Avliva eller sälja som sällskapshäst?

Raceface

Trådstartare
Jag har ett 11-årigt halvblod som dragits med skador de senaste 3-4 åren.
Han har kraftig hovbroskförbening på båda frambenen, ringkota på vf, kronisk hasledsgalla pga små förändringar i nedre glidleden hb; spattliknande) och 3 st utläkta senskador på hf.

Han har fungerat någorlunda som promenadhäst senaste året men han blir halt på hf med jämna mellanrum (typ 2-3 ggr/år). Ibland har han svårt att resa sig från liggande position när han måste skjuta ifrån med hb. Hur ska man göra? Ska jag T-märka honom och sälja honom som sällskapshäst eller avliva? Han är ohalt i dagsläget.

Sv: Avliva eller sälja som sällskapshäst?

Om hästen blir halt med jämna mellanrum och har problem av sina skador, och man känner att man gjort det man kan. Ja du tycker jag nog man ska avliva.

Den hästen hade mycket gammla skador. Risken för attt han antingen får jobba när han är halt, får en ägare som inte har råd att ge honom vad han behöver eller blir vandringspokal är väldigt stor. Det finns så mycket friska och hela hästar på marknaden idag som det är svårt att hitta ägare till så ge din häst gåvan att slippa lidande.

I dettafall tycker jag endast avlivning är ett alternativ. Sällskapshäst eller inte så blir han ju halt och har ont ett par gånger per år det kan inte vara rätt. Men tufft ägarbeslut är det ju alltid när de ska bort.

Känner också att avlivning kanske vore det bästa, men det tar emot i och med att han är ohalt i dagsläget.

Ett halvblod som sällskapshäst är ett dyrt och utrymmeskrävande alternativ jämfört med en liten ponny. Så skulle spontant gissa att marknaden som sällskapshäst för ett halvblod är starkt begränsad och att spekulanter inte hör av sig. Vidare känns det som ett sjysstare alternativ för hästen att låta den somna in istället för att stå i en hage år ut och år in och ha ont av sina skador mellan varven.

Jag hade varit försiktig med att sälja till vem som helst och sett till att nästkommande hem verkligen kan garantera att hästen bara förblir sällskap/haghäst, annars hade jag nog valt hästhimlen för tyvärr är inte alla ärliga om vad hästen ska användas till

Jag hade valt att avliva. Om drt står mellan det och försäljning.
Tror nog det skulle bli svårt att sälja en sådan häst till sällskap, kräver mycket mat och ev. Mycket veterinärvård.

Även om den är ohalt i dagsläget, är det säkert att hästen inte har ont?

Jag hade avlivat.

Tycker risken är för stor att hästen hamnar med någon som inte låter den gå som sällskapshäst utan börjar rida " det går ju så bra"...

Mitt sto hade också en hel massa problem. Hon fungerade också OK som sällskapshäst men någon gång per år fungerade inte ens det :(
Till slut orkade inte jag mer, tid ork pengar, den ständiga oron.. Så hon fick somna in i höstas.

Avliva.
Har precis fått ta bort min häst pga pålagringar i hovleden båda fram, påbörjad hovbroskförbening och ev ringkota.
Vetrinären dömde ut honom och även försäkringsbolaget. Eftersom han hade det på båda frambenen så haltade han inte men tog kortare steg, speciellt på hårt underlag.
Visade lite hälta något steg på vänster fram i vänster varv. När de släckte den så var han halt på höger.

Din häst kanske också är halt på båda fram så att man inte märker det så tydligt. Jag hade valt att avsluta dens lidande eftersom den lär ju aldrig bli bättre.

Utöver att jag tycker du ska avliva av djurskyddsskäl, inkl risken att han hamnar hos fel människa som inte kan låta bli att rida, så är det nog inte särskilt lätt att sälja en såpass stor häst som sällskapshäst. De är rätt dyra i drift, för att bara vara till sällskap.

Ibland har han svårt att resa sig från liggande position när han måste skjuta ifrån med hb. Hur ska man göra?

Om han redan har svårt att resa sig kommer kanske dagen snart då han inte kan ta sig upp alls. Jag har varit med om det, det är inte roligt att hjälplös stå och titta på när hästen försöker ta sig upp men inte lyckas :( Så avlivning är nog det bästa alternativet i detta fall

Jag skulle tänka såhär:

VEM skulle kunna tänka sig skaffa en sådan häst som sällskap? (För promenadhäst håller han ju inte för)
Skulle NÅGON person vara beredd att betala de omkostnader en stor häst har, att ta extra hand om honom pga hans krämpor, ta ut veterinär när han får sina hältor osv BARA för att ha honom som rent sällskap?

Jag kan inte komma på någon alls, om det inte är en person som redan innan har starka känslomässiga band till hästen. Utan det känns som att den som svarar "ja" på den annonsen - den är inte ute efter en ren sällskapshäst, utan en billig häst att kunna rida på..

Så med så mycket krämpor, svårt att resa sig, halt upprepade gånger etc - jag skulle avlivat för hästens skull och inte ens funderat på T-märkning ens för att ha den kvar själv. Skulle inte under några omständigheter sälja/ge bort/etc som sällskapshäst.

Liknande trådar

Träning Jag vet inte hur jag skall göra.. :cry: Min valack har pålagringar på båda frambenen, skelettförändring i tåsträckaren på höger...
Svar
10
· Visningar
998
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka