Sv: Avlivning

Tråkigt att du måste ta bort din häst.. :cry:

Var med när mitt sto avlivades med spruta hemma i hagen. Är glad nu efteråt att jag var med henne in i det sista.
Var och en måste ta det beslutet och göra det som känns bäst för dem och framförallt för hästen. Känner man att man inte klarar av att vara med så ska man inte vara det. Gråter man och inte tror att man kan vara lugn så kanske det är bäst för hästen att man inte är med.. Känns det bäst med bultpistol så gör man det. o.s.v
Jobbigt det är det men ändå en lättnad när man vet att hästen inte behöver lida mera eller inte hann få ont.

Sv: Avlivning

Chivita skrev:
Du skrivert att det bara kommer att kännas jobbigt...hur vet du det?
Har du varit med någon gång?
Hur kände du isåfall efter detta?
Varför skulle det var jobbigt att bli påmind om en kär häst eller dennes grav?

Jag var med hela vägen då vi avlivade våran 32 år gammal ponny, med spruta.
Hade ordnat så det skulle göras i slutet av sommaren och i hans hage.
Visst är det jobbigt för dig men för honom var det en trygghet att matte var med, han var lugn och fin hela vägen.
Brydde inte sig om sprutan, lade sig fint ner och slappnade av precis som han ville detta.
Har man haft hästen i 11 år och han har gjort allt för dig under tiden varit din bästis och helt lärt dig rida, då tycker jag att man är skyldig att göra det som är bäst för hästen.
Hemma i hans hage och med den han litade mest på.

Den lilla påminnelsen om vad som hänt det bär jag gärna med mig resten av livet i gengäld vet jag vad han gick igenom och hur bra det vart, inga mera plågor och nu ett underbart liv i Himmlen.

Jag kan förstå att händer detta akut och man är ej förberedd så kan det klart kännas skitjobbigt men har man planerat det så har man oftast haft god tid på sig att förbereda detta till det bästa och då kan det bli ett bra minne för dig, veta att allt gick bra till för hästen.
ja, jag har varit med om det... jag var ca 10 år gammal och såg min älskade shettis dö... de va det jobbigaste ja varit med om, inget kan slå det...

visst kan ja känna lycka för de vi gjorde tillsammans men varje gång ja går i i stallet där de hände... finns alltid mina tankar hos honom... älskar honom å även fast ja e 18 i sommar har ja minnen från detta å kommer alltid att ha det...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Krålus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka