mowitz

Trådstartare
Jag har en 11 år gammal honkatt som blivit jättekonstig det senaste året. Hennes bror försvann spårlöst den 31 maj förra året och sedan dess verkar Sara mer och mer olycklig. Vi har haft båda sedan de var 10 veckor men vi har gett upp om Sixten. Han brukade alltid komma tillbaka efter några dagar eller veckor och grannarna brukade se honom (vi bor på landet) men den här gången har ingen sett honom sen den dagen han gick hemifrån. Nu har Sara blivit väldigt skrikig, jamar och piper mest hela tiden när hon inte sover. Hon har en del besvär med att hoppa upp ibland och samtidigt är hon väldigt social och kelig, nästan krävande. Senaste veckan har hon kräkts mycket, verkar som hon kräks upp nästan allt hon äter. Känns som om det är dags att säga "hej då Sara".

Jag har en 11 år gammal honkatt som blivit jättekonstig det senaste året. Hennes bror försvann spårlöst den 31 maj förra året och sedan dess verkar Sara mer och mer olycklig. Vi har haft båda sedan de var 10 veckor men vi har gett upp om Sixten. Han brukade alltid komma tillbaka efter några dagar eller veckor och grannarna brukade se honom (vi bor på landet) men den här gången har ingen sett honom sen den dagen han gick hemifrån. Nu har Sara blivit väldigt skrikig, jamar och piper mest hela tiden när hon inte sover. Hon har en del besvär med att hoppa upp ibland och samtidigt är hon väldigt social och kelig, nästan krävande. Senaste veckan har hon kräkts mycket, verkar som hon kräks upp nästan allt hon äter. Känns som om det är dags att säga "hej då Sara".

Har katten kräkts så mycket så pass länge är det inte vettigt att vänta till nästa vecka. Jag skulle inte riskera att det går för långt och blir något som inte går att åtgärda (vissa problem går att åtgärda i ett tidigt skede men har det gått för långt hjälper inget).

Jag skulle också börja med veterinärtid direkt, inte vänta en vecka i och med att katten kräks så mycket. Tycker också att det låter som att sköldkörteln är en möjlighet, två av våra katter har haft det med liknande symptom. Den ena var gammal och skröplig i övrigt med och blev hjälpt av tabletter ett tag innan det var dags att somna in, den andra var "bara" 14 år gammal och blev helt återställd med jodbehandling. Så om det är det så går det att åtgärda även om den botande behandlingen är ganska dyr. Kan alltså vara värt att kolla upp.

Om katten har kräkts o inte behållit mat på en vecka ska du inte vänta. En katt som inte får i sig mat på två dagar eller mer kan få allvarliga/livshotande leverproblem.

Vi var hos veterinär förra fredagen, en vecka sedan. Hon har artros i ryggen och akut urinvägsinfektion. Det har varit ett helsike hela veckan med att försöka få i henne penicillin. Hon är väldigt kräsen, äter i princip bara torrfoder så det går inte att lura i henne piller. Det är hålla och tvinga som gäller. Hon sover mest hela tiden så det är svårt att se om hon är bättre. Ibland verkar det som om hon har piggnat till men det är korta stunder. Enligt veterinären har hon ont av artrosen och han föreslog att vi skulle ge henne nåt antiinflamatoriskt som ska ge smärtlindring. Vi avvaktar just nu och ska se om hon blir bättre. Jag tänker inte plåga henne med tvångsmedicinering två gånger om dagen för att hon ska vara smärtfri. Då får vi ta ett smärtsamt beslut!

Mina katter har fått metacam som smärtlindring/antiinlammatoriskt - och de har tyckt att det smakar gott. En av katterna är en kräsen typ som trots det gillade det så mycket att han kom direkt när jag tog fram flaskan.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 281
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur