H
hillevie
Sv: Avliva akut innan utdömning?
fy, vad jobbigt för er
fy, vad jobbigt för er
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan uppdatera lite om någon är intresserad..
Distriksveterinären var ute igår och konstaterade 3-gradig hälta vänster fram, samt rörelsestörning bak.
Idag fick jag kopior på journalerna från kliniken hemskickade (5 besök).
Både DV och klinikvet. rekommenderar avlivning.
Ringde nyss till Agria och skulle höra om det räcker att jag skickar DV:s intyg på att hästen fortfarande är halt samt klinikjournalerna.
DV var övertygad om att det skulle räcka i och med att det rör sig om så lågt livbelopp, samt att det inte är någon tvekan om att hästen bör dömas ut.
Men nej då, det vill ha en riktig livskadeanmälan.. Suck.. Så nu får jag skriva ut en livskadeanmälan, fylla i och skicka hela paketet till DV så får hon skriva sin bedömning utifrån journalerna och besöket igår.
Jaha, så är det påsk nu så går ännu en vecka.. Hästen verkar dock pigg och glad, tack och lov.
Ja, man tycker ju det.. Har inte pratat med DV nu, men när jag frågade vid besöket verkade hon lite tveksam till att skriva en bedömning utifrån journaler, så hon trodde det skulle räcka ändå.. Åh, blir så trött..
Inget böjprov, bara skritt och trav rakt fram. Dessutom "rörelsestörning bak, troligtvis vb".. Bäcken/höft nu igen alltså.. och som dessutom syns på rakt spår..
Nu har jag i alla fall fyllt i min del. Lite svårt att få rum med allt, kotsenskideinflammtion, bäcken/höftproblem och fissur. Och så vill de ha datum på allt med.. Men visst borde detta vara tillräckligt?
Agria i ett nötskal!Kan uppdatera lite om någon är intresserad..
Distriksveterinären var ute igår och konstaterade 3-gradig hälta vänster fram, samt rörelsestörning bak.
Idag fick jag kopior på journalerna från kliniken hemskickade (5 besök).
Både DV och klinikvet. rekommenderar avlivning.
Ringde nyss till Agria och skulle höra om det räcker att jag skickar DV:s intyg på att hästen fortfarande är halt samt klinikjournalerna.
DV var övertygad om att det skulle räcka i och med att det rör sig om så lågt livbelopp, samt att det inte är någon tvekan om att hästen bör dömas ut.
Men nej då, det vill ha en riktig livskadeanmälan.. Suck.. Så nu får jag skriva ut en livskadeanmälan, fylla i och skicka hela paketet till DV så får hon skriva sin bedömning utifrån journalerna och besöket igår.
Jaha, så är det påsk nu så går ännu en vecka.. Hästen verkar dock pigg och glad, tack och lov.
Kanske korkad fråga men Lantbrukstjänst som du pratar om, är det någon skillnad mot nödslakt? Jag har tagit ut nödslakten vid ett par tillfällen, inte pga akut skada utan för vanlig avlivning med bult hemma. De tar 5000 :- oavsett vikt om jag förstått saken rätt, har ett enhetspris och då avlivar de, avblodar och tar med sig kroppen.Lite beroende på.. Ffa skiljer sig priset om du tar bort på klinik eller om du tar bort hemma.
Nu har jag inga dagsaktuella priser (men snart borde K:s räkning dimpa ner i brevlådan), men när jag 2001 kikade på det så förhöll sig priserna ungefär såhär:
Bult hemma, Lantbrukstjänst kommer ut och avlivar och tar med sig kroppen. 2500 kr. Det är eg bara kostnaden för kadaverhämtning, själva bultningen är en 'gratisservice'. Dvs de tar lika mycket betalt om hästen t ex självdött och de kommer och hämtar kadavret, som om hästen bultas av dem, och kadavret sen tas med.
Avlivning på klinik: 2500 kr för hämtningen (samma som hämtar som ovan), och sen ovanpå det klinikens kostnad för avlivning. Då och på den kliniken jag kollade med så kostade det ca 2000 kr till att få avlivat. Dvs total nota 4500 kr.
När det gäller somnulose så de prisuppgifter jag hört ang det är betydligt saftigare, obekräftade uppgifter här från Buke fråne n som avlivat med somnulose på samma klinik som jag avlivade K, säger att det går loss på 7500 kr... Och jag kan mycket väl tänka mig att Somnulose är dyrare än 'gamla sprutan', och även dyrare än bult. Det är betydligt mer 'arbets- och tidskrävande' för kliniken att ta bort med spruta än med bult.
Men just det att du på klinik får betala både för avlivningen och för hämtningen, och hemma enbart får betala för hämtningen om hästen bultas av lantbrukstjänst, gör att de blir betydligt dyrare på klinik.
Mellanalternativet är ju att hästen tas bort med somnulose på hemmaplan av veterinär, och sen hämtas kroppen av lantbrukstjänst. Det blir också 'dubbla' kostnader, men hur mycket det kostar och om det skiljer sig mot kostnaden på klinik vet jag inte.
Men, kan meddela exakt vad det kostade för K när jag fått räkningen. =/