Avlivning av häst i väldigt tight flock?

Jag har varit tvungen att ta bort två ur en väldigt tajt flock som gått ihop i många många år. (inte samtidigt)
Dom har inte fått se kroppen men jag har upplevt att dom kvarvarande har förstått ändå och inte varit stressade bara sorgsna.

Jag tror att dom vet att det är dags långt före vi gör det om det inte är något akut och väldigt oväntat som sker.

Vi fick ta bort makens gamla hedersmärr för ett par år sedan, också av åldersskäl.
Och hennes tighta flock förstod att det var dags innan det skedde. Jag är inte den som tror på sjätte sinnen och sådant, och jag vill ha en realistisk syn på hästarna. Men de förstod. Utan tvivel.

De var så otroligt dämpade dagen innan. Inte gamlingen, hon var oberörd, lika mild och vänlig som vanligt. Hon var redo, tror jag. Men stämningen i stallet var annorlunda. Inget otåligt gnäggande efter kvällsmat, inget busgnabbande mellan boxkompisar.
När vi sedan hämtade gamlingen i hagen för att gå och ta bort utom synhåll, så stod hennes bästa kompis med bortvänt huvud i ett hörn. Honom tog vi inte ut för att se kroppen. Det var så tydligt att han sagt hejdå och ville få bearbeta ifred.
De två yngsta och mest osjälvständiga, som hade märren lite som sin trygga mormor och mentor, fick nosa på kroppen efter. De var skrikiga och oroliga när hon gick iväg, efter att de fått puffa på henne och förstå var de kolugna.
Och de var överhuvudtaget inte påverkade av blodet.

När samtalet är ringt, och när dagen närmar sig för att slutligen vara inne, så tror jag att man vet vad man ska göra. Jag tror inte det finns något rätt eller fel. Det är så olika från häst till häst, och person till person.
Du vet vad som är rätt när det är dags.
Beklagar sorgen så mycket. :heart

Beklagar det jobbiga du står inför. Ett litet tips bara är att ta ut lantbrukstjänst istället för veterinär (om du ändå tänkt bulta). Lantbrukstjänst tar nämligen med sig kroppen på en gång det gör ju inte veterinären utan då måste du ändå ringa ut lantbrukstjänst efteråt för att hämta upp kroppen och det är inte alltid de tiderna passar ihop bra.
En kompis fick akut ta bor sin häst och det tog fyra dagar innan hästen blev upphämtad. Jättejobbigt att behöva se sin kompis ligga kvar på stallplan samtidigt som det såklart inte är så fräscht heller särskilt om det är varmt ute.

Om du tänkt begrava hästen hemma så kan du såklart bortse från detta.

Beklagar det jobbiga du står inför. Ett litet tips bara är att ta ut lantbrukstjänst istället för veterinär (om du ändå tänkt bulta). Lantbrukstjänst tar nämligen med sig kroppen på en gång det gör ju inte veterinären utan då måste du ändå ringa ut lantbrukstjänst efteråt för att hämta upp kroppen och det är inte alltid de tiderna passar ihop bra.
En kompis fick akut ta bor sin häst och det tog fyra dagar innan hästen blev upphämtad. Jättejobbigt att behöva se sin kompis ligga kvar på stallplan samtidigt som det såklart inte är så fräscht heller särskilt om det är varmt ute.

Om du tänkt begrava hästen hemma så kan du såklart bortse från detta.
Jag tror att framförallt min valack behöver se kroppen för att inte hysteriskt leta ihjäl sig :( Om det är samma som kör för lantbrukstjänst fortfarande kör han förbi här varje vardag. Jag ringde till lantbrukstjänst och chauffören skulle ringa tillbaka så får vi se.
Valacken är nervig som få och vill inte att gamla hästen går ifrån honom ens i hagen, det är en sak när han går men om hon går så ropar han och springer efter henne. Så det är det som oroar mig mest just nu att han ska springa kanske genom staket för att leta efter henne.

Tog bort min älskade vän idag efter 12 år ihop. Hennes hagkompis hade hon gått med sedan hon var fölunge. Vi får se hur de blir. Hon har vart orolig under dagen och ja de sörjer. När jag tog bort min förra häst så sörjde hans hagkompis i många år hon släppte aldrig in någon ny häst i sitt liv. Jag sörjer min vän och Majsan sörjer sin vän nu, hon fick vara kvar inne under tiden.

Min vita togs bort bredvid hagen när de andra hästarna var ute och kunde se på. Det var ingen direkt tight flock dock.

Framförallt hade jag fantastiskt stöd av en stallkamrat och en kompis. Båda hade tagit bort hästar förr.
Jag var med och höll hästen vid bultning men åkte hem innan de skulle bloda av och min kompis åkte med mig och stallkamraten städade upp efteråt (nedblodade halmen).
Detta är jag ännu tacksam för bådas stöd. Att ta bort djur är hemskt ledsamt även om man vet att man gör det rätta :heart

Tänker inte läsa alla svaren, men ditt förslag är något jag inte valt. För tittar jag på egen häst som togs bort 2013 vid en ålder av 28 år. Så valde han att gå undan, dvs han ville vara själv, och han ville dö själv. Förmodligen hade han själv gjort sitt avslut, eftersom han inte ville ha någon kontakt med övrig flock i slutskedet. Så nej, hade tagit hästen runt knuten SAS, och låtit den få sitt avslut utan några andra farväl än från dig.

Min älskade första häst avlivades i hagen med de andra efter ett benbrott. Nu har jag ingen koll på de andra hästarna för jag höll själv på att drunkna i tårar och ångest efteråt. Häst nr två dog utanför hagarna men hade årets fölungar på näthinnan när hon föll. Häst nr tre avlivades på Ultuna och hennes lilla föl låg bredvid hennes kalla kropp när vi hämtade honom, naturligtvis grät han hela natten och de kommande dygnen av ensamhet och jag med honom på andra sidan boxväggen. Häst nr fyra, en ponny, avlivades pga fång men var vid gott mod när jag ledde henne i snön till den redan grävda gropen där hon dog utan de andra.

De tre första blev bortforslade, nr fyra begravd och måste jag nu ta bort de andra så kommer även de att grävas ner. Jag har papperna hemma för godkännande av platsen.

Och jag valde Lantbrukstjänst, just därför att vår gammelman fick ett snabbt avslut och en värdig avfärd. Skulle känna det jättejobbigt om han tvingats legat kvar 1-2 dygn under en pressning.

Tillägg på mitt inlägg: jag hade också lantbrukstjänst. Riktigt bra service på alla sätt

När jag har åkt iväg med häst för avlivning har de som blivit kvar varit oroliga och gnäggat i flera dagar.

När jag avlivade en häst akut utanför hagen stod de andra och såg på. De fick nosa men brydde sig inte, inget gnäggande trots att de var en liten tajt flock.

De känner på sig när det är dags.
När jag åkte in med min gammeltant till Ultuna (fång), för att röntga hovarna, så gick hon raka vägen in i släpet. Hon var annars svårlastad efter en olycka med släp i unga dar.
Sedan var hon helt lugn inne på röntgen, behövde inget lugnande. Sedan när hon stod i gästboxen, och jag fick hennes dom (hovbensroteration och höll på att punktera sulan ), så stod hon i ett hörn av boxen. Ville inte ha några morötter, fast hon hade inte fått det flera månader. Hon visste att det var dags...

De var hjärtatskärande idag Majsan letade i den tomma boxen, alla hörn i hagen och ropade. Hade väl tänkt att de skulle hunnit lagt sig lite idag men icke nästan värre. Tårarna sprutade usch de här är så hemskt ..

Nej men de var väldigt tighta då de hade gått ihop sedan Majsan var 3 månader gammal :cry: så i 7 år till och från och när de har vart ifrån varandra har de vart precis som de aldrig gått någon tid alls :heart
ok, min gubbe var väldigt sällskapssjuk (eller vad man kan kalla det). Han kunde inte vara ensam inne alls. Ute gick det bra dock

Nej men de var väldigt tighta då de hade gått ihop sedan Majsan var 3 månader gammal :cry: så i 7 år till och från och när de har vart ifrån varandra har de vart precis som de aldrig gått någon tid alls :heart
Går det bättre nu?
Min gamla häst har alltid funnits här sedan den dagen min valack föddes för nio år sedan

Går det bättre nu?
Min gamla häst har alltid funnits här sedan den dagen min valack föddes för nio år sedan
Har inte hälsat på henne på ett par dagar då jag själv behövde andas efter allt som vart. Men ska åka upp imorgon och till helgen kommer min nya häst så jag hoppas de ska bli goda vänner :heart Hon har fått gå själv pga av att de andra två kan hon inte gå ihop med pga av att hon inte alltid är snäll :meh:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Träning Skrev för ett par dagar sedan om min nyinköpta 15-åriga arabvalack. Skulle gärna vilja ha lite mer råd om hur ni andra skulle agerat...
2
Svar
35
· Visningar
3 517
Senast: acj
·
Träning Idag hände det som inte får hända. En av hästarna på lösdriften fläkte sig i hagen. :( Ägaren gick med hästen i hagen och ledde henne...
Svar
19
· Visningar
1 870
Senast: minimi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna