Avliva eller inte?

T

Ticka

Snälla, läs det här! Det är bråttom, hästen ska avlivas nästa vecka! Det är långt men jag behöver verkligen mångas åsikter om detta. Here we go:
Mysan är ett 5 årigt sto som ägs av min kompis. Jag har alltid varit i det stallet och skött och ridit hästar så när Mysan flyttade dit, 2 år gammal så blev det jag som grejjade med henne och red in henne såsmåningom. Hon blev som min egna häst och eftersom ägaren hade annat å göra ett par år så skötte jag mysan helt själv. Men i somras så blev jag och ägaren oense om hur hästen skulle skötas så då köpte jag en egen häst som nu står i samma stall.
I februari halkade Mysan i hagen och blev blockhalt på v. bak och väldigt svullen. Efter några veckor blev hon bättre, svullnaden gick ner och hon kunde skritta utan problem. Men hon är inte riktigt bra än. Hon har fortfarande svullen kota och 2 gradig hälta i trav. Så igår åkte jag och mysans ägare med henne till åby för att röntka och det visade sig att hon har en lös benflis och pålagringar och hon kommer aldrig att kunna användas igen. Däremot så sa vetrinären att hon kan gå som fölmärr.
Ägaren har bestämt sig för att avliva Mysan för hon vill inte utsätta henne för onödig plåga.
Jag har börjat fundera på detta och jag kan bara inte låta mysan gå!
Tilläggas ska att det här är världens underbaraste häst. Hon har allt en häst ska ha (ialla fall i mina ögon). Lättlärd, jättenyfiken, älskar att göra saker oavsett vad det e, orädd., otroligt livsglad och pga hennes härliga temprament och lynne så hade hon blivit perfekt att ta föl på! Hon är inte bara detta, Mysan är även min bästa vän!
Hjälp mig! Tror ni att hon får mer ont av att bära ett föl i magen? Jag har möjlighet till stallplats för min häst, mysan och ev ett föl.Vad ska jag göra? Tackam för alla åsikter

Sv: Avliva eller inte?

Pålagringar och avel låter inte som någon smart idé... Kan vara ärftligt. :crazy:

Sen beror det ju på om man kan ha tre hästar också, det krävs mycket jobb för att ta föl som man oftast får sälja till underpris nästan oavsett ras.
Jag skulle aldrig ta föl om jag var tvungen att hyra stallplats heller för den deln.

/// ghost

En halt häst har ont. Blir den tyngre och belastningen på det skadade benet ökar, får den sannolikt mer ont.

Sedan finns det ju också, som ghost skriver, en möjlighet att pålagringarna är ärftliga, och då är avel än mer uteslutet.

Så rådet är att låta henne gå.

Jag kan bara hålla med. Tyvärr så ser det ut som om det bästa är att hon får sluta sina dagar

Jag tycker det beror helt och hållet på vad hon har för stam. Veterinären tyckte uppenbarligen att hon funkade som fölmärr. Dock bör man fundera på om hon kan producera en fölunge som går att sälja. Det är inte lätt att sälja hästar i Sverige, inte ens fina hästar.

PS: Jag tycker det var slarvigt av din kompis att inte använda broddar i hagen så hade denna tragiska olycka kanske kunnat undvikas.

Jag skulle råda dig till att ta reda på mer. Prata med vet (ev flera) om det kan vara ärfligt och hur stor påfrestning det skulle vara på henne (fysiskt) att gå med föl.
Sen får du ställa massor av frågor till dig själv: Varför vill du ta föl på henne? Är det för att du tycker att hon kan tillför något till aveln, vill du ha ett föl efter henne till dig själv eller är det för att slippa avliva henne? Vad vill du ha för föl, tävlingshäst eller "skogsmulle"? Passar hon för avel? Hur ser hon ut exteriört? Har hon gång, hoppförmåga osv. Temperamentet verkar ju bra.
Men framför allt; trivs hon med att bara gå i hagen? En del hästar måste ha mycket stimulans för att inte bli bl a deprimerade.

Senast ändrad:

fejko skrev:
Jag tycker det beror helt och hållet på vad hon har för stam. Veterinären tyckte uppenbarligen att hon funkade som fölmärr. Dock bör man fundera på om hon kan producera en fölunge som går att sälja. Det är inte lätt att sälja hästar i Sverige, inte ens fina hästar.

PS: Jag tycker det var slarvigt av din kompis att inte använda broddar i hagen så hade denna tragiska olycka kanske kunnat undvikas.

Jag ser inget om att hästen skulle ha varit obroddad, alternativt barfota??? Är jag blind, eller har fått lässvårigheter??? :confused:

En stilla fundering om pålagringar till någon som vet...

Om hästen halkade i februari har det max gått 10 veckor, hur lång tid tar det för pålagringar att bildas? Jag trodde det var en process som tog ett tag???

/// ghost

ghost skrev:
Jag ser inget om att hästen skulle ha varit obroddad, alternativt barfota??? Är jag blind, eller har fått lässvårigheter??? :confused:

En stilla fundering om pålagringar till någon som vet...

Om hästen halkade i februari har det max gått 10 veckor, hur lång tid tar det för pålagringar att bildas? Jag trodde det var en process som tog ett tag???

/// ghost

Det står ingenstans men det hör till ovanligheterna att både broddade och oskodda hästar halkar.

Jag hade för en massa år sen en häst som fick en liten fraktur inne i hasen. Hästen röntgades men inget syntes, efter 2-3 månader slaktades hästen o jag tog hand om leden, dissikerade o hittade frakturen, på den här tiden hade hasens glidleder totalt vuxit igen med pålagringar.
PL

Jag tänkte såhär när jag läste ditt inlägg...

Om veterinären tyckte att det var ett bra alternativ för henne att fortsätta leva och kanske bli avelsto så måste ju h*n ha lagt in i sina beräkningar (såvida h*n inte är okunnig/okompetent) att hon ska kunna vara smärtfri och få njuta av sitt liv, även med magen som extra belastning och att skadan inte är ärftlig (den kom väl av olyckan?)...

Finns chansen att hon kan leva utan att ha ont och att hon har det som behövs för att bli avelssto (kvalitéerna, stammen m.m) så tycker jag absolut att det borde övervägas!

Hon är ju så ung...

Jag tycker du skall låta ägaren följa sin övertygelse om vad som är bäst utan att komplicera de ytterligare. Hästen lider garanterat mer om hon blir avelssto o sen får problem än om hon avlivas.
PL

peter_lundin skrev:
Jag tycker du skall låta ägaren följa sin övertygelse om vad som är bäst utan att komplicera de ytterligare. Hästen lider garanterat mer om hon blir avelssto o sen får problem än om hon avlivas.
PL

Håller med!
Dessutom, om jag ska avla på ett sto så skulle jag antingen vilja att hon har egna prestationsmeriter och/eller välrenomerad stam.

peter_lundin skrev:
Jag hade för en massa år sen en häst som fick en liten fraktur inne i hasen. Hästen röntgades men inget syntes, efter 2-3 månader slaktades hästen o jag tog hand om leden, dissikerade o hittade frakturen, på den här tiden hade hasens glidleder totalt vuxit igen med pålagringar.
PL

Intressant, alltid lär man sig något nytt. :idea:

/// ghost

Håller med ! :bow:
Samt att jag tycker att man ska avla på hållbara individer, inte trasiga. Hingstarna ställs det en massa krav på men man får betäcka ston efter eget godtycke, det tycker jag är konstigt.

Ticka: Jag förstår att det är jättejobbigt att din hästkompis kanske ska avlivas. Kan du inte köpa henne som sällskapshäst? Men snälla, ta inga föl på henne, tänk på hur jobbigt det skulle vara för henne att gå med en stor tung mage och belasta den trasiga foten!

Men varför i hela friden skulle veterinären ha ansett det som en bra idé att behålla stoet vid liv som avelssto om det skulle innebära att hon skulle gå runt och lida?

I sådana fall vet jag inte vad jag tycker om den veterinären...

Hoppas att Mysan får leva. Antingen att bara gå som häst, eller kanske som avelssto om det nu är möjligt..

Då är det veterinären som gjorde ett dumt beslut när han valde att säga att hon skulle kunna gå som fölmärr...

Det ska hon ju inte behöva utsättas för om skadan är såpass allvarlig. Men om hon inte kommer att behöva lida av skadan (utan tung mage) så tycker jag ändå att hon skulle få fortsätta finnas, om det finns någon som vill att hon ska få fortsätta finnas och det verkar det ju verkligen vara...

(snyftigt? okay, men det är vad jag tycker...)

Det skulle jag inte vilja säga , det kan vara en helt riktig bedömning, vad jag säger är att man aldrig kan vara helt säker på att en aldrig så riktig bedömning visar sig vara rätt.
Om man har en skadad häst som visar sig inte klara av att gå i hagen så är det bara att avliva men när det gäller ett högdräktigt sto blir det oftast att hon för gå kvar till varje pris.
Det finns tillräckligt med friska hästar som ingen vill ha så varför skall de skadade till varje pris "räddas", är det för din eller hästens skull?
PL

Har du pratat med hästens ägare om dina tankar? Tänk på att ägaren kanske inte går med på att inte låta den avlivas om den bestämt sig. Se till att du är säker också innan ni bestämer er, så det inte blir en massa hattande hit och dit, det blir inte bra för hästen. Sen tycker ju jag som ingen annan här, att hästar ska inte avlivas hit och dit..har man skaffat sig en häst får man banne mej ta hand om den också oavsett.
Men lider den så gör man väl det som är bäst för hästen, men annars kan jag inte riktigt med den här häst"politiken" eller vad man säger. Man ska inte heller rätta sig efter en veterinärs ord, inte för att veterinären är dålig eller så, utan just för att alla har olika åsikter och alla ser olika saker.
Hästmassör? har en sådan tittat på hästen ngt? Det finns så många möjligheter.
Avelssto, visst! Skadan fick den väl i hagen så den e väl inte ärftlig. Men avla inte upp en massa föl i onödan bara, det är mkt jobb och mycket ansvar!
Lolo

fejko skrev:

broddar skall helst inte användas i hagen för dom kan orsaka mer skada än nytta, kan riva upp hela ryggen på dom andra hästarna i hagen och göra riktigt fina sår i sidorna när dom bråkar inte kul då

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka