Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

cipramil skrev:
betänk också att hästar är flock- och flyktdjur! en häst som inte kan röra sig i trav kommer utsättas för en enorm stress då den inte kan följa med övriga flocken vid verklig eller simulerad fara.

Har inte tänkt på det innan!
Men flocken kommer att bli mitt sto och Mysan har ledarpositionen av dom två och hon blir inte rädd för speciellt många grejer så jag tror att det kan funka. Men så har man ju det här med att hon är såpass ung och det spritter väl i benen ibland... Hon kan skada sig värre om hon trampar rejält snett en gång till. Så frågan är om det verkligen kommer att funka...
Jag har allarliga funderingar på att bara släppa taget :cry:

Ticka skrev:
Har inte tänkt på det innan!
Men flocken kommer att bli mitt sto och Mysan har ledarpositionen av dom två och hon blir inte rädd för speciellt många grejer så jag tror att det kan funka. Men så har man ju det här med att hon är såpass ung och det spritter väl i benen ibland... Hon kan skada sig värre om hon trampar rejält snett en gång till. Så frågan är om det verkligen kommer att funka...
Jag har allarliga funderingar på att bara släppa taget :cry:

En klok och tråkig reflektion... :(

Även ranghöga hästar har rörelsebehov och får överskottsenergi när de inte arbetar. De ska kunna ta ett race utan att knappt kunna stödja på benet efteråt.

Jag har själv en 8-årig donna med små ledförändringar (efter hovbensfraktur) och jag vet hur ont det gör i en när hon far omkring som en tok i hagen och knappt kan sätta ner benet sen. :( Då har hon en lindrig skada om man jämför med din beskrivning.

/// ghost

Tycker att du ska ta en snack med veterinären igen. Har hon ont av att bara vara häst, alltså gå/springa i hagen, så är ju inte det något liv för en häst...

Men eftersom han tyckte att hon kunde bli avelssto så måste han väl ha tänkt på att hon ska kunna må bra och inte ha ont av att leva ett vanligt hästliv (utan ridning) och dessutom klara av en dräktighet utan att ha ont.

Kanske skulle ta kontakt och fråga en annan veterinär också så har man fleras åsikt.

Om du nu inte redan bestämt dig för att släppa taget...

Måste vara ett svårt beslut :cry:

- Miria

Så här tycker jag!
En lös benbit kan man ta bort,
Sen vet inte jag, men man kan bränna travhästar så att de inte haltar och har ont, så varför inte göra detta och låta henne gå till avel?(är pålagringen en följd av skadan är den ju inte ärftlig eller?)
Prata med vet om detta!
Jag ser dagligen hästar som skulle ha slutat sina dagar, men ägaren avla på och vet säger att han har hästar som ser värre ut.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men om det är fråga om nervsnittning(som ibland gjorts med bränning) så är det verkligen inget alternativ.
pl

**Lånar**

Hmmm...är det jag som är helt korkad...jag vet massa hästar med pålagringar o dyl som t om startar trav..pålagringar behöver ju inte vara eller ÄR inte ärfligt utan en reaktion på en inflammation..jag har haft hästar t om som sett ut som schweizerostar i framknäna och sprungit in miljoner på banorna efter detta..... Köpte en travare som hade pålagringar i en kota som den var kraftigt förstorad t om....tävlade honom i 2 år och inte en enda gång var han ens halt..kotan fick jag dessutom ner i normal storlek...(diagnosticerad med både rtg o titthål)

Men jag kanske är ute o cyklar helt o hållet, men lite pålagringar i en kota tycker iallafall inte jag är nån fara om hästen fö verkar fräsch..om jag skulle vilja ha hästen skulle jag ta bort flisan(som troligen har orsakat pålagringen) och sen en marthiansk eftervård så tror jag hästen kommer att vara bra igen......

Jag har ett par gånger sett tidigare ranghöga hästar, som blivit utstötta och i vissa fall bortjagade av sin flock efter att de blivit kroniskt halta....och då är väl inte ens flocklivet särskilt kul längre.

Funderar vidare över att det är rätt svårt att hålla en "haghäst" i hyfsad fysisk trim - den lär ju tappa muskler, och kan ju även tänkas lägga på sig en del extra fett i samband med eventuellt sommarbete. Och i båda fallen kan det öka belastningen på skadan.

MEN jag tycker också att om hästen skadade sig i februari, så är det väldigt kort tid sedan - hade det varit min häst hade jag nog velat ge den en chans att läka under lite längre tid, kanske hela våren och sommaren. Dock UTAN betäckning/föl!

Sv: Tack för alla svar!

Ger mig in i debatten... Tillhör själv de som resonerar att så länga MINA hästar mår bra och trivs med livet så får de finnas kvar, även när de inte är i tränings/tävlingsmässigt skick längre. Har två pensionärer (varav en utlånad som promenadhäst på livstidsfoder), och har sålt ett T- märkt sto (av akutskada, 1-gradigt halt på böjt spår, ren rakt ut, pigg, fräsch på alla sätt) tillbaka till uppfödaren som avelssto (efter att ha tagit ett föl på henne själv först). Om ANDRA väljer stt ta bort utan att försöka lösa situationen, så visst. Hästen mår inte dåligt av att dö. PERSONLIGEN och FÖR MIG känns det FEL. Å andra sidan är jag så lyckligt lottad att jag har stall hemma och ekonomiska möjligheter att klara detta. . Tycker otroligt illa om folk som löser situationen med en häst som kanske inte kan gå de stora klasserna genom att sätta en kula i pannan på den istf att försöka hitta ett hem där hästen får leva vidare och ha det bra, samt kommer till glädje för någon annan. Vet av egen erfarenhet att INTE alla fodervärdar missköter hästarna, som det ibland insinueras här (av "bättre slakta än omplacera-förespråkarna") Detta som inblick i mitt förhållningssätt i frågan.

Nu till den aktuella hästen: Har jag förstått rätt att den är KRONISKT tvågradigt halt rakt ut utan böjprov? I såfall undrar jag om den verkligen kan ha ett bra hästliv? Ett minimum måste ju ändå vara att den är smärtfri och kan följa flocken obehindrat, och det bör den knappast kunna göra om den är så pass halt? En tvågradog hälta måste ju även indikera smärta!? Tycker det verkar shysstast att ta bort den, om det är så.

OM jag däremot missuppfattade ursprungsinlägget, och hästen bara är lite ½-1 grad) halt rakt ut men 2 grader vid bökprov tycker jag saken hamnar i ett annat läge.

Jag håller med dig.

Men tycker inte du också att det verkar konstigt att veterinären föreslår att hästen ska bli avelssto om hon har en kronisk hälta som gör ont även när hon inte rids?

Det tycker jag är det konstigaste...

- Miria

Jag var med i en liknande situation för ett år sedan, min kompis häst. Ett underbart sto som halkade i hagen, en isfläck. Upptäckte liknande problem; lösabenbitar.
Veterinären tyckte att hon kunde gå kvar som avelssto då hon hade en väldigt fin stam och var väldigt fin själv. Men ridhäst skulle hon aldrig bli igen.
Men hon bestämde sej för att behålla henne och sen ta föl på henne till våren om det inte hade förvärras.
Allt har gått bra, vi har haft ut hästmassörer, dom kommer regelbundet och det funkar bra. Hon har nu ett litet föl vid sidan och kommer antagligen bli betäckt i år med.
Detta har gått bra och hon har inte ont av sin skada, i början kunde hon inte trava och galoppera, men nu gör hon det obehindrat i hagen, nästan. Hon är ju inte aktivast men hon rör sej.
Det blev fattat rätt beslut om henne och hon trivs med det livet hon har nu, som tur är.

/ Alva

Hade själ en häst innan jul som intehöll för ridning med skulle eventuellt kunna bli avelsto.

Det var en super häst som verkligen hade kunnat ge bra avkommer men jag tog till slut beslutet att hon fick gå vidare. Hästen hade riktigt ont i slutet.

Jag vet inte alls vad "Mysan" är för häst men de beror allt på hur hon klarar det och vad tycker hennes ägare?

Eftersom detta är en SUPER gammal tråd, så tänkte jag passa på och fråga hur det gick:bump:

gud det var de värsta jag hört!
Hon fick ju pålagringarna av en skada herregud de e inte ärfligt
lär dig människa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
inte ens en häst med född pålagring är ärflig

Har du bakgrunden att bedömma om hållbarhet hos hästar kan vara ärftlig eller ej?
Vad är en född pålagring?
PL

En lite närmare förklaring.
Milla-n måste vara född igår eftersom detta är det värsta hon hört!
Pålagringar i sig är knappast ärftliga men de är ju nästan alltid följden av ngt annat problem. När det gäller hästens allmäna hållbarhet vet man väldigt lite om ärftligheten men det finns all anledning att tro att det finns en äftlig del.
PL

OM vet har konstaterat att hästen går att avla på - kolla upp så att inte pålagringarna är ärftliga. Vidare - avla inte om det inte är en renrasig häst med bra stam, det är meningslöst att ha en hobbyhäst som avelssto, det finns redan mängder med stogsmullehästar...

Vissa veterinärer konstaterar att det med avel på snart sagt alla skador, bara det är ett sto. Min erfarenhet är att vissa veterinärer inte tänker så långt ibland, som att avla på ett sto som har grava skador i bakbenen. Åkomman i sig finns upptagen på defektlistan, och veterinär rekommenderar stoägaren att hästen skall få bli dräktig vilket skulle påskynda läkningen.:mad:

Senare får stoägaren ta bort sin ögonsten, med föl och allt pga smärtan som hästen utsattes för. Och nej, fölet hann inte födas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka