Avliva 300 000 hundar?

Seabaz

Trådstartare
Sitter och kollar tv4 nu där man får följa veterinärteam till thailand...

Så berättade dom att bancock har 300 000 gatuhundar... Så säger dom att förflyttar man dom så kommer det nya i deras ställe...

Så hur ställer ni er? Det skulle ju bli ramaskri om man bestämmer sig för att avliva de 300 000 hundarna? Men vi vill ju inte ha hit hundarna heller?

Det man gör nu är att fånga in hundar, kastrera dom och sedan köra tillbaka dom till deras revir...

När OS skulle gå i Kina, visst avlivades massor med gatuhundar då? Det blev ju skriverier om det har jag för mig... Men... alternativ?

Sv: Avliva 300 000 hundar?

Jag har svårt att se hur man löser problemet genom att placera tillbaka dem. Jag tycker att human massavlivning inte är så dumt OM den kombineras med kampanjer och kasterationskampanjer för att förebygga problemet.

precis... och kanske en titt på en lag om registrering av hundar ?

Jag instämmer med escodobe. Human (viktigt!) massavlivning i kombination med kampanjer ser jag inga jätteproblem med. Naturligtvis är det beklagligt att det fått bli ett problem, dvs så många gatuhundar som drar vind för våg, men att försöka lösa det genom att humant avliva hundarna och göra en insats för de inte ska bli fler är för mig ett godtagbart alternativ.

För det är nog tämligen orimligt att hundarna skulle kunna få nya hem, det är ju ett överflöd påå hundar som söker hem via de organisationer som jobbar med att 'rehoma' gatuhundar, och att öka på den siffran blir lätt bara en hel massa hundar till som får bo på kennel år ut och år in. Och jag anser att bo på kennel är lika lite som att vara gatuhund ett fullgott alternativ.

För oss är det inget problem att avliva en hund eller annat djur men vi är INTE buddister. Thailand har en helt annan syn på livet än vad vi har. Det är en stor sak bara det att de får lov att kastrera hundarna. Har ni inte tittat på hela programmet innan ni började skriva.

nej jag tittade på annat så det var ny info och det förklarar ju att det fått bli ett så stort problem..

Dessa jäkla religioner... Jag tror knappast hundarna är buddister! *himla med ögonen*
Sedan är det väl så att innan man lyckas slå igenom med information så kommer det bara födas flera gathundar eller släppas ut och förvildas flera hundar. Det bromsas ju något av att de befintliga hundarna som konkurrerar om maten och håller reviren. (där snackar vi dock inte om någon human död för de individer som dukar under men visst det är säkert bättre än avlivning...*skaka på huvudet*)

Jag har inte kikat en enda minut på programmet. Jag svarade på frågeställningen i tråden, varken mer eller mindre.

Och Buddhister eller ej, sådana där religionsaspekter där ett djur anses 'heligt' på något vis men där det är helt jävla okej att djuret lider, lever i misär och elände osv har jag extremt svårt för.

Håll gärna ett eller flera djur som heliga, men då ska de ha STATUS och behandlas därefter. Annars får det noll förstående från min sida faktiskt. Det som är heligt det ska äras enligt mig.

Och att 'inte döda' ska då inte bara innebära att inte ta livet av något levande aktivt, utan innebär även att inte 'se på när något dör för det inte tas om hand'. Att låta en hund svälta ihjäl är lika mkt att döda för mig som att sparka ihjäl samma hund.

Senast ändrad:

För oss är det inget problem att avliva en hund eller annat djur men vi är INTE buddister. Thailand har en helt annan syn på livet än vad vi har. Det är en stor sak bara det att de får lov att kastrera hundarna. Har ni inte tittat på hela programmet innan ni började skriva.

Jag har inte sett programmet, jag svarade på frågan i tråden.

Jag ser definitivt positivt på att man avlivar dessa hundar humant och samtidigt kastrerar husdjur/vakthundar som inte ska gå i avel, speciellt tikar.

Det hann jag se av programmet i alla fall, där sa dom att genom att kastrera en tik så förhindras det födas flera tusen valpar genom 6 generationer eller nåt sånt där...

Problemet är ju inte bara vildhundar, utan även att hundar som människor äger får vandra omkring helt fritt. De har ett hem att gå till! De hundarna kan inte organisationerna bara kastrera hur som helst.

Vildhundarna däremot får ju kastreras och det är jättebra att det sker. Men som hon kvinnan i programmet sa, det sker en förändring nu genom att de utbildar människor. Genom att kastrera och hålla hundarna på sina gårdar kommer problemen att bli mindre och mindre.

*kl*

De fick inte avliva dem pga religionen. Fuck religionen!
Vad är det för religion där djuren måste lida?

Thailand är nog det mest dubbelmoraliska landet i världen...Äta hund går bra, men inte döda :crazy:

Vad är det för religion där djuren måste lida?
Det är inte bara djuren som lider, utan det är alla levande ting. Buddismen går mycket ut på att livet är ett lidande, men att du blir bättre och bättre på det tills du når Nirvana.

Thailand är nog det mest dubbelmoraliska landet i världen...Äta hund går bra, men inte döda :crazy:
Fast det är ju inte säkert att det är samma personer som utövar samma sak. Det finns många svenskar som totalt är emot all jakt på vilda djur och tycker att det är vedervärdigt, medan det finns andra som glatt äter upp allt älgkött som kommer i deras väg. Är Sverige dubbelmoralens land för det?

Tanken att det är olika grupper som äter hund och de som inte vill döda dem, har inte slagit dig.

Det är antagligen som i Indien där det finns både de som sopar marken framför sig för att inte döda en myra av misstag och de som är högkonsumenter av kött.

(Eller jag som tex ätit kanin och kan tänka mig äta tex marsvin och inte ser något moraliskt fel med hundkött lever ihop med en vegetarian)

jag tänker främst på buddhismen. alla thailändare är buddister.
Hunden är inte helig i thai.
Jag har sett en massa från "baksidan" av det landet, och det är inte vackra saker. Men det hör hemma i en annan tråd.

Det är inte bara djuren som lider, utan det är alla levande ting. Buddismen går mycket ut på att livet är ett lidande, men att du blir bättre och bättre på det tills du når Nirvana.

Och djuren är också buddister och ska lära sig leva i lidande?
Nej fy fan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 284
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in... 2
Svar
25
· Visningar
12 226
Senast: hastflicka
·
S
Hästvård Har läst trådar om fång och om ponnysar och hästar som drabbats av fång, så jag tänkte berätta lite om våran kära lilla b-ponny:love...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: studs_boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka