Sv: Avlivning

Sorbe skrev:
Det är inget plågsamt eller lidande med bult. Hästen blir hjärndöd på en gång och är sen inte medveten om vad som händer, hästen dör iof inte, då hjärtat fortfarande slår.

jaa... jag skrev ju så :)

nej, har bara blivit avrådd från sådana som har det...

mår illa bara jag åker förbi globens slakteriområde (vad det nu heter)... bara tanken för mig är ett no no

Messy skrev:
de andra blir inte stressade... bara å skölja bort, hälla massa vatten över, gör det i gräs lixom...

mer stressande för den hästen som ska in till slakteri å känna blodslukten!

tråkigt för dig i vilket fall som helst :(

Tycker du verkligen att detta är rätt ställe att börja debattera avlivningsmetoder? Det enda trådskaparen frågade efter var huruvida hon skulle vara med eller inte, och jag tror det är jobbigt nog som det är utan att hon ska behöva försvara den metod hon har valt och behöva höra en massa obehagligheter om den. Visa lite hänsyn!

hoppa på alla andra oxå då.

som jag skrev, jag tycker att det är hemskt tråkigt att hennes häst ska avlivas....

Dvs du avråder trådskaparen trots att du egentligen inte har en aning om hur det går till eller hur hästarna reagerar.
PL

Jag hade aldrig åktiväg till slakteri med min häst. Men jag åkte iväg till djursjukhus för att jag inte ville göra det hemma och för mig kändes det rätt(Innan dess var vi stamkunder där kan man nog säga:crazy: ) Så att åka iväg med hästen tycker inte jag är fel.

Hade jag gjort det hemma så skulle jag nog inte kunnat stå kvar i det stallet för jag märkte bara när jag var på djursjukhuset för ca 2 veckor sen så var det hemskt och då kan jag tänka mig vad det skulle vara om jag gjort det hemma. :cry:

Läste en artikel förra veckan om alla olika metoder man kan gå till väga när dagen väl har kommit då man måste säga hej då till sin lilla polare. Ingen rolig artikel kan jag lova men dock känns det som det nått man borde ha kunskap om ifall det skulle hända

Om man har bestämt sig för att åka till slakterit så fanns det ett tips om att man kan boka tid för privat slakt. Detta görs då avskillt eller på morgonen eller kvällen när den vanliga 'produktionen' (usch vad hemskt det låter) inte tar plats.

Det var du som drog upp själva tjafset om metoderna, de före dig gav råd om huruvida hon skulle vara med eller inte. Men, nu ska jag låta trådskaparen ha sin tråd ifred.

jag har tagit bort hästar både hemma och på slakteriet. det är inte så dramatiskt...! åk med hästen och känn efter hur det känns när ni är där!!!!!!
på vissa slakterier vill inte personalen att man går med in, för skaderisken på hästägaren!!!! (finns tydligen dom som ställt sig ivägen) slakt på hästar går ju inte till som med anndra djur på slakteriet, mycket humanare.. de gånger jag varit där har det varit rent och avspolat, inte någon av våra hästar har hunnit bli nervösa..!
(jag har alltid haft ett starkt behov av att själv få se att det går som det ska, har haft lättare att släppa händelsen sedan)
vi tänker på er..!

ja, efter som personen som hade använt sig av den metoden reagerade med att aldrig mer göra så, så JA...
men det är aldrig LÄTT att SKILJAS från sin vän.. jag har inte varit med som andra avlivningsmetoder "live" på just hästar...
men sett katter avlivas med spruta, hållt min undulat som dog naturlig död i min hand, hållt min andra undulat efter att den precis fått spruta...

avråder du aldrig folk till saker som du själv aldrig personligen fått uppleva men som andra har upplevt och sen avrått DIG från?

jaja... jag ber om ursäkt till trådskaparen om denne tycker att jag har sabbat hela tråden... eller för den "del" jag har stått för i "sabbningen" :(
lycka till i morgon (om man nu kan uttrycka sig så),
glöm inte att klippa en liten fläta från svansen som minne, om du vill vill säga... :)

Det som för mig känns viktigt är att veta att hästen verkligen blivit avlivad, för det finns alltid en anledning till att beslutet att hästen ska avlivas.
Så därför hade jag velat att antingen jag eller någon jag litar till 100% på är med och avlivar hästen.

Har hört skräckhistorier om folk som skullat köra någon annans häst till slakt och sedan istället sålt den vidare, så att hästen aldrig kom fram till slakteriet, och istället fick leva vidare och fortsätta lida. Förhoppningsvis är detta bara rena historier men det fastnade i huvudet på mig.

Och om jag är med ända fram till slutet vet jag att hästen hela tiden blivit hanterad på ett sätt som för mig är acceptabelt.

Men eftersom jag fortfarande inte varit den sistsen och behövt ta det beslutet om hur avlivingen ska ske eller om jag själv ska vara med eller inte, så säger jag att om jag klara det själv vill jag nog göra det för att veta som sagt, men ha med mig någon som jag veta att jag utan att tveka vågar lämna över uppgiften på om jag känner att jag inte klara det själv.

Mvh
Camilla

Jag följde med till slakteriet när min sköthäst skulle avlivas. De var väldigt proffsiga där, lugna och trevliga. De kom och hämtade henne strax efter att vi lastat av (vi körde henne dit själv) sen fick vi vänta några minuter tills han kom ut med grimman igen.
Det som kändes bra för min del var att jag faktiskt följde med, att visa henne den respekt som hon förtjänade.
Det som var jobbigt? Tja, det mesta.:cry: Det är ju ändå bara du som kan veta hur det känns för dig. Jag ångrar inte att jag följde med...däremot så önskar jag att vi hade gjort lite mer mysigt innan. Kanske tänt lite ljus, pratat lite mer, lite mer godismat kvällen innan kanske bjudit in några vänner och sjungit lite för henne, låter kanske aningens flummigt men det är vad jag önskar att jag gjort och hade jag tänkt på det så hade jag (som någon skrev) tagit lite man i en tofs.:crazy:
Så gör det som känns bäst vilket tyvärr inte alltid är det lättaste.
Mvh Nordstjarna

Jag har bara varit med då man avlivat med spruta och med det medlet som användes vid de tillfällena föll hästarna väldigt plötsligt och var i princip döda då de tog mark.
Med bult hinner de ju absolut inte märka något då medvetandet slås ut omedelbart.
För hästens del tycker jag att det är viktigast att den handhas av lugna personer som är trygga i situationen. Det smittar ju av sig på hästen.
Oavsett hur du gör kommer du, som någon skrev, att undra om du skulle ha gjort annorlunda.
Jag tycker du ska strunta i vad alla tycker och känna efter själv hur du verkligen känner och vill göra. Det är bara du som kan avgöra om du ska vara med eller inte och du behöver inte alls ha dåligt samvete om du inte vill vara med. Det går ju också, som någon skrev, att åka med och spontant bestämma dig på plats.
Det man ska vara medveten om är att det är ingen vacker syn då man avlivar häst. Det är ett stort djur som faller till marken så det är inte direkt som att avliva en katt som stilla somnar in. Ska man vara med så bör man vara beredd på det.
Om jag hade valmöjligheten angående mina egna hästar skulle jag välja att inte vara med. Vill inte ha mina egna fallande hästar kvar på näthinnan. Det räcker med de andra som jag såg.

Glömde skriva att personalen brukar vara väldigt proffsiga.
Vad du än bestämmer så kommer det att gå bra...

Att avliva med spruta är annorlunda idag än för några år sedan. Idag går medlet direkt upp till hjärnan, när sprutan är tömd så är hästen helt borta och ramlar omkull dom märker ingenting snart därefter slutar hjärtat att slå. Förr så gick det väl direkt till hjärtat vilket gjorde att hästarna var medvetna längre och försökte kämpa emot. (rätta mig om jag har fel)

Har fått avlivat 2 vuxna hästar på detta sättet och jag stod själv och höll i grimmskaftet, ingen blod. Det går jättesnabbt, kan inte tänka mig ett annat sätta att avliva en häst på.

Mvh Hanna

Jag skulle säga att det beror lite på vilket slakteri du åker till.

De gånger jag åkt med hästar har det varit till ett litet slakteri där personalen inte direkt har bråttom (utan gärna vill att man tar en kopp kaffe medan man fyller i papper) - så det har alltid funnits gott om tid att ta farväl av hästen. Jag är gärna med, men gömmer mig bakom knuten när det är dags.

Sedan vet jag att på andra slakterier har hästägaren upplevt att det varit lite stressigt och att de inte fått tillräckligt med tid innan personalen tar över hästen. Vilket jag förstår - slakteripersonalen utför bara sitt jobb, och det är säkert svårt för dem att stå och vänta om de vet att de har mycket att göra.

Känner du att du vill undvika att känna dig stressad i ditt farväl kanske det är bäst att ta god tid på dig hemma, och låta någon annan åka med hästen?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Krålus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka