Avlivning, transport av kroppen och en massa andra frågor.

G

glimmie

Jag har en häst som fått återkommande fånganfall ett tag, men det senaste året har det blivit tätare och värre.
Har beslutat att det är dags för henne att vandra vidare, men det är så svårt! hon är ju min bästa vän!
Helst skulle jag vilja göra det i sommar, funderar på om man kan fråga veterinären om smärtstillande så att jag kan fördröja det hela?
eller är det väldigt egoistiskt?
Bör tillägga att hon bara haft fång på senhösten/vintern alla gångerna.

I vilket fall, jag skulle vilja begrava henne på mina föräldrars mark, problemet är bara att dom bor 30 mil ifrån oss.
Kan hon klara en sådan transport? eller kan man på något sätt få dit kroppen efter det är gjort?
Har tyvärr ingen möjlighet att begrava henne här eftersom att jag inte har egen mark, och står inte ut med tanken på att hennes kropp ska föras bort i en kontainer.

Allt är så himla svårt och jag är så väldigt väldigt förvirrad, känner mig så ensam om alla beslut.
Berätta gärna om era egna efarenheter, hur hittar man en lämplig plats som avlivning ska ske på tillexempel?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlivning, transport av kroppen och en massa andra frågor.

Huruvida du kan vänta beror ju på hur onte hästen har. Om hon har ont, ja då anser jag att du är egoistisk om du väntar. Jag tycker inte heller att du skall transportera henne 30 mil för att dö, bättre att transportera kroppen, det kan du göra i en vanlig transport.

Annars är ju kremering ett alternativ, vill du ha tillbaka askan kostar det mycket, men vanlig bränning är något billigare, båda delarna görs på SVA på Ultuna i Uppsala.

Hästar är stora och otympliga djur och det är inte snyggt när man skall flytta och dona med dem så är det bara.

Tänk på att du måste ha tillstånd för att få begrava en hel hästkropp.

Förstår din situation, hade samma för 3 år sedan. Och med facit i hand så här efteråt så kunde jag ha väntat med hans avlivning då han inte hade ont, :cry:
Men samtidigt så var han min bästa vän så jag gjorde det för hans bästa och inte för min skull. Han kanske hade fått smärta ju mer tiden hade gått och nu fick han sluta när han inte hade ont.

I ditt fall så skulle jag ta bort hästen omgående, då fång är en ganska allvarlig sjukdom. Det är bättre att göra det så fort som möjligt i stället för att vänta tills hästen har så himla ont, för då går man och får dåligt samvete för att man inte gjorde det i tid..

Jag skulle först och främst ordna ett tillstånd för att gräva ner hästen hos dina föräldrar, kostar inte så mycket.
Sen skulle jag välja ut en bra plats där hästen står nu och be en veterinär komma och spruta hästen. Sen skulle jag faktiskt lasta hästen i en transport för att sen åka och begrava den där.
Många skulle kanske reagera på det, men jag har själv begravt min häst så jag vet att det betyder mycket att kunna gå och hälsa på en speciel plats där jag vet att min älskling ligger.
Och sen får man se det så här också att hästen är ju borta då den ligger i transporten.
Jag skulle inte köra den i en transport levande dit och sen ta bort den, risken finns att den blir så nervös, och det skulle i alla fall inte jag utsätta min häst sista minutrar.

Jag tog min till sommarhagen där han nu ligger och vilar.

Detta är vad jag skulle ha gjort i alla fall.

jag hade inte transporterat en sjuk häst så långt, särskillt inte om den har ont i hovarna.

har hästen ont så hade jag inte fördröjt med smärtstillande i mån. utan max någon vecka.

alternativet är ju att avliva hemma (tex. på en pressening eftersom det då blir lättare att få kroppen på en transport) och köra hästen till ditt föräldrahem så. antingen kan ju vet. avliva med somulose (hur det nu stavas) eller låta hästen bultas hemma.

ansök om tillstånd i dina föräldras hemkommun en vecka i förväg, görs genom att ringa miljökontoret som kommer ut och tittar på tilltänkt plats, fyller i papper och markerar på karta som skickas till länsstyrelsen för godkännande. kostar 300 kr. grävare brukar kosta dryga 600 kr/timmen + transportkostnad.

jag tog bort min gamla trotjänare strax innan jul efter 29 år ihop (hon blev 38) nu va hon inte sjuk så (hade en lunginflammation men repade sig dåligt och tappade snabbt i vikt). jag körde henne till min slaktare (bekant till familjen) som redan ordnat med tillstånd och grop. jag ledde henne fram till gropen där hon bultades, vi la ner henne och kalkade över innan vi täckte.

väldigt fint och värdigt, även om det kändes fruktansvärt. men det va den finaste gåvan jag kunde ge henne. att få avsluta så fint innan det blev ett stort lidande.

Tack så mycket för era svar!

Jag vet att det krävs tillstånd för att gräva ner kroppen, men det kan ändå inte sägas för många gånger eftersom att många tror att det är fritt fram.
Men, HUR gräver man graven nu mitt i vintern? Tänk vad många problem man ställs inför.

Jag har bestämt mig för att försöka få henne nedgrävd nu, är det svårt att få tillståndet? Någon lämplig plats borde dom väl hitta på en stor gård, även fast det inte är det man kanske tänkt från början.

hillevie: 38 år? OJ, vilken beundransvärd ålder! och tänk vad många år ni fick tillsammans!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar