Avliva akut innan utdömning?

Sv: Avliva akut innan utdömning?

Min shettis hingst på 10 månader halka och slog i huvet Tisdagen den 13 Mars. Och jag hade två val: Att ta han till veterinären ( för att operera han) eller att avliva han. Jag ville ta han till veterinären först men så sa vetrinären att han kanske skulle dö då eller aldrig bli helt frisk:( :cry:

Kan uppdatera lite om någon är intresserad..

Distriksveterinären var ute igår och konstaterade 3-gradig hälta vänster fram, samt rörelsestörning bak.

Idag fick jag kopior på journalerna från kliniken hemskickade (5 besök).
Både DV och klinikvet. rekommenderar avlivning.

Ringde nyss till Agria och skulle höra om det räcker att jag skickar DV:s intyg på att hästen fortfarande är halt samt klinikjournalerna.

DV var övertygad om att det skulle räcka i och med att det rör sig om så lågt livbelopp, samt att det inte är någon tvekan om att hästen bör dömas ut.

Men nej då, det vill ha en riktig livskadeanmälan.. Suck.. Så nu får jag skriva ut en livskadeanmälan, fylla i och skicka hela paketet till DV så får hon skriva sin bedömning utifrån journalerna och besöket igår.

Jaha, så är det påsk nu så går ännu en vecka.. Hästen verkar dock pigg och glad, tack och lov.

Tråkigt att det fördröjdes, men DV borde ha 'vetat bättre' tycker man. De vill ALLTID ha livskadeanmälan, om man så skriver den i efterhand (dvs när man fått tillstånd på telefon eller liknande av försäkringsbolaget). Och telefontillstånd ger de ju som sagt oftast bara vid akuta fall där det handlar om djurskyddsskäl om hästen ska behöva vänta på papprena. Samma när jag skulle utnyttja K:s foster-fölförsäkring, trots intyg från Ultuna om att stoet kastat, så måste man fylla i livskadeanmälan. Alltid. Hur 'klara papper' men i övrigt har. Och hur lågt livbeloppet än är.

Men tråkigt att det fördröjde det hela för er =/

Var det 3 grader initialt eller på böjprov förresten?

Ja, man tycker ju det.. Har inte pratat med DV nu, men när jag frågade vid besöket verkade hon lite tveksam till att skriva en bedömning utifrån journaler, så hon trodde det skulle räcka ändå.. Åh, blir så trött..

Inget böjprov, bara skritt och trav rakt fram. Dessutom "rörelsestörning bak, troligtvis vb".. Bäcken/höft nu igen alltså.. och som dessutom syns på rakt spår..

Nu har jag i alla fall fyllt i min del. Lite svårt att få rum med allt, kotsenskideinflammtion, bäcken/höftproblem och fissur. Och så vill de ha datum på allt med.. Men visst borde detta vara tillräckligt?

Ja, man tycker ju det.. Har inte pratat med DV nu, men när jag frågade vid besöket verkade hon lite tveksam till att skriva en bedömning utifrån journaler, så hon trodde det skulle räcka ändå.. Åh, blir så trött..

Inget böjprov, bara skritt och trav rakt fram. Dessutom "rörelsestörning bak, troligtvis vb".. Bäcken/höft nu igen alltså.. och som dessutom syns på rakt spår..

Nu har jag i alla fall fyllt i min del. Lite svårt att få rum med allt, kotsenskideinflammtion, bäcken/höftproblem och fissur. Och så vill de ha datum på allt med.. Men visst borde detta vara tillräckligt?

Skriv ett lösblad och skicka med, du behöver inte få plats på de få rader som finns på intyget, det är helt okej att fortsätta på lösblad, så har jag alltid fått göra.

Sen, DV hade ju skrivit sin bedömning utifrån hans/hennes undersökning av hästen för dagen plus hästens historia utefter journalerna, förstår inte problemet med det. Dock vet vi ju inte hur stor/liten kunskap DV har.

Och utefter det du beskrivit så jo det borde vara tillräckligt. Är hästen Agriaförsäkrad? Då kan du prova använda argumentet att det skulle kosta väsentligen mer än hästens livförsäkring att undersöka och behandla på en klinik en vända till. De har nämligen gett djurägaren ett val att vid dålig prognos och där undersöknings och behandlingskostnader vida överstiger livvärdet kan djurägaren välja att istället för att försöka behandla ta bort hästen. Det är dock Agria som bestämmer, men djurägaren som måste ta upp frågan.

Jo, precis så sa klinikvet också, att det lär bli mycket dyrare för Agria att begära ett besök till än att snällt betala ut ersättning eftersom den bara är på 6400..

DV skrev endast ett intyg på att hästen var halt, utan nån bedömning om hästens fortsättning, så det är väl den hon får göra utifrån journalerna.

Men men, hoppas det löser sig nu!

Jag avlivade min shettis utan Veterinärs intyg osv. Veterinären var här 1 år innan och konstaterade att hon utvecklat kvickdrag.Året efter på våren var hon så illa däran att jag lät avliva henne här hemma av en bekant som är utbildad slaktare. Efteråt så anmälde jag det till försäkringsbolaget och de sa själva till mig att skicka in en livskade anmälan och ha 2 ojäviga personers underskrift. Gjorde detta och fick ut försäkringspengarna.
Visserligen ingen stor summa men jag fick ut dom ialla fall.

Oj, såg inte att ni hade svarat sen sist.

Jo, skickade ju hela kalaset till DV (journaler + livskadeanmälan + hennes intyg) så jag antar att hon fixade resten, för efter en vecka drygt fick jag besked från Agria att det gick igenom.

Så nu är det bokat för avlivning på fredag. :cry:

Tror jag kommer att välja Somulose trots veterinärenas propagerande för bult.

Pållan är otroligt huvudskygg och ska dessutom avlivas och begravas på samma ställe i skogen så det känns inte så kul med en avblodning precis vid graven. Dessutom finns väl risken att det drar till sig massa djur.

Och för det tredje känner jag att jag vill vara med så långt det bara går, och då känns inte bult aktuellt.

Men nåja, har ju lite tid att fundera...

Förresten, Alexandra, du använde väl Somulose på K? (Beklagar förresten, jag hoppades att du skulle besegra Murphy till slut!)

Hur ser du på Somulosen?

Kan uppdatera lite om någon är intresserad..

Distriksveterinären var ute igår och konstaterade 3-gradig hälta vänster fram, samt rörelsestörning bak.

Idag fick jag kopior på journalerna från kliniken hemskickade (5 besök).
Både DV och klinikvet. rekommenderar avlivning.

Ringde nyss till Agria och skulle höra om det räcker att jag skickar DV:s intyg på att hästen fortfarande är halt samt klinikjournalerna.

DV var övertygad om att det skulle räcka i och med att det rör sig om så lågt livbelopp, samt att det inte är någon tvekan om att hästen bör dömas ut.

Men nej då, det vill ha en riktig livskadeanmälan.. Suck.. Så nu får jag skriva ut en livskadeanmälan, fylla i och skicka hela paketet till DV så får hon skriva sin bedömning utifrån journalerna och besöket igår.

Jaha, så är det påsk nu så går ännu en vecka.. Hästen verkar dock pigg och glad, tack och lov.
Agria i ett nötskal!

Ja jag använde Somnulose på K (som jag btw tog bort utan att kolla med Agria, besked om hur de 'ser på det' borde komma i veckan, idag raderade de hennes försäkring ur databasen iaf).

K var första gången jag såg Somnulose användas, jag har dock flera vänner/bekanta som använt det och berättat om det, och jag kan bara instämma i vad de säger - det är suveränt. Det varnades ju för att de kan krampa, ha agonala suckar osv osv. Inget nytt under solen för mig, kan de ju på bult etc. Kompisens ponny reste sig på bakbenen strax innan han föll, dvs de kan bli 'exalterade' med.

Kele fick ju en dos plegg blandat med domosedan innan, hon HATAR permanentkanyler, och fick därför ordentligt med lugnande innan den sattes. Attd et 'blandades' var för att plegg sänker cirkulationen, och det vill man ju inte med somnulose, som ju ska spridas så snabbt som möjligt i blodet (medtagna/äldre djur med nedsatt cirkulation kan det gå långsammare med t ex).

Hursom, ut i ridhuset och hon stod med huvudet i godishinken när det injicerades. Sen tog hon ett lite vacklande steg utåt åt sidan, såg 'förvånad' ut och stöp sen pang poff som på bult. Inga suckar, inga kramper och inget dra upp tandköttet över tänderna. Dock så var hon uppenbarligen kissnödig, för när det blev total muskelavslappning rann det urin ur henne lugnt och stilla. Hjärtat slog några minuter efteråt, men inte minsta suck/kramp /liknande som sagt. Utan hon föll precis som man 'önskar' på S.

Jag skulle inte tveka att använda det igen. (och igen riskerar att bli otäckt snart, valacken är inte.bra.alls.. Och jag är på allvar livrädd att Murphy bara värmde upp med K, finns inget som talar emot det just nu.. svar nästa vecka..)

Tack för ditt svar!

Men slog hjärtat ett par minuter?? :eek: Låter ju hemskt, fast med bult slår det ju också till man avblodar.

Annars låter ju allt alla tiders..

Exakt tid ska jag låta vara osagt, tidsuppfattningen är ju lite kajko i sådana där lägen, men jag klappade, grät, pussade på mulen och pratade med djursjukvårdarna och tog av grimman, och jag gjorde mig ingen brådska. Sen lyssnade djursjukvårdaren på hjärtat och konstaterade att det fortfarande 'slog lite', så satt en liten (betydligt kortare än den som varit) stund till, sen precis när jag gick så konstaterade DSV att 'nu är det tyst'.

Förr ungstoet, C, togs med bult, och han hade synbar PULS under hela den tid när jag klappade, pussade och tog av grimman. Det var förvisso kortare tid (jag ville ju därifrån innan de skulle avbloda, och avlivningskillen ville ju ha mig därifrån hyfsat snart med, även om han inte stressade alls. De ska ju eg avbloda inom 60 sek, så skedde inte alls med C, men det var ändå MAX två minuter. Men man såg pulsen slå på jugularvenen hela den tiden, och hon krampade/ryckte i minst en minut. Att K:s hjärta fortsatte slå märktes inte alls ett enda dugg på 'utsidan'. Hade inte DSV sagt att 'det slår fortfarande' hade jag inte vetat det. På C såg jag ju utan tvekan att det fanns puls)

Ah, ok, tack igen!

Då förstår jag. Och hästen är ju borta i alla fall, tyckte bara det lät lite otäckt.

Då blir det det dyra men oblodiga alternativet..

Ja, jag skulle om sagt gärna välja det igen. (Dock lär det för valackens del bli bult, det är som sagt en kostnadsaspekt.)

Kanske en dum fråga, men hur mycket skiljer det sig kostnadsmässigt på bult och injektion?? Förlåt för trådkapning.

Lite beroende på.. Ffa skiljer sig priset om du tar bort på klinik eller om du tar bort hemma.

Nu har jag inga dagsaktuella priser (men snart borde K:s räkning dimpa ner i brevlådan), men när jag 2001 kikade på det så förhöll sig priserna ungefär såhär:

Bult hemma, Lantbrukstjänst kommer ut och avlivar och tar med sig kroppen. 2500 kr. Det är eg bara kostnaden för kadaverhämtning, själva bultningen är en 'gratisservice'. Dvs de tar lika mycket betalt om hästen t ex självdött och de kommer och hämtar kadavret, som om hästen bultas av dem, och kadavret sen tas med.

Avlivning på klinik: 2500 kr för hämtningen (samma som hämtar som ovan), och sen ovanpå det klinikens kostnad för avlivning. Då och på den kliniken jag kollade med så kostade det ca 2000 kr till att få avlivat. Dvs total nota 4500 kr.

När det gäller somnulose så de prisuppgifter jag hört ang det är betydligt saftigare, obekräftade uppgifter här från Buke fråne n som avlivat med somnulose på samma klinik som jag avlivade K, säger att det går loss på 7500 kr... Och jag kan mycket väl tänka mig att Somnulose är dyrare än 'gamla sprutan', och även dyrare än bult. Det är betydligt mer 'arbets- och tidskrävande' för kliniken att ta bort med spruta än med bult.

Men just det att du på klinik får betala både för avlivningen och för hämtningen, och hemma enbart får betala för hämtningen om hästen bultas av lantbrukstjänst, gör att de blir betydligt dyrare på klinik.

Mellanalternativet är ju att hästen tas bort med somnulose på hemmaplan av veterinär, och sen hämtas kroppen av lantbrukstjänst. Det blir också 'dubbla' kostnader, men hur mycket det kostar och om det skiljer sig mot kostnaden på klinik vet jag inte.

Men, kan meddela exakt vad det kostade för K när jag fått räkningen. =/

Priset på bult verkar skilja sig en hel del, jag fick betala 4000:- när jag tvingades låta ta bort älskade för snart 2 år sedan. Hon stod då ganska långt ute på Mälaröarna i Sthlms-området.

Jo, tydligen tar Lantbrukstjänst olika i olika delar av landet, antagligen beroende på körsträckor och så. (Det skiljer btw i pris beroende på vad hästen väger, här drar de gränsen vid 400 kg, och ett lägre pris upp till 400 kg, och ett högre över 400 kg. Mitt pris gäller upp till 400 kg).

Men, skillnaden klinik kontra Lantbrukstjänst hemma blir ju densamma iaf, om man tar bort på klinik i hyfsat samma område som man bor, iom att lantbrukstjänst tar samma pris för att hämta från kliniken som att ta bort + hämta från stallet (om de är i samma område som sagt)

Lite beroende på.. Ffa skiljer sig priset om du tar bort på klinik eller om du tar bort hemma.

Nu har jag inga dagsaktuella priser (men snart borde K:s räkning dimpa ner i brevlådan), men när jag 2001 kikade på det så förhöll sig priserna ungefär såhär:

Bult hemma, Lantbrukstjänst kommer ut och avlivar och tar med sig kroppen. 2500 kr. Det är eg bara kostnaden för kadaverhämtning, själva bultningen är en 'gratisservice'. Dvs de tar lika mycket betalt om hästen t ex självdött och de kommer och hämtar kadavret, som om hästen bultas av dem, och kadavret sen tas med.

Avlivning på klinik: 2500 kr för hämtningen (samma som hämtar som ovan), och sen ovanpå det klinikens kostnad för avlivning. Då och på den kliniken jag kollade med så kostade det ca 2000 kr till att få avlivat. Dvs total nota 4500 kr.

När det gäller somnulose så de prisuppgifter jag hört ang det är betydligt saftigare, obekräftade uppgifter här från Buke fråne n som avlivat med somnulose på samma klinik som jag avlivade K, säger att det går loss på 7500 kr... Och jag kan mycket väl tänka mig att Somnulose är dyrare än 'gamla sprutan', och även dyrare än bult. Det är betydligt mer 'arbets- och tidskrävande' för kliniken att ta bort med spruta än med bult.

Men just det att du på klinik får betala både för avlivningen och för hämtningen, och hemma enbart får betala för hämtningen om hästen bultas av lantbrukstjänst, gör att de blir betydligt dyrare på klinik.

Mellanalternativet är ju att hästen tas bort med somnulose på hemmaplan av veterinär, och sen hämtas kroppen av lantbrukstjänst. Det blir också 'dubbla' kostnader, men hur mycket det kostar och om det skiljer sig mot kostnaden på klinik vet jag inte.

Men, kan meddela exakt vad det kostade för K när jag fått räkningen. =/
Kanske korkad fråga men Lantbrukstjänst som du pratar om, är det någon skillnad mot nödslakt? Jag har tagit ut nödslakten vid ett par tillfällen, inte pga akut skada utan för vanlig avlivning med bult hemma. De tar 5000 :- oavsett vikt om jag förstått saken rätt, har ett enhetspris och då avlivar de, avblodar och tar med sig kroppen.:confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31