Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vi svenskar har rätt att ta livet av djur för att.....? Vem är det som gjort oss till några slags gudar där vi anser att djuren är under oss i någon näringskedja där vi härskar? Vem är det som har sagt att vi gör rätt mot djuren som kopplar dem eller tvingar dem till att leva sina liv i bur?? Varför skulle det vara mer lindande att vara en fri hund i Thailand, än en fri varg/björn/älg i Sverige?Och djuren är också buddister och ska lära sig leva i lidande?
Nej fy fan.
Och vi svenskar har rätt att ta livet av djur för att.....? Vem är det som gjort oss till några slags gudar där vi anser att djuren är under oss i någon näringskedja där vi härskar? Vem är det som har sagt att vi gör rätt mot djuren som kopplar dem eller tvingar dem till att leva sina liv i bur?? Varför skulle det vara mer lindande att vara en fri hund i Thailand, än en fri varg/björn/älg i Sverige?
jag tänker främst på buddhismen. alla thailändare är buddister.
Hunden är inte helig i thai.
Men vad är hundens naturliga miljö då?En varg/björn/älg är betydligt mer i sin naturliga miljö än en gatuhund för det första. Den svenska älgstammen regleras dessutom, man låter den inte växa ohämmat. Dessutom har vi inga tamälgar vi tröttnar på och släpper ut.
Mitt resonemang? Mitt resonemang är att alla hundar ska få leva i en frisk, trygg flock och äta sig mätta varje dag.Med ditt resonemang är sommarkatter finfina grejer? Visst, många dör plågsamt av sv'lt och kyla, men de är ju fria.
För det första så är de ju födda fria. Inte dumpade där de är! Att ha hundar som husdjur hemma som man bestämmer över är en relativt ny grej i den delen av världen för massan. Rika människor har alltid haft husdjur på ett annat sätt än normala eller fattiga.Jag skulle inte ha några problem med stora kolonier frilevande hundar om de levde i en icke-stadmiljö, och där de var 'födda fria' och således hade lärt sig jaga.
Och vi svenskar har rätt att ta livet av djur för att.....? Vem är det som gjort oss till några slags gudar där vi anser att djuren är under oss i någon näringskedja där vi härskar? Vem är det som har sagt att vi gör rätt mot djuren som kopplar dem eller tvingar dem till att leva sina liv i bur?? Varför skulle det vara mer lindande att vara en fri hund i Thailand, än en fri varg/björn/älg i Sverige?
Och det gör oss berättigade att göra vad vi vill??Vi har själva satt oss överst i näringskedjan, det vet du med.
Lider alla gatuhundar?Vem är det som har sagt att vi gör fel när vi avslutar lidande?
Din hund och dina hästar mår bättre än vilda djur för att......de får mat på regelbundna tider varje dag och ett hem att gå till? Eller för att du lever i en illusion där djuren har det bäst i fångenskap? Tror du ärligt talat att dina hästar mår bättre än vilda hästar på savannen??Min hund mår mkt bätte än en gatuhund. Jag skulle aldrig låta henne lida så, och inte mina hästar heller!
Vad har det med saken att göra?Är du hästägare?
Vart lever hundar naturligt då? Vart kommer hundarna ifrån?Varg/björn/älg lever i skogen naturligt. Hundar lever inte naturligt på gatan. Dålig jämförelse.
Att skapa kunnande och förstålse är nog den bästa vägen..
Och det gör oss berättigade att göra vad vi vill??
Lider alla gatuhundar?
Din hund och dina hästar mår bättre än vilda djur för att......de får mat på regelbundna tider varje dag och ett hem att gå till? Eller för att du lever i en illusion där djuren har det bäst i fångenskap? Tror du ärligt talat att dina hästar mår bättre än vilda hästar på savannen??
Vart lever hundar naturligt då? Vart kommer hundarna ifrån?
Men läser du tråden eller?? De skaffar inte hundar!! Hundarna är VILDA!! De har ingen ägare. De bor i stan för att det finns gott om mat där.Varför egentligen så skaffar dom hund från hela början,och inte kastrerar!![]()
Precis som att grizzlybjörnar kommer till människornas bostäder för att det finns käk i soptunnorna. Det innebär inte att björnen mår bäst av att bo i huset och ha en ägare.Det tror jag inte,, men om en människa skulle börja ge en gatuhund mat vid sitt hus varje dag så tror jag den hunden blir glad och väljer att komma tillbaka till det huset varje dag för att få matbiten.
Ja, de hundarna vi har i Sverige och i västvärlden. Dingos är också hundar, men de är enormt vilda för det. Samma sak med hundarna i Thailand eller någon annanstans med den synen på hund. De lever i stan för att det är praktiskt. Men de ägs inte av någon.Skulle jag släppa ut min häst på savannen idag så tror jag han blir byte nr 1 för vilket rovdjur somhelst. Hästar (och hundar) vi har idag är inga vilddjur längre.
Det gör ju folk hela tiden. Kanske inte åt ena hållet, men åt andra. De tar hem spanska hundar som är uppvuxna på gatan och levt hela sina liv i vilt tillstånd utan ägare.Naturligt eller ej, försök byta plats på de hundarna...