Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

Varför den här skadade hästen ska räddas tycker jag är därför att det verkar finnas någon (trådskaparen) som tycker väldigt mycket om hästen OCH om veterinären tyckte att skadan såg såpass lovande ut att stoet till och med kanske skulle kunna gå som fölmärr så tror jag nog att hon skulle klara sig riktigt bra att vara så kallad sällskapshäst.

Visar det sig att skadan skulle kvarstå/bli värre/komma tillbaka så får man ta ett nytt snack med veterinären såklart och diskutera hur man ska göra. Ingen häst ska ju behöva lida.

Alla friska hästar som ingen vill ha tycker jag också synd om. Dessutom alla hästar som folk tror att dom vill ha men egentligen inte vill ha...

- Miria

Jag förstår inte riktigt heller hur vissa människor resonerar...
Jag håller med dig - har man skaffat en häst tycker jag att man ska ta sitt ansvar tills den dag då inget hopp finns att hästen kan leva ett drägligt liv längre. Den dagen måste man ge upp sin egoism och besluta sig för att befria djuret från lidande.

Hästmassör/equiterapeut tycker jag också låter som en bra idé. Ofta hittar dom lösningar till problem som många veterinärer inte ser...

En så ung tjej ska väl inte behöva avsluta sitt liv för att hon halkade i hagen en dag?

Folk skulle väl inte avliva sin unga dotter ens om hon blev rullstolsbunden för resten av livet? ( :devil: )

- Miria

Om jag har en häst som pga skada eller annat inte går att använda så tar jag bort den, jag har varken tid lust eller råd att samla på mig oanvändbara hästar o anser inte att jämförelsen med människor är relevant.
PL

Vad skulle en hästmassör kunna göra åt en trasig kota??

"Kanske" skullle kunna gå som fölmärr enkom för sakens skull är egoistiskt av människan. Som peter_lundin påpekar, vad gör de när hon som högdräktig får ONT? Avlivar knappast utan behåller för att rädda fölet och så slutar det med att stoet har ont helt i onödan...

Så bara för att hon gjorde illa sig i hagen ska hon hållas vid liv?

Ägaren har tagit ett tufft beslut som är för hästens bästa, varför inte bara acceptera det?

lil-sis skrev:
Vad skulle en hästmassör kunna göra åt en trasig kota??

"Kanske" skullle kunna gå som fölmärr enkom för sakens skull är egoistiskt av människan. Som peter_lundin påpekar, vad gör de när hon som högdräktig får ONT? Avlivar knappast utan behåller för att rädda fölet och så slutar det med att stoet har ont helt i onödan...

Så bara för att hon gjorde illa sig i hagen ska hon hållas vid liv?

Ägaren har tagit ett tufft beslut som är för hästens bästa, varför inte bara acceptera det?

Jag håller med dig fullt ut, det är aldrig roligt när man står där och måste ta beslutet. Har man då ett föl på gång som man lagt ut en del pengar för redan som ofött så lär man ju försöka så länge det bara går. :mad: Blir stoet så dålig att hon måste tas bort när fölet är litet står man inför ytterligare stora problem. :(

Att föreslå massage för pålagringar och lösa benbitar tyder på att man inte är så erfaren. Man kan ju inte heller hjälpa de muskler som får ta extra stryk pga den 2-gradiga hältan då man inte får massera dräktiga ston. Och att ha en häst på smärtstillande ett helt liv tycker jag inte heller är att ge hästen ett värdigt liv.

Jag har själv ett sto med SMÅ ledförändringar efter en hovbensfraktur som är ohalt just nu men i slutet av dräktigheten var jag väldigt tveksam till om det skulle funka. :crazy:

/// ghost

Om man nu vill behålla detta sto, ska du bara ta ett föl efter henne? Om det nu går bra, vad ska du göra med hästen sedan? Har du plats att ha föl på henne nästan varje år? Och vad ska du göra med alla fölen?

fejko skrev:
Jag tycker det beror helt och hållet på vad hon har för stam. Veterinären tyckte uppenbarligen att hon funkade som fölmärr. Dock bör man fundera på om hon kan producera en fölunge som går att sälja. Det är inte lätt att sälja hästar i Sverige, inte ens fina hästar.

PS: Jag tycker det var slarvigt av din kompis att inte använda broddar i hagen så hade denna tragiska olycka kanske kunnat undvikas.

Hon hade broddar på alla fyra men hon är ganska snubblig av sig :crazy:

Liquid Diamond skrev:
Jag tänkte såhär när jag läste ditt inlägg...

Om veterinären tyckte att det var ett bra alternativ för henne att fortsätta leva och kanske bli avelsto så måste ju h*n ha lagt in i sina beräkningar (såvida h*n inte är okunnig/okompetent) att hon ska kunna vara smärtfri och få njuta av sitt liv, även med magen som extra belastning och att skadan inte är ärftlig (den kom väl av olyckan?)...

Finns chansen att hon kan leva utan att ha ont och att hon har det som behövs för att bli avelssto (kvalitéerna, stammen m.m) så tycker jag absolut att det borde övervägas!

Hon är ju så ung...

Ja, jag håller med dig. jag litar fullt på vetrinären så jag antar att hon skulle klara av att bära ett föl. Ska ringa honom och prata en gång till för säkerhets skull.
Men jag börjar överväga om jag verkligen ska ta föl på henne... Hon är en underbar häst som är värd att behålla även utan föl :love:

peter_lundin skrev:
Om man har en skadad häst som visar sig inte klara av att gå i hagen så är det bara att avliva men när det gäller ett högdräktigt sto blir det oftast att hon för gå kvar till varje pris.
Det finns tillräckligt med friska hästar som ingen vill ha så varför skall de skadade till varje pris "räddas", är det för din eller hästens skull?
PL

Som jag skrev när jag startade tråden så har hon inga problem med att gå i hagen, eller ta nån liten promenad, det är traven som krånglar.

Det är för hästens skull jag inte vill att hon ska avlivas, det bara gnistar om henne, sån livsglädje har hon! Tycker det är synd att , i allför många fall ,så fort det går emot när man har häst så ska man avliva den! En häst har så många mer användningsområden än att ridas/köras. Detta under förutsättning att dom inte lider.

Liquid Diamond skrev:
Folk skulle väl inte avliva sin unga dotter ens om hon blev rullstolsbunden för resten av livet? ( :devil: )

- Miria

En tankeställare. Tack för att du tror på Mysan!

Tack för alla svar!

Först och främst: Tack för alla som har skrivit vad dom tycker, oavsett om det innebär att jag håller med eller inte.

Jag har, efter mycket tänkande, bestämt mig för att om jag tar hand om Mysan så ska hon inte bli fölmärr, om det inte visar sig att hon blir bättre (antagligen inte). Hon skulle få bli sällskapshäst till min märr som hon förövrigt är bästis med.

Men det här med att man ska kasta bort ett helt liv för att hon har ont när hon travar tycker inte jag är moraliskt rätt. Men inte heller är det speciellt snällt att spara en häst som uppenbarligen inte vill leva och som har ont.

Såg att du skrev att hon var nyfiken, lättlärd och älskar att göra olika saker... Är det verkligen snällt emot en sådan häst som helt klart verkar trivas med stimulans att ta ifrån henne detta av rent egoistiska skäl. Tänk på att hon kan alltid ha ont och det kan bli väldigt enformigt för henne att luffa runt i en hage resten av livet. Hon är ju inte så gammal. Jag är ledsen för din skull och Mysan, men skall man titta på det logiskt och vad som är bäst för HÄSTEN så är det nog mer humant för henne att få beta på de evigt gröna ängarna... Det är jobbigt, jag vet! Fick ta bort min älskade ponny för några år sedan i en liknande situation. Man får tänka att hästarna VILL aktiveras, och stimuleras. Tar man bort detta från kan även den gladaste häst bli ledsen och deprimerad.... Var stark! Du har alltid alla minnerna kvar av den glada goda kompisen, och om ett tag kommer du känna själv att du gjort rätt - för henne!

Så resonerar nog tyvärr dom allra flesta. Det är synd. Djuren ska göra allt för oss medan dom kan och direkt dom blir skadade så är det lika bra att röja dom ur vägen så att dom inte ställer till problem för oss...

- Miria

Jag tycker att det är lite konstigt att alla propagerar för att ungstoet ska avlivas då dom inte ens vet riktigt hur situationen ser ut.

Kommer hon att kunna leva utan att ha ont i benet (naturligtvis utan smärtstillande medel) och njuta av livet som häst i hagen med sina kompisar och stimuleras genom att tränas från backen (det går att träna mycket utan att rida) så tycker jag inte att det finns någon anledning att låta henne gå...

Blir hon sämre eller att man märker att livet rinner ur henne så måste man naturligtvis tänka om.

Jag vet ju inte heller mer om situationen än vad andra gör men jag kan tänka mig att ägaren kan ha fattat beslutet om att avliva hästen på grund av att hon inte är användbar längre. Kan ju också vara så att ägaren är rädd att hon kommer att lida, men trodde veterinären att det inte skulle innebära lidande för henne att fortsätta leva + att man ser livsglädjen lysa i hennes ögon så förstår jag att Ticka känner sig tveksam över beslutet ändå...

Hästar finns inte till bara för att roa oss...

- Miria

I många fall är det ofta bättre ur djurskyddssynpunkt än att folk samlar på sig en massa hästar som dom inte klarar av att göra sig av med eller att de skänks bort till någon som så småningom tröttnar på att ha en häst som inte går att använda. Vilket liv har en "haghäst" som inte ens klara av att trava i hagen utan problem?
Nej jag kan inte bedömma det enskilda fallet men ägaren har tydligen bedömt det som att det är bäst att ta bort hästen.
PL

betänk också att hästar är flock- och flyktdjur! en häst som inte kan röra sig i trav kommer utsättas för en enorm stress då den inte kan följa med övriga flocken vid verklig eller simulerad fara.

Håller helt med dig. Kan också tillägga att jag inte tror att en häst måste bli olycklig för att den inte kan ridas. Jag tror att många hästar (om de inte har ont) trivs utmärkt med att inte aktiveras och stimuleras hela tiden. Hästen är ett flockdjur och så länge den går i sin flock och får sitt ätbehov tillfredställt (äta ca:18-20 tim/dyg) så är den nöjd med det. Det finns säkert undantag från det jag säger här men jag tror att det fungerar så för de allra flesta hästar.

Sv: Tack för alla svar!

Ticka skrev:
Men det här med att man ska kasta bort ett helt liv för att hon har ont när hon travar tycker inte jag är moraliskt rätt. Men inte heller är det speciellt snällt att spara en häst som uppenbarligen inte vill leva och som har ont.

Har hon ont när hon travar så har hon även ont i skritten, det är bara det att du inte ser det... Hästar är flyktdjur, ett flykt djur som inte kan hålla samma fart som flocken blir utsatt som byte, alltså försöker de flesta hästar att inte visa att de har ont.

Jag förstår att du älskar hästen och visst kan det vara lockande att ha som sällskaps häst, men fundera igenom om du gör det för hästens skulle eller för din egen skull. Hästen lider inte när den är död, utan enbart du själv. Däremot kan den lida medans den lever och du väljer att bortse från det.

Lånar... ;)

Man får ju utgå ifrån att veterinären kan sin sak? Eller hur? Alltså kommer INTE hästen att lida så länge den inte rids. Annars skulle ju ALDRIG veterinären ha föreslagit att behålla stoet som fölmärr!

Nu har inte jag världens bästa inställning till veterinärer men man måste ju utgå ifrån att dom vet vad dom gör när dom beslutar att hästen inte behöver avsluta sitt liv. Om veterinären trodde att hästen skulle ha ont av att röra sig (skritt, trav, galopp) i hagen så skulle det ju vara ett grovt yrkesfel att låta hästen fortsätta leva. Visst?

Klart att det är synd om en häst som dag in och dag ut måste stå i en liten hage med begränsad tillgång på mat och sällskap. Men finns det tillgång till mat, stora ytor att röra sig över och hästkompisar så har ju hästen egentligen det viktigaste en häst behöver (förutom sin frihet såklart...)

Finns det en människa som är beredd att ta hand om hästen fastän hon aldrig kommer att kunna ridas tycker jag att den hästen har verkligen TUR! Man kan få en väldigt bra relation med djuren fastän man inte "använder" dom...

My humble opinion.

- Miria

Sv: Tack för alla svar!

Snurrfian skrev:
Har hon ont när hon travar så har hon även ont i skritten, det är bara det att du inte ser det...

Det är inte jag som har bedömt om hon har ont eller inte, vetrinären på åby sa att hon inte haltar nåt i skritt och jag litar faktiskt på att han kan sin sak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka