Avliva frisk häst?

Dressyren

Trådstartare
Står i valet och kvalet att ta bort min häst. Har haft hand om hon i sju år men har inte ägt hon hela den tiden. Har aldrig varit sjuk eller skadad under den tiden förutom någon låsning som eq fixat.

Förra ägaren gjorde ett försök att sälja vilket resulterade i att hästen var hos sex olika ägare/ fodervärdar under ett års tid. Sen hamnade hon hos mig igen.

Detta är lite av en "problemhäst" och vill helst inte sälja vidare och riskera att hästen säljs runt igen.

Vad har ni för åsikter om att ta bort en frisk häst? Känner mig orättvis som hästägare för att jag ger upp. Men som sagt, har haft hästen i sju år och känner att vi inte kommer förbi problemen.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Ja, det kan ju inte vara roligt att avliva en frisk häst. Vad har du för problem? Går dom inte att lösa?
 
Sv: Avliva frisk häst?

Går problemen inte att lösa och flera har misslyckats tycker jag att det är ansvarsfullt att ta bort hästen så att den slipper bli en vandringspokal.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Går problemen inte att lösa och flera har misslyckats tycker jag att det är ansvarsfullt att ta bort hästen så att den slipper bli en vandringspokal.
håller med Görel!

Avlivning är långt ifrån det värsta hästen kan utsättas för...
En häst som riskerar att bli vandringspokal är inget kul att sälja.

Fullt frisk är väl en definitionsfråga, men jag har avlivat några ponnyer med lite eksem - i övrigt friska och trevliga - för att inte utsätta dem för risken att i framtiden hamna hos någon som inte kan sköta om eksemet ordentligt.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Hon har för det första kraftig sommarexem men med exemtäcke och salvor hålls det under kontroll.

Kan väl kortfattat säga att det är en väldigt lynnig häst. Kan stå med öronen framåt och i nästa sekund hugga eller sparkas. Hon har mkt sadeltvång men har blivit bättre med åren.
När hon brunstar går det ibland inte att titta på henne för då tjuter hon och gör utfall. Det är inte ens att tänka på försöka borsta eller rida då..

Vid ridning kan hon ibland stå på bakbenen när hon blir frustrerad och bockar konstant på hemvägen om man är ute och rider i skogen. Samt är rädd för allt och stressar upp sig. Oftast är hon superfin att rida på ridbana om det är lugnt runt omkring. Och självklart har hon sina bra sidor också men känner verkligen att mitt tålamod börjar ta slut.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Hade jag inte kunnat behålla själv och inte haft en person som jag visste var villig och kompetent att ta över så hade jag tagit bort den.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Hon har för det första kraftig sommarexem men med exemtäcke och salvor hålls det under kontroll.

Kan väl kortfattat säga att det är en väldigt lynnig häst. Kan stå med öronen framåt och i nästa sekund hugga eller sparkas. Hon har mkt sadeltvång men har blivit bättre med åren.
När hon brunstar går det ibland inte att titta på henne för då tjuter hon och gör utfall. Det är inte ens att tänka på försöka borsta eller rida då..

Vid ridning kan hon ibland stå på bakbenen när hon blir frustrerad och bockar konstant på hemvägen om man är ute och rider i skogen. Samt är rädd för allt och stressar upp sig. Oftast är hon superfin att rida på ridbana om det är lugnt runt omkring. Och självklart har hon sina bra sidor också men känner verkligen att mitt tålamod börjar ta slut.

Men alltså, med det du beskriver så är ju inte hästen frisk.
 
Sv: Avliva frisk häst?

En död häst lider inte och är inte medveten om sin död så ta bort. Bra beslut!
 
Sv: Avliva frisk häst?

*kl

Den verkar ju inte må helt bra enligt dina beskrivningar. Man kan ju alltid utreda den och se om det är några hälsomässiga fel på den. Men har man tappat orken med det skulle jag ta bort den. Såsom hästmarknaden ser ut idag där friska och lättsamma hästar är svåra att sälja så är nog inte den där särskilt attraktiv. Du kommer få annonsera till så låt pris att det lätt lockar fel köpare. De som har kunskap och kapacitet att ta sig an en sådan häst vill sällan göra det. Jag hade hellre tagit bort än haft på mitt samvete att den blivit vandringspokal, antagligen åker den väl runt till massa olika och är olycklig innan någon fattar ett beslut att ta bort den. Bättre då att ta tjuren vid hornen direkt för hästens skull.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Jag tycker du ska ta bort hästen, för allas skull.

Risken att det skiter sig hos ny ägare är för stor om du ens hittar ngn ny ägare till hästen.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Förstår att det är ett jobbigt beslut att fatta, men när jag läser din beskrivning av hästens lynne, så verkar den ändå inte helt Ok.

Hade jag varit dig, hade jag hellre tagit bort den. Som någon sa, en död häst lider inte.
Risken att en sådan häst får det svårt hos nya ägare är väldigt stor och sannerligen kommer hästen fara illa :/
 
Sv: Avliva frisk häst?

Din häst - Ditt beslut.
Finns inget värre än att ett djur av den kalibern du beskriver ska hamna i olika hem med nya människor om och om igen.
Och som andra skrivit redan så är den kanske inte frisk trots allt.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Vet inte hur din definition på frisk är men jag tycker inte det låter som en frisk häst.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Vet inte hur din definition på frisk är men jag tycker inte det låter som en frisk häst.

Helt ärligt har jag blivit van. Hon var 100 gånger värre som unghäst så nu tycker jag att hon blivit "normal". Ju mer jag tänker på hur hästen beter sig desto mer förstår jag att detta inte är normalt.

Nu ikväll fattade jag beslutet då hon stegrade över tre gånger.. Och det har hon aldrig gjort tidigare.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Jag ser det som så att en död häst inte lider. Det är alltid en risk med att sälja hästen då det aldrig finns någon riktig garanti på att hästen faktiskt får ett bra hem. Om jag någon gång inte kan ha kvar mina hästar så tror jag att jag kommer välja att ta bort dem.
 
Sv: Avliva frisk häst?

Det är en mkt makaber inställning du har där, en död människa lider inte heller. Djur har precis lika stor livsvilja som människor och att den inte lider när den är död är inte ett godtagbart resonemang för att avliva en häst!

TS
Jag tycker inte heller att det låter som din häst mår bra, hon har antigen fysisk eller psykisk smärta. Av den orsaken kan det vara befogat med avlivning. Du skriver att ditt tålamod är slut, mao är det inte så att du måste göra dig av med hästen, du vill göra det pga att du inte orkar mer (vilket inte är oförståeligt).

Men har hästen undersökts från topp till tå av veterinär?? Det kanske går att lösa problemen. Hästen kanske har ont i ryggen eller hormonproblem. En kompis häst betedde sig liknande, hon hade stora cystor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 124
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 108
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
997
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp