Avliva sto med föl vid sidan?

L

lenven

Den är tråden vill jag egentligen varken skriva eller läsa men förmodligen har jag inget val. Min älskade Iscalda som fick föl i våras skadade sin sena så allvarligt att veterinären konstaterar att det inte finns något kvar att göra. Hon fick 6 veckor för att fölet skall hinna växa till sig. I månadsskiftet är fölet 4 månader och veterinären kommer nästa vecka för att vi ska slutligt bestämma. :cry:

Ni kan tänka är att tankarna rullar i huvudet men jag har i alla fall kommit fram till att hon i så fall ska få sluta hemma på gården och jag har sökt och fått tillstånd för att begrava henne hemma.

Men hur ska jag göra men fölet? Ska fölet vara med vid sidan när hon får somna in ( dvs Iscalda håller sig lugn och det är väl så det blir om hon skulle förolyckats i det vilda), eller ska jag separara dem tidigare och i så fall måste jag väl ha en avvänjning på en tid för att undvika ha ett stressat sto. Iscalda har bra och dåliga dagar, men i de dåliga har hon så ont att hon inte hinner följa med flocken så jag vill inte dra ut på det i onödan.

Alla tankar och idéer mottages taksam.

Sv: Avliva sto med föl vid sidan?

Att har fölet vid sidan kanske lugnar stoet, men hur reagerar fölet på detta?
Om möjlighet finns skulle jag nog försöka avvänja innan, i alla fall så pass att de är vana att vara ifrån varandra ett par timmar.

Först vill jag beklaga det inträffade! Jättetråkigt :cry:

Jag skulle INTE låta fölet vara med. Finns ingen anledning.

Har du sett till redan nu att fölet äter ersättning (mjölk + fölpellets)?
Annars är det hög tid om stoet måste tas bort. Ju tidigare den äter annat men kan kombinera med lite di desto större chans har den lilla att magen klarar sig vid invänjningen till det nya fodret.

Hästkompisar till fölet?
Jag skulle även börja ställa de i separata boxar bredvid varandra mer och mer så den lilla vänjer sig att vara ifrån mamma.

Tag kontakt med en erfaren uppfördare samt erfaren veterinär så du får hjälp att göra detta så smidigt som möjligt för den lilla.

Lycka till!

De går ute dygnet runt i samma hage (+ 3 valacker). Fölet betar själv för fullt, en avvänjning innebär att jag måste separera dem i olika hagar?

Nu vet ju inte jag vad din vet har sagt och hur läget eg är.

Men varför har du henne med en flock när hon har en sån skada?
Går det inte att ha henne och fölet för sig i mindre hage så att hon kanske inte anstränger sig så mkt och så att ni kanske kan behålla henne lite längre för fölets skull.

Detta är bara en tanke men det är nog vad jag hade försökt göra (om det hade gått) just för att det är guld värt när stoet präglar sitt föl.

Sen hade jag nog låtit fölet vara med, de hästar som jag har varit med om att ta bort har hållt sig lugnare när dom avlivats i hagen tillsammans med kompisarna och dessa har även fått nosa och förstå att mamma/kompisen är död.

Senast ändrad:

Jag hade stallat upp hästarna och vant av dem i varsin box, precis som man gör i vanliga fall. Och så hade jag låtit stoet gå i egen, mindre hage med sitt föl i lugn och ro. På det sättet kanske du kan dra ut på det hela liiite till eftersom hon får ta det lugnare där.

Kram och lycka till!

De går ute dygnet runt i samma hage (+ 3 valacker). Fölet betar själv för fullt, en avvänjning innebär att jag måste separera dem i olika hagar?

Då är ju fölis van med andra kompisar.
Jag antog att stoet stod på box pga skadan.
Vad är det för skada som gör att hon kan leva 6 v men inte 12 v?

Fölis behöver mer mat än höstbete när stoet är borta.

Sen hade jag nog låtit fölet vara med, de hästar som jag har varit med om att ta bort har hållt sig lugnare när dom avlivats i hagen tillsammans med kompisarna och dessa har även fått nosa och förstå att mamma/kompisen är död.

Aldrig! Däremot om fölet behövts avlivas bör man låta stoet undersöka och "begrava det" i tex halmen i boxen.

Värför skulle hästen inte vara lugn om man går en liten bir från stallet där den är van att vara. Har varit med om en hel del avlivningar, alla har varit lugna och vi har varit på platser som är väl kända för hästarna.
Räkna inte med att ett litet för förstår varför mamma inte reser sig.

Usch vad tråkigt!

Jag tycker att det är hög tid att ta kontakt med erfaren uppfödare/veterinär och tillsammans försöka få till den bästa avvänjningen.Fölet behöver i alla fall lära sig att äta tillräckligt med mat för att inte falla ur alldeles när mamman tas bort.Jag funderar också på varför sto o föl inte går för sig själva om stoet är såpass skadat,det kanske kunde förlänga hennes liv något (även om det inte är optimalt)

Jag förstår inte din logik. I det vilda om stoet skulle dö så är ju fölet med.

Vi har tagit bort ston med små föl och fölen har fått vara med (inte alldeles intill vid själva avlivningen men dom har stått en bit ifrån och fått se) och sedan fått nosa och så på mamman och när dom märkt att mamma inte kommer att vakna har dom självmant gått därifrån.

Men detta är bara mina erfarenheter och vi har ansett att detta har funkat bäst. Har dock aldrig gjort detta när stoet har bultats och avblodats utan endast vid sprutavlivning.

Sen så var hagen bara ett förslag, självklart kan man ta det på en annan trygg plats,

Aldrig! Däremot om fölet behövts avlivas bör man låta stoet undersöka och "begrava det" i tex halmen i boxen.

För några veckor sedan fick vi akut avliva en häst i hagen och de andra stod bredvid. Det var inte på något sätt traumatiskt för hästarna, kompisarna försökte buffa på honom ett par gånger och när de förstod så gick de därifrån.
Jag tror att det är bra eftersom de då inte letar och skriker efter dem på samma sätt.

Detta var ju inte ett föl, men jag tror att de fungerar likadant i grunden...

Sto (och föl) har haft box & sjukvila i nästan två månader utan större framgång. Jag har tagit beslutet nu att låta henne börja gå på större hage med de andra för att låta fölet vänja sig vid de andra hästarna samt att låta fölet ha möjlighet att springa fritt. Iscalda är helt omusklad och rör sig inte mer än nödvändigt men hon har faktiskt blivit ngt bättre sedan hon fick börja röra sig mer fritt. Har också haft laserbehandling/naturmedicin. Vill inte diskutera hennes behandling utan ber om respekt för att jag faktiskt har gjort/gör allt jag kan. Det är ju inte helt avgjort ännu om hon kan vara kvar eller inte.

Tack för tankar hittills, jag läser gärna fler synpunkter på grundfrågan: Ska fölet vara med eller inte vid en ev. avlivning? :confused:

Jag förstår inte din logik. I det vilda om stoet skulle dö så är ju fölet med.

Vi har tagit bort ston med små föl och fölen har fått vara med (inte alldeles intill vid själva avlivningen men dom har stått en bit ifrån och fått se) och sedan fått nosa och så på mamman och när dom märkt att mamma inte kommer att vakna har dom självmant gått därifrån.

Men detta är bara mina erfarenheter och vi har ansett att detta har funkat bäst. Har dock aldrig gjort detta när stoet har bultats och avblodats utan endast vid sprutavlivning.

Sen så var hagen bara ett förslag, självklart kan man ta det på en annan trygg plats,

Tack för ditt exempel med att detta kan fungera, det är precis så jag inbillar mig att det kunde gå till, och självklart, ett 'oblodigt' slut.

Ett annat djurslag, men ändå djur.

För många år sedan hade vi en hund som förolyckades vid en jaktolycka. Det hela hände väldigt snabbt och vår andra hund fick aldrig se den döda hunden. Jag vet att många tvivlar på djurs känslor och jag förmänskligar inte heller dem, men denna hunden letade i ungefär en vecka efter den döda hunden. Det var väldigt sorgligt att se och med facit i hand skulle vi inte gjort så.

Och faktum är att jag även har låtit min ena häst vara med vid bultning. Visst blev hon skrämd, men knappast traumatiserad. Djur är inte alls som människor, de förstår på ett helt annat sätt och accepterar dödsfallen på ett väldigt naturligt sätt.

Vi fick akut ta bort vårat sto när våran fölis var 4 veckor. han såg henne hela tiden till hon sövdes inför operation. han gnäggae och när mamma ej svarade så fattade han nog att hon var borta för han ropade ej mer. Hon fick tas bort i akut tarmvred så det blev ilfart till helsingborg med djur ambulans fölis å hon åkte ner i hop. stoet låg ner hela vägen å fölet stog i rummet jämte i lastbilen. väl framme sövdes hon liggande och kördes in på operation med truck å det var det sista han såg av sin mamma..

Fölis fick i alla fall stanna på djursjukhust över natten för vi kunde ej ta hem honom då vi ej haft släp med dig. så vi åkte hem kl 4 på natten då stoet avlivats och lämnade fölet där. På morgonen efter ringde en som hade en amma å frågade om vi ville prova. ja visst sa vi å såg juset i mörkret. när vi kom till hesingborg hade dom redan provat å stoet vägrade ta imot fölet å vise värsa. så det var bara å ta hem en liten orolig fölis helt själv i släpet. Väl hemma så lastade vi av honom och han gnäggade å då svarade hans 3 åriga syster å man såg direkt hur han sken upp till sitt vanliga "leo bus". sedan dess har dom varit "mor" och son..

Vi fick börja mata honom med napp flaska några gånger/dag å han tog napp flaskan på en gång utan probelm så vi matade å syrran sköter mamma rollen å hon e så underbart duktig. hon e nu 3 år gammal å har adopterat 2 föl som hon uppfostrat dock kan hon ju ej ge di men det e ju kontakten fölisarna behöver mest. mat kan man ge själv. de viktigaste e ju den sociala kontakten med andra hästar

Här e han med sin mamma 3 veckor gammal
20912485.jpg

Nyligen hem kommen ihop med sin nya foster mamma "syrran"
21239004.jpg

Så här ser han ut nu 3 månader gammal =)
22553180.jpg

Så hur du ska göra vet jag ej men jag hade nog vant dom att vara ifrån varandra lite i mellan åt och sedan göra dej väldigt bekant med fölis så den litar på dej sen när mamma e borta. Sen tycker jag att fölis ska vara me ded när stoet tas bort. det blir nog lugnast för stoet och fölis tror jag. Sen se till att fölis har någon häst den kan gå med om du ej har amma till den men det brukar vara svårt när dom e så pas gamla å hitta någon. Så dom har någon som kan uppfostra den. men e den van vid att gå i en flock så hade jag nog tagit den som e snällast å ranglägst å haft ihop ett tag själv å sedan släppt ihop allihop när fölis kommit över mamma lite. min kille har gått med sin "mormor" och nya mamman ända sedan han kom hem å det funkar super..

Senast ändrad:

Jag tror att det är bra eftersom de då inte letar och skriker efter dem på samma sätt.

Detta var ju inte ett föl, men jag tror att de fungerar likadant i grunden...

Precis så har vi tänkt.

Sen var jag en gång tvungen att akut ta bort våran gamla (33 år)häst pga kolik och eftersom hon redan låg ner i hagen så gjordes det där. Min andra häst gick ju naturligtvis fram för att puffa och försöka få upp kompisen men när hon märkte att det inte gick så la hon sig ner brevid henne och låg där i nån timme innan hon reste sig och sedan struntade i henne.

Tycker det va väldigt gulligt och jag vill tro att hon fick ett bra avslut, annars hade hon nog sprungit runt och gnäggat.

Har efter det alltid låtit hästarna vara med och alla har reagerat med samma lugn, även fölisar. Så jag tycker det är bäst.

Är någon av valackarna extra snäll mot föl.
I så fall kan dom gå tillsammans tills lilleman är lite större.
Min valack älskar alla föl.
Han skulle utan problem även dela box med en fölis.

Jag hittade ett av de inhyrda fölstona här hemma dålig i hagen förra året.
föl ungen fick vara med hela tiden när veterinären tog bort mamma.
Hon låg kvar i hagen i två timmar innan vi tog bort henne och föl ungen hade gått bort till de andra hästarna.

hon skrek inte efter sin mamma alls utan förstod vad som skett.

Har efter det alltid låtit hästarna vara med och alla har reagerat med samma lugn, även fölisar. Så jag tycker det är bäst.

Håller med!

Där jag har mina hästar har folk haft otur och ston med föl har varit tvugna att akut avlivas. Vi har gjort på båda sätten och kommit fram till att det är helt klart bäst att ha med fölet så jag skulle inte göra på något annat sätt!

Jag har erfarenhet av att avliva stoet ute i beteshagen ihop med andra ston m föl. det har gått mkt lugnt tillväga att bulta stoet i hagen och låta henne ligga kvar en stund så att fölet kan nosa och krafsa på henne, sen har fölet lugnt gått därifrån tillbaka till de andra hästarna och fölen. tytt sig till de andra hästarna men sccepterat att bli matad av oss människor med mjölkersättning i hink och sedan lite kraftfoder. gruppen har fått fortsätta att prägla ungen att bli häst men den har ju fått oerhört mkt människo kontakt iom stöd matning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 696
Senast: Habina
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 082
Senast: Dopy
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka