Avlivning..

Grålly

Trådstartare
Vi fick ett islandssto av en kvinna för ett tag sedan. Hennes hovslagare hade dömt ut henne pga kraftig fång, men ägaren ville inte slakta henne. Vi skickade dit vår hovslagare som sa att det kommer gå att fixa, så vi tog hem henne. Hennes hovar blir bättre och bättre, men hon är jättekänslig för snöstyltor och sten. Vi har haft henne i snart ett år, det har varit en jobbig resa.

Som sagt, hovarna förbättras för varje gång hovslagaren kommer ut, men då hon är ca 21 år gammal så har ju stelheten börjat sätta in. Hon är lite stapplig efter att hon legat, och när det är kallt ute (Hon går på lösdrift). Nu är det så att vi håller på att bygga stall. Då kommer hon att få vara inne så mycket hon vill, och där är det ju varmt. Vi ska prova att sätta helsulor till sommaren, för att se om det blir lite bättre att gå på sten och sådant. Dock blir det mest troligt avlivning innan nästa vinter.

Men hur tar man ett sådant beslut? När man ska avliva hästen? Hon är alltid så glad, jättepigg på att äta. Jag mår dåligt av bara tanken på att hon inte kommer att finnas hos oss längre. Hon är den snällaste hästen som finns, att vara dum finns inte i hennes register. Jag vet att man alltid ska sätta djurets bästa främst, men det är ingen tröst, liksom. Jag klarar inte det här. Ändå är hon "bara" en sällskaps/promenadhäst som jag inte ens spenderar så mycket tid tillsammans med. Och hur ska man avliva henne? Bultpistol eller spruta? Hon är cool som en filbunke, är inte stressig eller tittig för fem öre. Hon ska begravas. Var ska man göra det? Det här är den enda hästen min häst tyckt om och trivts med, ska den få se på eller ska man leda iväg någon av dem? Jag vill ju vara med, men ändå känner jag att jag inte klarar det. Jag får panikångerst bara jag tänker på det här, jag kan inte andas och det känns som att hela jag går sönder. Det här får mig att tänka på varför jag håller på med djur öht.

Sv: Avlivning..

har hästen ont o lider så måste man ju tänka på den i först hand men tyvärr e man oftast ego som människa o vill tro på det där lilla hoppet att hon verkar ju bättre idag...

vi valde att avliva våran sjuka häst när där inte fanns mer behandling att ge o det gjordes på djursjukhuset i hbg med bult(3000:-) o det gick lugnt till väga o man fick bra stöd både innan o efter avlivningen...

Hejsan!

Tänker på dig i din situation, känner igen mig i din beskrivning.

Jag tog bort mitt sto i påskas så snart ett år sen och det var tufft! Jag tror du kommer känna själv när det är dags, beslutet växer fram eller ialla fall för mig.
Vilket sätt du vill göra det på ja det finns inget som är "rätt eller "fel" lyssna till dig själv även där välj det som känns rätt både för dig och din häst. Forska gärna eller kolla trådar här (de har jag lusläst om och om igen med tårar rinnande) så du är förberedd hur de olika fungerar, vet inte om du varit med om det tidigare?

För mig var det första gången o hon hade varit dålig i ryggen en längre tid och skulle inte bli bra, var pigg och åt bra under hela tiden, sprang i hagen mm, inte lätt att ta beslut om NÄR då.
Jag valde bultpistol, kände att det var rätt metod långt innan det var dags. Det går fort och de känner inget. Många tycker att det är otäckt med avblodning men man behöver ju inte vara med vid det momentet, vet man hur det går till så behöver man inte se och utsätta sig för allt.
Båda hästarna stod inne när han kom och jag ledde ut henne bakom stallet, hon var jättelugn o fin, klappade om henne o lämnade sen över grimskaftet till honom som skulle göra det. Sen gick jag in i stallet, vände mig om innan jag gick in o tittade på min fina häst.
Nån minut senare kom han tillbaka in i stallet med hennes grimma och sa att nu Linda är det över hon anade ingenting, nu är hon borta.
Efteråt kom lättnaden och stoltheten, jag har klarat av att hjälpa henne in i det sista.
Vill du vara med så kan det vara bra att du har med någon det känns bra med så du inte är helt själv.
Oj vad långt det blev, ursäkta!!

Du kommer att klara det här fint men det är tufft.
Styrkekramar till dig!!

tyvärr kanske svårt att svara på... men hur gjorde du sedan? med henne???
inser ju att rätt vad det är så står jag själv där... och det var FRUKTANSVÄRD när det gällde min hund (veterinären var hur gullig som hälst - men begrava honom gjorde jag själv).

Om man vet att hästen aldrig kommer att må bättre utan sakta men säkert blir sämre och får ondare så är det bättre att ta bort henne snarast. Jag pratade med en nödslaktkille och han berättade att det värsta han visste var när han kom till stall för och ta bort en häst och hästen är i så dåligt skick för att ägarna inte kunde förmå sig att ta beslutet och pga det så har hästen fått lida helt i onödan alldeles för länge.

Hej aldrig ett lätt beslut. Följ hjärtat vad du tror är bäst för dig och hästen. Hon ska inte behöva lida. Har du provat ge henne örter från dodson och horrell för äldre stelare hästar . Mobility heter det har en burk oöppnad som jag inte har nytta av om du velat prova synd at slänga den. Funkade bra på min fd gamling. Är du intresserad så pm mig. Du ser att den inte är öppen för den har skydd så när den är öppnad så syns det

Har ni provat att sko med PG-beslag? Det är rätt dyrt, men brukar hjälpa bra! Värt att testa innan ni bestämmer er för att ta bort henne i alla fall.

Prova med sulor och se om hon kan få en sista bra tid i livet.

Det är inget lätt beslut att ta när hästen måste gå vidare. Men tänk på att det skonsammasta mot hästen är att ta bort henne innan lidandet tar över och livsgnistan är helt borta. Man får lätt dåligt samvete och tänker att hästen inte var "tillräckligt" dålig, men tänk på att sedan när det gått så långt att det inte längre finns någon tvekan har det på sätt och vis redan gått för långt. Hästen utsätts då redan för det man aldrig önskade sin vän. Så trots att det är ett svårt beslut är det något som måste göras. Många gånger hade hästen aldrig behövt lida så länge i frihet som de får göra under vårt "beskydd".

Jag vet hur det känns, men en tid efter kommer det att kännas bra att man var stark nog att fatta rätt beslut. Avlivning hemma medan hästen mumsar på havre är nog det minst plågsamma slut man någonsin kan skänka sin vän. Så mycket snällare än att låta den bli allt sämre och tillslut somna in av ålderskrämpor ensam i hagen eller stallet.

Hej,

Jag skulle vilja framföra en del motsatta synpunkter mot det som tidigare framkommit i denna tråd.

Jag tycker att även hästar har rätt till sin ålderdom. Självklart tacklar även hästar av, beter sig inte som de gjorde i sin ungdom, kan bli lite stelare med åren osv. Detta är fullt normalt och behöver INTE innebära att det är dags att låta sin häst fara vidare. Det svåra är ju att dra gränsen för vad som är livskvalitet.

Om ditt sto "bara" uppvisar symptom som i sig är ganska lindriga, som en lätt stelhet när det är kallt t ex, kanske du kan underlätta för henne genom att t ex täcka henne (mer?) när det är kallt. Dessutom ska ni ju bygga stall, avvakta och se vad detta gör för hennes tillstånd (om du nu tror att det är kylan som spökar ibland).

Om hon är känslig för styltor, varför inte prova sulor redan nu? Hon kanske dessutom skulle behöva en allmän genomgång, kanske en kur med antiinflammatoriskt och smärtstillande skulle kunna fräscha upp henne? En islänning är ju inte speciellt gammal vid 21, åldern i sig är ju ingenting i detta fall.

När man har ett gammalt djur, häst eller hund, måste man ju titta kritiskt på hur djuret egentligen mår så man inte blir hemmablind. Här kan du ju ta hjälp av veterinär t ex, eller människor du litar på med bra djursyn. Just när det gäller hästar, som ju är dyra i drift, tycker jag att det är ofta folk motiverar att ta bort en häst med att det är det bästa för hästen, när det eg handlar om ekonomi... trist men sant. Du verkar ju absolut inte ha den inställningen, eftersom du tagit över en "handikappad" häst, men jag tar upp detta för att du ska vända dig till rätt typ av människa för rådgivning, som enbart tittar till hästens livskvalitet, inte utgår från en personlig uppfattning om att det är för dyrt att ha en häst som bara "gör ingenting". Detta naturligtvis utifrån mitt antagande att du själv ser till HÄSTENS bästa, och inte till ek aspekter.

Gör en plus och minuslista! Vad i hästens beteende/vardag tyder på bra livskvalitet? Finns det minus (som ev stelhet)? Vad är din egen helhetsbedömning av hästens livskvalitet? Så länge hästen äter bra, har fint hull, har utbyte (lek, samvaro) med sina polare osv, kan röra sig obehindrat (trots tillfällig stelhet) tycker jag INTE att du ska börja se "det oundvikliga". Ta en dag i taget, alla gamla djur är ju per automatik i en "utförsbacke". Men du vet inte på förhand hur brant den är! Om du tycker att hon är ok idag, kanske detta tillstånd kommer att vara i ytterligare 5 år innan utförsbacken blir brantare? Och vill du verkligen ge hästen så många år som möjligt med bra kvalitet, ja då har du all möjlighet att ta en dag i taget och se hur länge det fungerar.

Kom ihåg att alternativet avlivning alltid finns kvar, om du väljer att försöka ge denna häst så många fina dagar/år som möjligt. Däremot kan du aldrig ta tillbaka en redan gjord avlivning....

Jag har själv ett halvblod på 21 år som också har lite begynnande ålderskrämpor (lite stel då och då). Han är dock jättefin i kroppen, rund och musklad, älskar att busa med sin hagkompis, älskar våra skritturer i skogen, uppskattar att bli borstad och pysslad med osv. Jag har inte en tanke på att ta bort honom så länge han är i nuvarande skick. Den dag han börjar tackla av, ja då tar jag situationen när den uppkommer. Hoppas att det ännu inte blir på många år....

Jag håller med om att det är naturligt att åldras och att vissa småkrämpor oundvikligen dyker upp, men jag tycker att när hästen inte längre uppskattar att komma ut i hagen eller gå på promenad pga ständig värk i leder och rygg är det dags att släppa hästen.

Vi säger att hästen har rätt till sin ålderdom, men många gånger tänker vi inte på att i det vilda hade nog många hästar aldrig behövt lida så länge som de gör i fångenskap. Det behöver alltså inte vara "naturens gång" eller något normalt för en häst att bli sämre och sämre tills kroppen plötsligt bara lägger av. För den sakens skull ska man inte behöva ta bort sin alskling bara för att den nått en viss ålder!

/maria som fortfarande tar han om sin kompis, 28 år.

bygg klart stallet ni,och prova tex sulor,och se hur det blir! 21 är ju ingen ålder för en isis! :idea:

även om hon blir stelare m.m,så har hon massa år kvar,(så länge hon inte lider mycket av det själv),så jag tycker nog att ni ska prova,sommaren är ju snart här?! :) och ett varmt täcke på hennes rygg kanske gör det bättre?

föresten,är det inte bra att blanda i olja i fodret för gammla och stela hästar,eller är det bara en myt som jag hört?

nu vet jag ju inte om exakt HUR denna hästen är,jag vet inte om hon lider av nått dygnet runt,eller om hon bara är lite stel..om det är nått som hon har märkbart ont av hela tiden,så skulle jag fundera på att ta bort.

Jag tycker att även hästar har rätt till sin ålderdom. Självklart tacklar även hästar av, beter sig inte som de gjorde i sin ungdom, kan bli lite stelare med åren osv. Detta är fullt normalt och behöver INTE innebära att det är dags att låta sin häst fara vidare. Det svåra är ju att dra gränsen för vad som är livskvalitet.

Livskvalitet sviker när hästen kräver såpass stora ingrepp för att klara av vardagen, med ingrepp innebär specialanpassning av olika slag. Trots detta så ser man att hästen har det svårt, det kan inte kallas livskvalitet. Hästen har visst rätt till sin ålderdom, men när den konstgjorda andningen tar över för mycket i hästens tillvaro anser jag att det har gått för långt. De flesta hästar visar inte smärtan, trots det kan den vara högst påtaglig för att inte säga outhärdlig.

Om hästen ständigt eller ofta har ont, skulle jag ta bort den.
Har haft några gamla hästar & ålderskrämpor som tex stelhet är ngt som är naturligt, men när hästen börjar lida av det bör man börja tänka efter.
Hur är hästen annars?har den ständigt ont i hovarna eller galopperar/travar den i hagen?
Gamla hästar kan oxå visa att de tappat livslusten genom att börja dra sig undan övriga hästar.
Hur är det när de andra hästarna ska på bete?står hon ensam då i jordhage?(vill oxå påminna om att fånghästar kan vara känsligare för äpplen.)
Att hästen är känslig för att få saker under hovarna så finns ju alltid sula man kan sätta på dem.
Det finns mkt man kan testa men när man testat det mesta & inget funkar kanske hästen mår bäst av att somna in.

Tack för alla svar, ska försöka svara alla.

Hästen ifråga är ju stel, visst. Men det faktum att hon äter bättre än nånsin, fortfarande gosar och myser med sin hästkompis, att hon gnäggar när vi varit borta, ja, det gör det ännu svårare att ta beslutet. Vi har sagt såhär:

Vi kommer att vänta tills stallet är klart (till helgen) och se hur det blir när hon får vara inne i värmen. Vi ska prova örter, det har jag redan nu funderat på länge. Både hon och andra hästen ska börja få massage dagligen (Har inte gått så bra när de stått ute), sulor ska sättas vid nästa verkning. Vi ska göra hennes sista månader/år i livet så bra de bara kan bli.

Som någon skrev, man ska ju inte överdriva med "den konstgjorda andningen", men vi vet att vi kommer att ta bort henne snart, så detta är ju ingen lösning för alltid.

Till Sumile

Då vi inte har egen mark vid stallet så valde jag att de tog med henne, avblodning skedde hemma vid stallet o sen vinschades hon in i ambulanstransporten, vad de gör sen vet jag men inget som stör direkt då är det ju en kropp som tas om hand inget konstigt med det.
Hade nog valt att begära tilstånd hos kommunen o begravt henne hemma om det hade gått.

Vill tillägga till övriga att jag har en 28årig hästapålle kvar hemma i stallet.
Varför haka upp sig på ålder när inte det är det viktiga utan istället att se till varje individ hur de mår!! LIVSKVALITET
Alla hästar åldras ju olika.....

Hoppas det ordnar sig till det bästa för er! Lycka till Grålly

Kram

Livskvalitet sviker när hästen kräver såpass stora ingrepp för att klara av vardagen, med ingrepp innebär specialanpassning av olika slag. Trots detta så ser man att hästen har det svårt, det kan inte kallas livskvalitet. Hästen har visst rätt till sin ålderdom, men när den konstgjorda andningen tar över för mycket i hästens tillvaro anser jag att det har gått för långt. De flesta hästar visar inte smärtan, trots det kan den vara högst påtaglig för att inte säga outhärdlig.

Varför? Om den får såna skor och inte har ont!!Vad skulle det vara för fel i det?
Klart att de blir lite stelare med på äldre dagar i leder osv.. men det är ju fullt naturligt...även människor blir stelare när de blir äldre inte blir vi utdömda för det :crazy:

Jag har förresten en varmblodig travare som är 31år pigg och kry men "lite" stel...inget nämnvärt..:bump: :bump: Busar fortfarande i hagen och har blicken.. tycker att hästars blick säger väldigt mkt om hur de mår..

Att det är så i detta fall har jag ingenstans påstått, men man bör ha i åtanke att om ingreppen för att hålla hästen vid liv är så stora att de faktiskt påverkar ett normalt liv för en häst då har det gått för långt.

Att underlätta är en sak, men har ge hästen konstgjord andning för att den ska leva för vår skull anser jag är helt fel. Ofta har även många av dessa hästar smärtor, som ägaren inte vill eller kan se.

Man måste acceptera att alla hästar inte når en hög ålder, islänningar brukar kunna bli gamla. Men ibland är det inte så, och det är det som man måste kunna se och acceptera.

Visst är det ett svårt beslut, men ska hästens få leva med smärtor för att vi inte mäktar ta det beslutet? Eftersom många är för det här med naturlighet kan man ju kort nämna att just trådskaparens häst inte hade varit i livet om den blivit tvungen att leva vilt i en flock. Den hade blivit utstött pga den inte tillför flocken någon nytta, oftast är det den sociala biten som tar sista knäcken på dessa hästar och de går bort för att dö.

Håller med dej, man ska inte låta en häst lida...Men vanliga ålderskrämpor ser jag inte som ngt hinder för en häst att fortsätta leva..:smirk:

Hur som helst, trådskapren känner sin häst bäst och vet nog när det är dags..

Som någon skrev, man ska ju inte överdriva med "den konstgjorda andningen", men vi vet att vi kommer att ta bort henne snart, så detta är ju ingen lösning för alltid.[/QUOTE]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då missuppfattade jag dig i det första inlägget du skrev. Jag fick där intrycket av att du inte var riktigt säker på vart gränsen går mellan livskvalitet och när hästen börjar lida av sitt tillstånd.

Du funderade där också över olika sätt att underlätta, därav drog jag slutsatsen att du verkligen ville få ha kvar hästen så länge som möjligt, under förutsättning att den mår bra. Du redogör också för saker som du tror kommer underlätta för stoet, skoning med sula, stall med värme, massage osv, jättebra!

Men i ditt nästa inlägg skriver du att ni vet att ni kommer ta bort henne snart. Då beror ditt beslut om avlivning alltså inte på huruvida hästen fortfarande mår bra och har livskvalitet. Tolkar det som om ÄVEN om hon svarar bra på era försök att ge henne ännu bättre livskvalitet, så har du redan bestämt dig för att ta bort henne inom inte allt för lång tid?

Vilka andra orsaker ligger då till grund för ditt beslut?

För att då återgå till din ursprungsfråga, hur man tar ett sånt beslut och hur man hanterar ångesten och panikkänslorna inför en avlivning, ja då är inte jag rätt person att svara i denna situation.

För mig handlar det uteslutande om djurets livskvalitet och jag skulle aldrig ta ett avlivningsbeslut på annat än den grund att jag anser djuret inte längre kan leva ett värdigt liv. Hade jag inte den utgångspunkten, skulle jag heller aldrig kunna leva med skuldkänslorna av att ha berövat ett djur återstoden av dess levnadstid.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka