Maris_

Trådstartare
En häst i stallet måste avlivas om några månader, när hennes föl är tillräckligt gammalt.

Jag avlivade min häst på klinik med spruta, så jag vet inte så mycket om hur det går till "hemma".

Visst är det så att antingen med bultpistol eller spruta? Vilka har hand om det? Vilka kontaktar man? Veterinär, eller vilka är det mer?

Hur fungerar det sen med hästen, om man vill begrava hemma? Måste man söka tillstånd av kommunen? Eller vad finns det mer för några alternativ? Vilka hämtar hästen om man inte ska begrava hemma?

Vad brukar det gå på att avliva hemma på ett ungefär?

/ Maris

Sv: Avlivning

jag har aldrig varit med om en hästavlivning men vad jag har hört av andra kostar det runt 2000-3000:- vet inte om hämtning ingår där med bultpistol, tror det är dyrare ed spruta.

Om man vill begrava hästen hemma måste man söka tillstånd och få dispans hos kommunen nånstans.

Vad jag vet får inte en vetrinär sköta avlivning med bultpistol efter som den måste avblodas direkt efter och endast en slaktare får sköta det.

Om man inte får/vill begrava hästen hemma tror jag slaktbilen kan ta kadavret med sig eller så får man ringa efter en kadaverhämtning.

Hej Maris!

Jag avlivade min gamle man i tisdags. Han fick gå bort med sprutor hemma. Det gick på 1300 kr och hämtning av kroppen gick på 2500. Detta skiljer sig antagligen får län till län ( jag bor i H län).

Vill du avliva med bultpistol så gör oftast livdjursbilen det och kroppen går till deponi ( den kremeras). Vill du begrava hemma så måste du söka tillstånd och det måste göras en utredning så den inte hamnar vid en vattentäkt eller dyl. Sök på andra trådar om ämnet!

Till sist vill jag flagga för sprutor som avlivningsmetod. Jag fick ganska mycket kritik och skräckhistorier när jag berättade om mitt beslut men det var helt obefogat.
Det tar inte jättelång tid för hästen att dö.
Han fick en lugnade spruta i boxen. Sen ledde min pojkvän ut mitt sto till hagen och jag gick efter med honom fast jag stannade halvvägs. Varken hon eller han hann att reflektera över vad som skulle hända. Det tog ca 15 sek att ge sprutorna och efter ca 10 sek föll hästen ihop. Jag var med och skydda hans huvud i fallet. Sen ryckte det i honom i kanske 4 sek sen kom det två djupa suckar ur honom och sen var det färdigt. Det var inget läskigt alls utan ett värdigt slut för en gammal man.

Jag är så glad att jag var med honom in i det sista och att han fick somna i lugnt och ro tillsammans med människor han kände väl och hade förtroende för. Visst gör det ont men lättnaden av att veta att han nu mår bra överväger allt.

Sen är jag djupt lycklig över att jag har haft en supervet. med mig på denna resan, även djurtransportören skall ha en eloge för sitt lugna och trygga sätt.

// Åska

Visst får en veterinär avliva med bultpistol o avbloda om det inte är fråga om sanitetsslakt där hästen skall gå till livsmedel.
Till Maris, det finns ett antal tidigare trådar med uttömmande diskussioner i det här ämnet.
PL

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 254
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10