Avliva 300 000 hundar?

Sv: Avliva 300 000 hundar?

Låt hundarna vara okastrerade, så småningom är dom så många och hungriga att buddisterna blir deras föda, då tänker dom kanske om.

Naturligtvis avlivas hundarna och tillagas innan de äts, men själva avlivandet är inte speciellt humant alla ggr. :crazy:

Och djuren är också buddister och ska lära sig leva i lidande?
Nej fy fan.
Och vi svenskar har rätt att ta livet av djur för att.....? Vem är det som gjort oss till några slags gudar där vi anser att djuren är under oss i någon näringskedja där vi härskar? Vem är det som har sagt att vi gör rätt mot djuren som kopplar dem eller tvingar dem till att leva sina liv i bur?? Varför skulle det vara mer lindande att vara en fri hund i Thailand, än en fri varg/björn/älg i Sverige?

Jag tycker att det bästa vore om man avlivade hundar, MEN man måste respektera andra länders åsikter och religioner. Vi svenskar blir ju inte nöjda om det kommer hit invandrare som utför olagliga saker i vårat land bara för att det är tillåtet i deras religion. Invandrarna ska minsann anpassa sig till oss. Så varför ska inte vi anpassa oss när det är vi som är i ett annat land?

Det var nog så svårt för dem att få tillstånd att kastrera/sterilisera gatuhundarna, och det är ju iaf bättre än att inget görs.

Och vi svenskar har rätt att ta livet av djur för att.....? Vem är det som gjort oss till några slags gudar där vi anser att djuren är under oss i någon näringskedja där vi härskar? Vem är det som har sagt att vi gör rätt mot djuren som kopplar dem eller tvingar dem till att leva sina liv i bur?? Varför skulle det vara mer lindande att vara en fri hund i Thailand, än en fri varg/björn/älg i Sverige?

En varg/björn/älg är betydligt mer i sin naturliga miljö än en gatuhund för det första. Den svenska älgstammen regleras dessutom, man låter den inte växa ohämmat. Dessutom har vi inga tamälgar vi tröttnar på och släpper ut.

Med ditt resonemang är sommarkatter finfina grejer? Visst, många dör plågsamt av sv'lt och kyla, men de är ju fria.

Jag skulle inte ha några problem med stora kolonier frilevande hundar om de levde i en icke-stadmiljö, och där de var 'födda fria' och således hade lärt sig jaga.

Stadsmiljö är liksom en helt annan sak.

Avlivning är inget problem för mig. då många mår dåligt. Men annars kanske man kan avliva dem " i dålig kondition" och kastrera resten? Ha någon slags "gratis kastration" för hundar med ägare...osv.

Tycker de är synd över dessa skriverier om hur hemskt djuren har det, när de blir avlivande...men innan är de inte alls lika mycket skriverier om dessa stackars djur...

jag tänker främst på buddhismen. alla thailändare är buddister.
Hunden är inte helig i thai.

I södra thailand är största delen av befolkningen muslimer, och de har inte samma synsätt som muslimer på avlivning osv.
Sen finns det förmodligen en hel del icke troende även i detta land.
Så det är lite fel att anklaga ett helt land för dubbelmoral då det finns olika folkgrupper, med olika seder.

En varg/björn/älg är betydligt mer i sin naturliga miljö än en gatuhund för det första. Den svenska älgstammen regleras dessutom, man låter den inte växa ohämmat. Dessutom har vi inga tamälgar vi tröttnar på och släpper ut.
Men vad är hundens naturliga miljö då?

Eftersom det inte funnits någon kultur att ens ha hundar hemma i sällskapssyfte är det inte speciellt många hundar som släppts ut efter att någon tröttnat på dem. De är helt enkelt som duvor och råttor i Sverige. Hundar bor i stan! Jag har haft denna diskussionen med egyptier många gånger för att försöka förstå. De anser inte att en hund är ett djur någon äger, inte ett djur som man bestämmer över. Hundar är fria djur som överlever på egen hand.

Med ditt resonemang är sommarkatter finfina grejer? Visst, många dör plågsamt av sv'lt och kyla, men de är ju fria.
Mitt resonemang? Mitt resonemang är att alla hundar ska få leva i en frisk, trygg flock och äta sig mätta varje dag.

Sen går det inte att jämföra sommarkatter i Sverige med vildhundar i Thailand. Först och främst är sommarkatterna i Sverige införskaffade till ett hem, dvs familjen har lärt katten att den blir fodrad och får mat. Så en dag så försvinner det från katten. Den har inte blivit lärd att jaga etc. Dessutom är det stor skillnad på klimatet i Sverige och i Thailand. I Thailand fryser djuren inte ihjäl och det finns gott om föda för dem året runt.

Jag skulle inte ha några problem med stora kolonier frilevande hundar om de levde i en icke-stadmiljö, och där de var 'födda fria' och således hade lärt sig jaga.
För det första så är de ju födda fria. Inte dumpade där de är! Att ha hundar som husdjur hemma som man bestämmer över är en relativt ny grej i den delen av världen för massan. Rika människor har alltid haft husdjur på ett annat sätt än normala eller fattiga.

Och vad har miljön med det hela att göra? I stadsmiljön finns det massor med mat, både andra djur samt avfall från människor. Det finns skydd mot regn och gassande sol. Stadsmiljön ser jag inte som ett problem för hundarna. De växer ju upp i den miljön och lär sig hantera trafik mm.

Dock mår hundarna säkerligen inte speciellt bra pga parasiter, överpopulation etc. Och det är ju det som hjälporganisationerna främst hjälper till med nu.

De egyptier jag har pratat med anser att jag är elak som har mina hundar i koppel och tvingar dem till saker som jag bestämt att de ska göra. De kan heller inte förstå hur jag kan stänga in hunden hemma i 4-5 timmar medan jag inte är hemma då att lämna en hund utan en flock är det elakaste man kan göra, eftersom man tar bort djurets eget naturliga behov ifrån dem.

Vi har själva satt oss överst i näringskedjan, det vet du med. I Sverige har vi den synen att djuren inte ska behöva lida. Jag delar den synen. Jag mår så dåligt när jag ser gatuhundar och katter när jag är utomlands, loppiga rangel som ingen bryr sig om. Ang programmet så var det flera hundar som mådde skitdåligt men som de inte fick avliva. Nej ut med den igen och låt den ligga där och lida tills den dör. Wtf är det för idioter, det är ju så att man kan spy.

Vem är det som har sagt att vi gör fel när vi avslutar lidande? Min hund mår mkt bätte än en gatuhund. Jag skulle aldrig låta henne lida så, och inte mina hästar heller! Är du hästägare?

Varg/björn/älg lever i skogen naturligt. Hundar lever inte naturligt på gatan. Dålig jämförelse.

Jag förstår faktiskt vad du vill få fram :)

Vi i Sverige borde sopa lite framför egen dörr innan vi kastar skit på andra länder först och främst..

Jag tycker också att det är hemskt att se vissa hundar utomlands, men det är lika vidrigt att se en plågad hund i Sverige.

Deras tro är djup, det är liksom inget man idiotförklarar och pissar på hur som helst.

Att skapa kunnande och förstålse är nog den bästa vägen..

Vi har själva satt oss överst i näringskedjan, det vet du med.
Och det gör oss berättigade att göra vad vi vill??

Vem är det som har sagt att vi gör fel när vi avslutar lidande?
Lider alla gatuhundar?

Min hund mår mkt bätte än en gatuhund. Jag skulle aldrig låta henne lida så, och inte mina hästar heller!
Din hund och dina hästar mår bättre än vilda djur för att......de får mat på regelbundna tider varje dag och ett hem att gå till? Eller för att du lever i en illusion där djuren har det bäst i fångenskap? Tror du ärligt talat att dina hästar mår bättre än vilda hästar på savannen??

Är du hästägare?
Vad har det med saken att göra?

Varg/björn/älg lever i skogen naturligt. Hundar lever inte naturligt på gatan. Dålig jämförelse.
Vart lever hundar naturligt då? Vart kommer hundarna ifrån?

Precis..

Det är ju som veterinärena själva säger, man kan inte åka till ett land så skilt från vad vi är vana med i väst och tro att man ska förändra något genom att gapa om vilka djurplågare dom är.

Veterinärerna där gör ett bra jobb som informerar och lär ut saker utan att för den skull idiotförklara invånarna för deras tro.

Hoppar in för jag tycker det är intressant hur olika syn man har på saker och ting..

Och det gör oss berättigade att göra vad vi vill??

Ja, nästan.

Lider alla gatuhundar?

Det tror jag inte,, men om en människa skulle börja ge en gatuhund mat vid sitt hus varje dag så tror jag den hunden blir glad och väljer att komma tillbaka till det huset varje dag för att få matbiten.

Din hund och dina hästar mår bättre än vilda djur för att......de får mat på regelbundna tider varje dag och ett hem att gå till? Eller för att du lever i en illusion där djuren har det bäst i fångenskap? Tror du ärligt talat att dina hästar mår bättre än vilda hästar på savannen??

Skulle jag släppa ut min häst på savannen idag så tror jag han blir byte nr 1 för vilket rovdjur somhelst. Hästar (och hundar) vi har idag är inga vilddjur längre. Visst, dom har instinkter men inget som vi människor inte kan eller är berädda på att trycka ner..

Vart lever hundar naturligt då? Vart kommer hundarna ifrån?

Hundar lever inte naturligt idag, inte i sverige. Vi har avlat dom för att passa våra olika behov för nöjets skull.
Men visst kan man säga att en gatuhund som är född, uppvuxen och lärt sig leva på gatan lever lika "naturligt" som en hund född på en kennel i sverige med stamtavla bak till 1800-talet och hamnat hos en familj där den får utlopp för sina behov, får maten serverad varje dag och sedan vinner fina priser till sin matte/husse..

Naturligt eller ej, försök byta plats på de hundarna...

Varför egentligen så skaffar dom hund från hela början,och inte kastrerar!:mad:

Det tror jag inte,, men om en människa skulle börja ge en gatuhund mat vid sitt hus varje dag så tror jag den hunden blir glad och väljer att komma tillbaka till det huset varje dag för att få matbiten.
Precis som att grizzlybjörnar kommer till människornas bostäder för att det finns käk i soptunnorna. Det innebär inte att björnen mår bäst av att bo i huset och ha en ägare.

Skulle jag släppa ut min häst på savannen idag så tror jag han blir byte nr 1 för vilket rovdjur somhelst. Hästar (och hundar) vi har idag är inga vilddjur längre.
Ja, de hundarna vi har i Sverige och i västvärlden. Dingos är också hundar, men de är enormt vilda för det. Samma sak med hundarna i Thailand eller någon annanstans med den synen på hund. De lever i stan för att det är praktiskt. Men de ägs inte av någon.

Naturligt eller ej, försök byta plats på de hundarna...
Det gör ju folk hela tiden. Kanske inte åt ena hållet, men åt andra. De tar hem spanska hundar som är uppvuxna på gatan och levt hela sina liv i vilt tillstånd utan ägare.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 284
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in... 2
Svar
25
· Visningar
12 226
Senast: hastflicka
·
S
Hästvård Har läst trådar om fång och om ponnysar och hästar som drabbats av fång, så jag tänkte berätta lite om våran kära lilla b-ponny:love...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: studs_boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka