Avlivning på klinik

Azalea

Trådstartare
Hur går avlivning på klinik till?
Brukar de flesta hästkliniker ta emot häst för avlivning? Jag har googlat men inte hittat information.

Hur går avlivning på klinik till?
Brukar de flesta hästkliniker ta emot häst för avlivning? Jag har googlat men inte hittat information.

Det bästa är att ringa den klinik du funderar på att avliva hos. Olika kliniker använder olika metoder, det är olika om/hur länge djurägaren får vara med osv. Priset kan också skilja sig väldigt mycket - och det är dessvärre DYRT att ta bort på klinik.

Det bästa är att ringa den klinik du funderar på att avliva hos. Olika kliniker använder olika metoder, det är olika om/hur länge djurägaren får vara med osv. Priset kan också skilja sig väldigt mycket - och det är dessvärre DYRT att ta bort på klinik.

Jag ska ringa runt lite på måndag. Priset spelar ingen roll, bara det känns bra.

Min erfarenhet är att de flesta inte tar emot för avlivning utan bara gör det med hästar som redan är där som patienter.
Det är ju så att kliniken även om dom kan avliva själv ändå måste frakta bort hästen efteråt. Det finns ju bara ett begränsat antal som gör det. Därför blir priset högre när det görs via kliniken.

Min erfarenhet är att de flesta inte tar emot för avlivning utan bara gör det med hästar som redan är där som patienter.
Det är ju så att kliniken även om dom kan avliva själv ändå måste frakta bort hästen efteråt. Det finns ju bara ett begränsat antal som gör det. Därför blir priset högre när det görs via kliniken.

Här har de som utför avlivning ingen synpunkt på om hästen är patient där eller ej. Men de ringer ju samma entreprenör för hämtning som jag själv ringer om jag fått avlivat hemma. Så man får först kostnaden kliniken vill ha för att avliva, och ovanpå den får man kostnaden för hämtning. Så det blir väldigt mycket dyrare än att ta bort och få hämtat hemma, precis som du säger.

När jag avlivade min ponny ringde jag till kliniken och fick en tid, behövde inte vara kund där sen innan. Jag kom dit och fick skriva papper, fick också reda på att två hästar innan på morgonen blivit avlivade så jag visste att dom skulle ligga där, med pressning över sig. Jag ville vara med hela vägen med veterinären avrådde det med det bestämdaste så jag följde hennes råd.

Så fick jag leda in min ponny i en liten stallsdel, dom satte kanyl (såg brutalt ut! Dom misslyckades dessutom på första försöket) och gav henne lugnande, hon hade hela tiden en hink med god musli och mumsade ur. Hon blev riktigt groggy och sen ledde dom iväg henne till en inhägnat område och gav henne det sista. Sen fick jag gå ut och kolla på henne och stanna hur länge jag ville.

Kostade 7500kr tror jag, då var det för allt inkl. bortforsling och kremering.

Ungefär så i korta drag, hoppas det var till hjälp :)

Jag valde avlivning på djursjukhus och dom använde Lantbrukstjänst.
Det gick till så att jag lämnade hästen i en box och fick inte vara med vid själva borttagandet som skedde med bult och kunde, om jag ville vänta tills det blev klart, jag valde att åka. Sen ringde avlivaren upp och berättade hur det gått.
Allt var mycket proffsigt och gick lugnt till. Jag betalade 5500 men det var en A-ponny, jag hade kommit ner ca 700 kr om jag valt hemma, men jag tyckte att det var värt dom pengarna för att slippa städa.

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Honey07
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 529
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 515
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har googlat men inte hittat mer en Distriktsveterinärerna. Finns det inga hästkliniker alls? Hur hittar man en bra veterinär när man...
2
Svar
22
· Visningar
2 256
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix