämre under vintrarna. Hon kommer att ha en härlig sista sommar, det är hon värd, och det ska jag se till.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka