Vira
Trådstartare
Min mamma har inte långt kvar nu och kommer att lämna efter sig fyra katter. Tre av dem får flytta in hos mig efteråt, men den fjärde är 18 år gammal, döv, blind, har sköldkörtelrubbning, njursvikt, tar flera mediciner dagligen och har dessutom epilepsi som har eskalerat den senaste månaden och har nu anfall varje vecka, ofta flera. Just nu i sitt trygga hem har hon väl ändå någon sorts livskvalitet (även om jag skulle ha tryckt på hårdare om avlivning mer med mamma om hon själv inte varit så sjuk), men att flytta henne till ett nytt hem känns som djurplågeri. Hon avskyr dessutom att åka bil och jag bor flera timmars resa bort. Jag är uppvuxen med katten och älskar henne, så vill förstås inte utsätta henne för det.
Kan man avliva en katt direkt efter att ägaren dött? Eller måste man vänta till att bouppteckning osv är klart? Kan kliniken strula i och med att ingen väl riktigt äger katten förrän efter att dödsbo är fördelat? Min bror och jag är enda arvtagare och är överens om katterna. Katten är inte ID-märkt. De känner oss på veterinärkliniken. Kan jag bara säga att katten är min? Eller säga som det är? Vill inte hamna i en situation där kliniken säger nej pga oklara ägarförhållanden och jag måste släpa med den stackars katten 30 mil till en lägenhet hon inte hittar i eller är trygg i.
Det är inte möjligt att prata med mamma om det.
Kan man avliva en katt direkt efter att ägaren dött? Eller måste man vänta till att bouppteckning osv är klart? Kan kliniken strula i och med att ingen väl riktigt äger katten förrän efter att dödsbo är fördelat? Min bror och jag är enda arvtagare och är överens om katterna. Katten är inte ID-märkt. De känner oss på veterinärkliniken. Kan jag bara säga att katten är min? Eller säga som det är? Vill inte hamna i en situation där kliniken säger nej pga oklara ägarförhållanden och jag måste släpa med den stackars katten 30 mil till en lägenhet hon inte hittar i eller är trygg i.
Det är inte möjligt att prata med mamma om det.