Avliva akut innan utdömning?

Sv: Avliva akut innan utdömning?

Kanske korkad fråga men Lantbrukstjänst som du pratar om, är det någon skillnad mot nödslakt? Jag har tagit ut nödslakten vid ett par tillfällen, inte pga akut skada utan för vanlig avlivning med bult hemma. De tar 5000 :- oavsett vikt om jag förstått saken rätt, har ett enhetspris och då avlivar de, avblodar och tar med sig kroppen.:confused:

Nödslakt finns inte längre, många år sedan det försvann. Men ja fd nödslakten och svensk Lantbrukstjänst är samma sak. (Med reservation för att det i delar av landet kanske finns andra entreprenörer). Här är det Upplands Nödslaktservice (namnet lever kvar) som är underentreprenör åt Lantbrukstjänst (eller här och här, de har ett stooort område). Jag bor dock bara några mil från deras 'bas'. Dock då 2001 när jag kikade var det exakt samma kostnad att de kom hit, bultade, avblodade och tog med sig kroppen, som när de hämtade kadaver från Ultuna (8 mil bort).

Men ingen aning vad som hänt med priserna sen 2001 som sagt, förutom att de 2002 var exakt likadana, och fortfarande samma uppdelning över/under 400 kg, utan mer prisskillnaden mellan klinik och 'hemma' jag ville belysa. Dagsaktuella priser och priser just där man bor är det bäst om man kollar upp själv.

(Att jag vet att de bryter, eller bröt 2002 iaf, vid 400 kg är för att killen frågade vad C vägde, och jag svarade sanningsenligt att för några v sen vägde hon 455 kg på våg, men har ju tappat massor, men strax över 400 kg? Och killen tyckte 'äsch, den här väger under 400 kg säger vi, så blir det lite billigare för dig'. Det var dock ingen jätteskillnad då iaf på över resp under, tror det var en femhundring plus moms)

Angående pris så fick jag höra att bara själva Somulosen kostar runt 1000 kr, sen tillkommer ju förmodligen kostanden för permanetkanylen, ev. lugnande och så vidare. Plus de rena vet-kostnaderna.

Bulten kostar däremot inte många kronor, men där tillkommer ju också vet-kostnaderna och ev. också lugnande.

DV som var ute och konstaterade hältan sa att Somulosen kostar 1000 kr och bulten 10 kr. Lite tillspetsat såklart, men jag tror det ligger i den storleksordningen ungefär.

Nödslakt finns inte längre, många år sedan det försvann. Men ja fd nödslakten och svensk Lantbrukstjänst är samma sak. (Med reservation för att det i delar av landet kanske finns andra entreprenörer). Här är det Upplands Nödslaktservice (namnet lever kvar) som är underentreprenör åt Lantbrukstjänst (eller här och här, de har ett stooort område). Jag bor dock bara några mil från deras 'bas'. Dock då 2001 när jag kikade var det exakt samma kostnad att de kom hit, bultade, avblodade och tog med sig kroppen, som när de hämtade kadaver från Ultuna (8 mil bort).

Men ingen aning vad som hänt med priserna sen 2001 som sagt, förutom att de 2002 var exakt likadana, och fortfarande samma uppdelning över/under 400 kg, utan mer prisskillnaden mellan klinik och 'hemma' jag ville belysa. Dagsaktuella priser och priser just där man bor är det bäst om man kollar upp själv.

(Att jag vet att de bryter, eller bröt 2002 iaf, vid 400 kg är för att killen frågade vad C vägde, och jag svarade sanningsenligt att för några v sen vägde hon 455 kg på våg, men har ju tappat massor, men strax över 400 kg? Och killen tyckte 'äsch, den här väger under 400 kg säger vi, så blir det lite billigare för dig'. Det var dock ingen jätteskillnad då iaf på över resp under, tror det var en femhundring plus moms)
Konstigt,:confused: :confused: avlivade en ponny i höstas (-06) och då ringde jag Nödslakt. Priset blev 5000:-!

Jo, jag misstänker det. Somnulose finns ju dock inte i fass, så går ju inte att smygkolla pris. Men iom att det är licenspreparat etc så borde det ha en rätt hög prislapp. Betydligt högre än pento ('gamla' avlivningsvätskan) som är biiilligt. Så även om man jämför spruta med spruta så borde somnulose vara betydligt dyrare. Sen är det ju mer 'kring' det med, med skydd och handskar osv (de använder visir på kliniken,f örutom handskar).

Däremot permanetkanylssättande och övrigt borde vara lika oavsett medel som sprutas.

Medan bult precis som du säger inte kostar speciellt mycket alls (om hästen inte behöver sederas innan). Håll, sätt emot, tryck, och så avbloda. (Eller spruta avlivningsvätska då, men då stiger priset igen).

Men, ska försöka komma ihågd en här tråden när räkningen kommer så kan jag ju uppdatera lite om hur mycket det blev allt som allt (och om det är specat vad som kostade vad).

Konstigt,:confused: :confused: avlivade en ponny i höstas (-06) och då ringde jag Nödslakt. Priset blev 5000:-!

NAMNET nödslakt finns kvar, läs så ser du att här heter de Upplands Nödslaktservice.

Men själva TJÄNSTEN nödslakt, dvs att du kan ringa mitt i natta och tycka 'hjälp, min häst behöver nödslaktas' finns inte mer. Dvs det finns ingen dygnet runt jour som fanns tidigare. Utan står du mitt i natten med en häst som akut måste avlivas så får du ringa veterinären, och ha kroppen hemma tills de kan hämta dem.

Minns inte nu hur många år sen det är nödslaktsjoursystemet upphörde, men många, det var i graven 2002 iaf (det var då JAG upptäckte att det inte fanns längre, men det hade varit borta ett tag då). Jag ringde kl 17 om C, och fick svaret att jag hade tur, de kunde komma dagen efter då jag bor nära och det passade in i deras rutt. När jag förklarade HUR akut det var var de extrasnälla och la om rutten så min togs first thing nästa morgon. Men det var alltså 'dagen efter' tidigast.

Hästen blev kraftigt sämre under natten, och bara vända sig till DV för akutavlivning, DV ville dock inte att kroppen skulle ligga under natten då vi hade varg i byn då, så vi tog hästen genom natten med elefantdoser smärtstillande istället.

Men, du kan alltså inte ringa nödslakten på jourtid och de kommer direkt (har du TUR dagtid kan de komma hyfsat direkt, men räkna inte med det), utan är det akut är det distriktsveterinären du får ringa ut. Jmf mot förr när man mitt i natta KUNDE ringa just nödslakten, och de kom.

Men firmorna kan heta saker med Nödslakt fortfarande, men prova försök få till en akut avlivning på jour så märker du skillnaden =/

NAMNET nödslakt finns kvar, läs så ser du att här heter de Upplands Nödslaktservice.

Men själva TJÄNSTEN nödslakt, dvs att du kan ringa mitt i natta och tycka 'hjälp, min häst behöver nödslaktas' finns inte mer. Dvs det finns ingen dygnet runt jour som fanns tidigare. Utan står du mitt i natten med en häst som akut måste avlivas så får du ringa veterinären, och ha kroppen hemma tills de kan hämta dem.

Minns inte nu hur många år sen det är nödslaktsjoursystemet upphörde, men många, det var i graven 2002 iaf (det var då JAG upptäckte att det inte fanns längre, men det hade varit borta ett tag då). Jag ringde kl 17 om C, och fick svaret att jag hade tur, de kunde komma dagen efter då jag bor nära och det passade in i deras rutt. När jag förklarade HUR akut det var var de extrasnälla och la om rutten så min togs first thing nästa morgon. Men det var alltså 'dagen efter' tidigast.

Hästen blev kraftigt sämre under natten, och bara vända sig till DV för akutavlivning, DV ville dock inte att kroppen skulle ligga under natten då vi hade varg i byn då, så vi tog hästen genom natten med elefantdoser smärtstillande istället.

Men, du kan alltså inte ringa nödslakten på jourtid och de kommer direkt (har du TUR dagtid kan de komma hyfsat direkt, men räkna inte med det), utan är det akut är det distriktsveterinären du får ringa ut. Jmf mot förr när man mitt i natta KUNDE ringa just nödslakten, och de kom.

Men firmorna kan heta saker med Nödslakt fortfarande, men prova försök få till en akut avlivning på jour så märker du skillnaden =/
OK då är jag med!

Jag avlivade min lilla åring i december 2006 på ATG klinik med Somnulose. Hon fick lite lugnade innan. Det kostade 4 969 kr med hämtning och destruktion (varav försäkringsbolaget ersatte ca 2 500 kr).

Stockholm är dubbelt så dyrt som Uppsala. Det fick jag erfara när jag tog bort valacken här om året.
Jag betalade allt som allt 2500. Det gäller oavsett vikt vad jag förstog det som.

*KL*

Idag kom K.s räkning.

Avlivning med avl.vätska, kadaver 6200 kr exkl moms = 7750 kr inkl moms...

Diagnosraden var ganska deprimerande.. 'Hälta BF, ej behandlingsbar' =(

Visst är det trist men ändå skönt? Du vet ju att du gjorde rätt som lät henne gå vidare, men nu står det även svart på vitt att det inte hade gått att göra ngt. :(

Skrivit fel ang priset 2002 för när lantbrkstjänst bultade och hämtade, det kostade inte alls 2500 kr, det kostade 1625 kr inkl moms, kadaver upp till 400 kg.

Mia R - nja, det är ju samma hälta som vi spökat runt med hela tiden, så någon skillnad mot innan var det ju inte, mer än att jag gett upp, och då ändras diagnosen (fullt logiskt). Hon är ju utdömd för samma hälta 3 ggr tidigare.. Så så gör det ingen skillnad i hur det känns..

Var kanske lite fel uttrykt att säga att det var "skönt" eftersom sorgen ändå finns där. När min första nödslaktades begärde jag obduktion och kotbenet var krossat, det hade ju inte gjort någon skillnad i sig eftersom gjort var gjort, men hade det istället varit något som visade sig att min och veterinärens bedömning varit fel hade jag fått hjärnblödning istället. :crazy:

När älskade dog för nästan 2 år sedan hade jag kämpat med att hålla henne på fötter i ett par års tid och var även på rätt väg när det ändrade sig sig pga ett sprall som gjorde att det istället gick käpprätt åt fel håll. Det var inte längre försvarbart att fortsätta då för varesig min eller hennes skull. Där hade vi gjort vad som gick och ingen hade kunnat påstå att vi gav upp för lätt, men det känns ändå bättre när man vet att ingen annan hade kunnat göra mer och att hon hade det bra under tiden och var pigg, glad och i bra hull med en gnistrande hårrem. Det som var "skönt" då var att utdömningen aldrig ifrågasattes av varesig försäkringsbolag eller omgivning även om det egentligen inte hade spelat någon roll, men det var jobbigt nog ändå utan någon annans tvivel. :cry:

Jo precis. Jag hade ju gärna sett att de obducerat t ex, iaf framhovarna, gärna magnetkamerröntgat det med. För det gick ju aldrig att säga att 'nej dte går inte' eller 'ja det går'. Utan det var 'inte bra odds men man kan ju inte veta'. Dvs, rent teoretiskt så hon kanske bara hade vrickat till sig och det hade kunnat gå att få henne frisk.

Men, precis som dig, så ansåg jag inte att det var förenligt med hennes bästa att fortsätta mer. JAG hade kunnat kämpa tills jag dos, men inte rätt mot henne. Så då hade det känts 'skönt' att få veta att 'nej, det hade aldrig gått'. Som när jag tog bort C 2 år gammal, så var det ju för att OM det var den diagnos vi trodde så var oddsen så dåliga. Och även om det INTE var det, så hon led, det var inte rätt mot henne att fortsäta. Samma dag som jag hade tagit bort henne kom provsvaren, och bekräftade den misstänkta diagnosen. Och det kändes 'skönt', även om jag ALDRIG en sekund tvivlat på att jag gjorde rätt som lät C slippa lida mer, så kändes det ändå som en 'fördel' atts en få svart och vitt på att det verkligen, utan minsta tvivel, var rätt.

Men ang K kommer jag ju aldrig få veta. Jag har dock inte en enda sekund sen hon togs bort känt minsta lilla tveksamhet ang att det var helt rätt. Oavsett vad det kunde blivit efter X behandlingar. Hon förtjänade att få slippa mer, förtjänade så mkt mer än en ny behanlingsomgång mot dåliga odds. Oavsett.

Kom på en sak till förresten som jag hoppas nån kan svara på - hur är det med Somulose när man begraver på egen mark?

Ingen risk för förgiftning av marken eller liknande, vi brukar ju till exempel plocka svamp i området?

Vi har ju fått tillstånd av kommunen att begrava, och det ligger ingen brunn eller grundvatten i närheten, men det var en fråga som ploppade upp bara.

Nu är det över.

Klockan kvart i sex ikväll avlivades hon ute i vår skog, i strilande hällregn precis vid sin grav.

Valde till slut Somulose, även om veterinären avblodade efteråt också.

Allt gick bra, fast det tog lite längre tid än jag trott. Det som tog tid var att injicera, men när det väl var ute i blodet la hon sig bara ner och dog. Hon fick lugnande också, så allt gick lugnt och fint till.

Känns tvådelat, å ena sidan en lättnad att allt kämpande är över, men också en enorm saknad.

*kram*

Och jo det tar ett tag att injicera ja, men skönt att det gick lugnt och stilla till sen!

Minns nu allt det roliga och glada ni hade tillsammans! *kram igen*

Stor kram. Skönt att allt lidande är över, nu är det bara din smärta kvar...

Håller med Alexandra, försök att fokusera på det lyckliga ni haft!

Fick räkningen igår och jag kan ju tala om kostnaderna eftersom vi diskuterade detta.

Hela avlivningen inklusive allt kostade 2200 kr inkl. moms, varav Somulosen gick på 1000 kr. Resten var för lugnande preparat, permanentkanyl, resa och så vidare.

Tillstånd för att begrava hemma kostade 300 kr, samt att grävningen gick på 500 kr. (Dock billigt eftersom det var en bekant som gjorde det.)

Så allt som allt kostade det ungefär 3000 kr.

Jag är glad att jag valde att avliva och begrava hemma, både av ekonomiska orsaker, men även rent känslomässiga.

Liknande trådar

Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31