Avliva häst utan pass?

Yttik

Trådstartare
Vi har blivit med en häst som vi inte fått passet till. Förgående ägare påstår sig postat det men det har inte kommit. De svarade inte ens när jag frågade varför de inte skickade REK. (Min gissning: De hade inte passet heller). Denna häst har vandrat runt hos flera ägare och jag känner att det är inte rätt sälja henne vidare osv utan låta henne somna in hemma på gården där hon är trygg och ge henne ett värdigt slut.

Frågan är, vad kostar det och hur går man tillväga när man inte har passet?

Sv: Avliva häst utan pass?

Akut avlivning kräver inget pass, så det går att göra. Slakt ska inte gå att göra utan pass och del kan vara problem med att bli av med kroppen efter avlivning utan pass. T ex kräver min kommun att man anger pass nummer för att få tillstånd till nedgrävning.

Enklast för dig om det inte är akut är att de kontaktar den som utfördat ett ev pass. Vem beror ju på vilken ras hästen har. Hos de flesta kan man få ut en dublett på passaet. Kostnaden variera från utfärdare till utfärdare.

Pratade med ASVH. De kräver ny chipmärkning och att en idkontrollant ritar henne igen och skickar in för nytt pass så är väl 2000 totalt för få en dublett. Dessutom måste man vänta för de ska efterlysa gamla passet i två nummer av Ridsport först osv innan de ens gör en dublett!

Har inget minne av att jag behövde visa upp passet när Lantbrukstjänst kom och avlivade mitt gamla sto. Har för mig att jag hade passet i handen och frågade om de ville se det, men de sa att det behövdes inte. Det hela med avlivningen var en så traumatisk upplevelse så jag har svårt att minnas hur det var. Däremot så skickade jag passet till avelsorganisationen efteråt, men jag tror inte att någon därifrån hade frågat efter passet heller. Avlivningen var ett eget beslut och försäkringsbolaget hade inget med det hela att göra heller.

Kom att tänka på att det kanske är helt annat om din häst går till livsmedelsproduktion och du slaktar på slakteri. Då kan jag tänka mig att passet behövs för i passet ska alla behandlingar och karenser finnas att läsa. Skulle ringa Lantbrukstjänst och fråga om jag var du.

Med tanke på all uppständelse runt hästar som blivit slaktade mot ägarens vilja, kan jag tänka mig att den som avlivar vill ha någon form av ägarbevis. Vilket kan vara svårt att bevisa om inte hästens identitet går att fastställa.

Jo precis. Jag har ju papper på att jag äger henne (köpeavtal + ägarbevis från ASVH) men inget som säger att hästen på pappret är hästen framför dem :(
Kan de inte kanske läsa av chip? Då ser de ju att uppgifterna stämmer iof.

Vart vänder man sig för avliva ens? Tänkte inte skicka till slakt utan bara avliva.

Du kan ju alltid vända dig till någon form av Lantbrukstjänst´s motsvarighet (vet inte vad som finns i ditt område) och förklara ärendet för dem och se vad de säger.

Nödslakten här kräver inte pass.
De kommer ut, bulltar o tar med sig hästen.

Ingen har någonsin frågat mig efter pass när jag fått avliva hästar, eller andra jag känner som gjort det. Då har det varit hemma avlivning av veterinär. Veterinären frågade bara vad hästen heter och ev regnummer, så de kan följa upp vart kroppen tar vägen. Sen har jag fixat gravplats och meddelat länsstyrelsen vart den begravdes. (redan godkänd plats sen innan)
Man behöver absolut inget pass för att avliva en häst.

Var hittar man nödslakten? Och vad krävs för få avliva en häst :o

Krävs inget pass om veterinären avlivar hemma.

Om du tänkt att hästen skall ätas upp måste du ha ett pass, och jag kan inte tänka mig att de godkänner ett pass som precis har utfärdigats eftersom hela poängen ju är att människorna som äter din häst ej skall få medicinrester i sig, och då hjälper det knappast att du fixat pass precis innan slakten.

Men om veterinären avlivar hemma och hästen begravs behöver du inte tänka på passet.

Senast ändrad:

Jag tror att lantbrukstjänst nödslaktar. Annars googla nödslakt i ditt område! Inte säkert att det är billigare än veterinären dock om du inte bor närmare större städer. Här gårr det på runt 5000-7000 kr för avlivning och bortforsling av kroppen med nödslakt har jag hört. Kan du gräva ner hemma blir det billigare att ta hem veterinären gissar jag, men då kostar tillståndet att gräva ner en del oxå förstås..

Har ingen plats gräva ner på vad jag vet då jag är inhyrd på gården. Hade det varit egen gård kunde jag tänkt mig söka tillstånd och gräva ner hemma.
Får googla och se vad jag kan hitta. Tack.

Det krävs ingenting.
Jag betalade 5k för några år sedan. De vill ha kontant betalning. Väldigt bra lugna gubbar.
Googla så hittar du.

Sist jag använde Lantrbrukstjänst krävde de passnummer vid anmälan men de tittade inte på det när de väl var här.

Har ingen plats gräva ner på vad jag vet då jag är inhyrd på gården. Hade det varit egen gård kunde jag tänkt mig söka tillstånd och gräva ner hemma.

Varför inte fråga gårdsägaren. Finns det lite mark så borde det ju kunna finnas någon lämplig plats. Kan inte gårdsägaren så kanske någon av grannarna kan hjälpa dig.

Jo precis. Jag har ju papper på att jag äger henne (köpeavtal + ägarbevis från ASVH) men inget som säger att hästen på pappret är hästen framför dem :(
Kan de inte kanske läsa av chip? Då ser de ju att uppgifterna stämmer iof.

Vart vänder man sig för avliva ens? Tänkte inte skicka till slakt utan bara avliva.

Om du har ägarbeviset går det inte då att ta kontakt med dom för att få ut passnumret bara eller en kopia på det bara?

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna