Avlivning, och tillstånd...

I

islandsponnyn

Jag har en något märklig fråga, min granne har efter ett veterinärbesök beslutat att avliva sin häst. Hon har haft hembesök enbart, inte klinik eller liknande. Den dömdes då ut, vilket för mig verkar lite konstigt. Idag ska hästen avlivas med hjälp av veterinär, och grävas ner på gården. Till saken hör att det inte är ett akutläge, men hon ska gräva ner hästen hemma (hon hyr gården, inte hennes mark) och påstår att hon har fått tillstånd. Kan det verkligen vara rimligt att hon fått tillstånd på mark som inte är hennes, utan markägarens tillåtelse, och dömer man ut hästar på ett hembesök?

Sv: Avlivning, och tillstånd...

Beslutet att avliva en häst eller inte är ju hästägarens. Hästägaren kan följaktligen välja att avliva sin häst av vilken anledning som helst, det är inte på något vis brottsligt. För att få ut försäkringspengar måste dock en veterinär döma ut hästen, och detta skall godkännas av försäkringsbolagets veterinär. Det finns mig veterligen inga krav på att hästen måste besökt klinik för att kunna dömas ut - det beror ju på vad det är för fel på den.

Jag tror att man behöver antingen kommunens eller länsstyrelsens tillstånd för att få gräva ner en död häst. Det tillståndet kan man, såvitt jag vet, få oavsett om man äger marken eller ej.

OK, då förstår jag bättre. Självklart menar jag inte att hon inte får avliva sin häst, av vilken anledning hon än säger. Det bara verkade lite konstigt att en veterinär skulle ge ett sånt utlåtande utan en ordentlig undersökning. Enligt henne är hästen fel i kotorna pga felaktig verkning+ har bärrandsröta.

Jag har en något märklig fråga, min granne har efter ett veterinärbesök beslutat att avliva sin häst. Hon har haft hembesök enbart, inte klinik eller liknande. Den dömdes då ut, vilket för mig verkar lite konstigt. Idag ska hästen avlivas med hjälp av veterinär, och grävas ner på gården. Till saken hör att det inte är ett akutläge, men hon ska gräva ner hästen hemma (hon hyr gården, inte hennes mark) och påstår att hon har fått tillstånd. Kan det verkligen vara rimligt att hon fått tillstånd på mark som inte är hennes, utan markägarens tillåtelse, och dömer man ut hästar på ett hembesök?
Tillstånd om att gräva ner hästen på gården söker man hos länsstyrelsen, sedan uttalar sig kommunens miljökontor om lämplig plats. Sedan beror det kanske på om personen hyr eller arrenderar marken, det borde vara olika, men det är jag osäker på. Det dröjer inte länge för ett kadaver att förmultna i marken så av den anledningen så är inte nedgrävning något problem i mina ögon. Jag menar, älgar och rådjur ber inte om lov för att gå och dö på någon annans mark. Några miljöskador blir det inte tal om då heller. Angående veterinärens utdömning så är det hans bedömning om vad som är lämpligt för hästens bästa. Man ska inte försöka bota in absurdum som vissa önskar. Ställer veterinären diagnosen att hästen mår så dåligt att det lämpligaste är att avliva så är det nog så helt enkelt. Man behöver inte alltid ränna till kliniker för att troligtvis få samma svar där. Sedan att åka runt med ett djur som har ont om det inte är akut tycker jag är fel, och kan diagnosen ställas hemma hos hästen så är det det bästa för hästen.

Tackar! Vill bara vara säker på att gått hyfsat riktigt till, om man så säger. Det är mycket runt den här grannen som inte gör det för att uttrycka det milt. Självklart ska inte hästen lida, tro inte att jag tänker så!

Tillstånd om att gräva ner hästen på gården söker man hos länsstyrelsen, sedan uttalar sig kommunens miljökontor om lämplig plats. Sedan beror det kanske på om personen hyr eller arrenderar marken, det borde vara olika, men det är jag osäker på. Det dröjer inte länge för ett kadaver att förmultna i marken så av den anledningen så är inte nedgrävning något problem i mina ögon. Jag menar, älgar och rådjur ber inte om lov för att gå och dö på någon annans mark. Några miljöskador blir det inte tal om då heller. Angående veterinärens utdömning så är det hans bedömning om vad som är lämpligt för hästens bästa. Man ska inte försöka bota in absurdum som vissa önskar. Ställer veterinären diagnosen att hästen mår så dåligt att det lämpligaste är att avliva så är det nog så helt enkelt. Man behöver inte alltid ränna till kliniker för att troligtvis få samma svar där. Sedan att åka runt med ett djur som har ont om det inte är akut tycker jag är fel, och kan diagnosen ställas hemma hos hästen så är det det bästa för hästen.

Älgar och rådjur gräver inte ner sig i marken häller utan dom blir uppätna av andra djur ovan mark. Rästen kan du räkna ut själv.

Jag ser snarare tvärtom på saken.
Om veterinären kan konstatera att hästen är så dålig på plats så är en avlivning verkligen berättigad.
Att inte veta felet eller söka småfel kan kräva röntgen på klinik tex.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 660
Senast: Zoya
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit