Avlivning älskade katt

Return_to_the_moon

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år men fick diagnoserna när hon var 6 år. Hon går på solensia och metacam så hon verkar bra smärtlindrande men har fått ett fult skov.

Jag har inte behövt avliva ett djur innan så jag skulle behöva lite råd. Jag är t.ex. orolig för att inte kunna jobba samma dag och dagarna efter avlivningen. Jag har nytt jobb så måste prestera och visa mig från min bästa sida. Kan inte jobba hemifrån heller.

Sedan vet jag inte hur jag ska lyckas ringa och boka in det och ta henne dit. Jag kommer få sjuss men hur ska jag klara det. Jag behöver vara stark.

Så ni som gått igenom detta. Hur gjorde ni och hur gick avlivningen till?
 
När jag tog bort min Smokie pga njursvikt sjukskrev jag mig hela den dagen. Hade en chef med noll förståelse, så det blev ganska jobbigt på det planet också. Det var en fredag, så jag var ju ledig hela helgen sen.
Hon fick en spruta och somnade in lugnt och stilla på kliniken tillsammans med oss.

Boka är skitjobbigt. Jag tog ju bort min ponny i somras, efter 22 år tillsammans. Grät mig igenom hela samtalet.

Det är helt okej att vara ledsen när man bokar och pratar med jobbet. De allra flesta är så mänskliga att de förstår vad man går igenom.
 
Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år men fick diagnoserna när hon var 6 år. Hon går på solensia och metacam så hon verkar bra smärtlindrande men har fått ett fult skov.

Jag har inte behövt avliva ett djur innan så jag skulle behöva lite råd. Jag är t.ex. orolig för att inte kunna jobba samma dag och dagarna efter avlivningen. Jag har nytt jobb så måste prestera och visa mig från min bästa sida. Kan inte jobba hemifrån heller.

Sedan vet jag inte hur jag ska lyckas ringa och boka in det och ta henne dit. Jag kommer få sjuss men hur ska jag klara det. Jag behöver vara stark.

Så ni som gått igenom detta. Hur gjorde ni och hur gick avlivningen till?
Avlivningen är väldigt odramatisk.
De får en spruta så de somnar in. Och när de sedan sover djupt får de en avlivningsspruta som gör att hjärtat slutar slå.
En bit ned på den här sidan kan du läsa om hur en avlivning går till:
https://www.anicura.se/vara-tjanster/katt/avlivning-och-kremering/
Man måste inte vara med när de somnar. Man kan be dem göra det i annat rum om man inte vill se det hela.

Jag tycker nog "transportsträckan" fram till avlivning är värre än efteråt. Det vill säga tiden från när det är bestämt tills det att avlivningen är gjord.

Om man orkar jobba samma dag beror på hur man är som person. Jag brukar kunna det men det är individuellt.
Jag tycker snarare det är skönt att vara distraherad.

Valen du har är ju att sjukskriva dig (utan att uppge orsak), prata med chefen om det går att ta ledigt någon dag, förklara situationen och varför din prestation kan vara sämre, eller försöka vara som vanligt och sjukskriva dig under arbetsdagen om du känner att du trots allt inte klarar det.

Oavsett vilket så är det faktiskt okej att smita in på toa och grina lite om situationen så kräver, även på jobbet.
 
Har du nån annan som kan ringa och boka åt dig?
Annars lovar jag dig att den som svarar på mottagningen kommer ha full förståelse för att du är ledsen (annars är det fel person på fel plats), du är inte den första. Har pratat med så många som gråter när de ringer in och vet du, det är inget konstigt för jag vet hur jävligt det kan vara att ta beslutet.

Vad gäller jobbet har jag, trots förstående kollegor (jobbar i djursjukvården) varit sjukskriven samma dag. Man behöver heller inte uppge orsak till att man är sjuk till arbetsgivaren.

Angående själva avlivningen så gör olika kliniker olika.
Hos oss får man komma in på ett rum där man sen kan smita ut bakvägen så man slipper gå genom väntrummet. Om man vet hur man vill göra med kremering redan innan så är det helt ok betala innan, annars kan vi ta med betaldosan till rummet efter.
Katten får en spruta med lugnande, som ges under huden (som en vaccination). När katten är trött får den en pvk (kanyl med plastslang) i ett blodkärl. Sen får den narkosmedel i denna, innan man ger den sista medicinen.
Det hela är väldigt odramatiskt, framförallt för katten som bara märker det första sticket.
 
Lider med dig, vet hur jobbigt det är :(
Finns det ingen vet som kan komma hem till dig och göra det? När vi avlivade vår gammelkatt, 16 år med diabetes, artros mm, så kom veterinären hem och gav han sprutan. Det var väldigt fridfullt. "Det kom en konstig tant och så blev jag sömnig", så beskrev veterinären det och det kändes lite så. Han märkte inte mycket, han låg redan och vila och hon kom lugnt in, satt och klappa honom en stund tillsammans med mig och min mor innan han fick sprutorna. Inga ryckningar, ljud eller något annat från kissen, ändå sa veterinären att han måste varit ganska uttorkad och sliten för det tog tid innan hjärtat stannade. Men det var inte läskigt på något sätt. Jag satt med honom länge i knäet efteråt. Sen begravde vi honom i trädgården. :heart

Ta en semesterdag eller sjukskriv dig. Man vet aldrig hur man reagerar när man inte har dem där längre. En bra arbetsgivare förstår "när livet händer" och att detta självklart påverkar din prestation och inte är något du kan styra över.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 651
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad...
2
Svar
28
· Visningar
13 320
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 544
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 003
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp