Avliva dräktig katt när man tröttnat?

TwiggyM

Trådstartare
Jag läste precis en annons som gjorde mig så förbannad. Någon skall avliva sin katt för att det gått och blivit dräktig...hon hade inte tid med kattungar så då skulle honan dö om ingen annan vill ta den. (Nu kan vi ju hoppas att det är ett försäljningsknep och att någon blödig sate likt mig själv tar den bara så den får leva...)

Förutom det självklara att det är fullständigt oansvarigt och vidrigt att avliva en frisk katt som dessutom är dräktig...vad gäller?

FÅR man verkligen avliva en dräktig katt om den är dräktig?

Sv: Avliva dräktig katt när man tröttnat?

Det finns nog inga lagar som förbjuder en ägare att avliva sin katt, bara på vilket sätt det görs. Tyvärr är det du tar upp långt ifrån ovanligt, en katt är inte värd pengarna kastreringen kostar och man tar sen inte ansvar för sina beslut.
För att ha så pass hårda djurskyddslagar har alltför många svenskar en usel syn på katten som djur nått många försöker jobba med men det går sakta. Mycket för att synen på katten som djur är otroligt gammeldags och inte ens uppåt riksdagen har dom en mer modern syn. Men som sagt, det jobbas hårt på förbättringar som ska medföra mer ansvar för kattägare och mer rättigheter för katten som djur. Oavsett ras och bakgrund.

Det låter minst sagt dumt. Ägaren har inte tid med kattungar och då ska kattmamman och kattungarna dö? Varför inte bara avliva kattungarna när de fötts?

FÅR man verkligen avliva en dräktig katt om den är dräktig?

Det beror väl på hur långt gången den är?
Man får ju inte slakta t.ex. en ko som är för långt gången i dräktigheten heller, om det inte är riktigt akut (?).
PL vet säkert mera om detta.:confused:

Måste väl gälla samma regler som vid abort på djur antar jag. Antal dygn som djuret får vara dräktigt då.

Kommer ihåg när vi skulle kastrera vår honkatt, hon började löpa 2-3 veckor före den redan inbokade tiden.:devil:
Frågade då hur man gjorde om hon hunnit bli dräktig. Enligt vet var det inga problem, man skulle helt enkelt ha plockat ut fostren tillsammans med livmodern, "abort" alltså. Men hur långt in i dräktigheten på katt man får göra det vet jag inte.:confused:

Jag tror inte det finns reglerat faktiskt. Varken avlivning av dräktiga katter eller hur långt in i dräktigheten abort får utföras (på den punkten handlar det mer om den enskilda veterinärens bedömning).

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 991
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar