Avled under vila

I

Isee

Min 12åring föll ihop och dog i sin hage i vintras. Han skulle just sättas igång efter ett par veckors vintervila, men det blev alltså inget av det. Eftersom jag blev helt förstörd gjordes ingen obduktion (enligt veterinär handlade det om hjärtat).
Han var otroligt uthållig, superkondis och aldrig tidigare sjuk.
Nu efteråt när jag börjar kunna tänka klart, så kan jag ju inte släppa det här. Har någon annan vart med om liknande? (Är ju superorolig för mina andra hästar och är livrädd att detta ska hända när jag rider dem).

Sv: Avled under vila

Min 12åring föll ihop och dog i sin hage i vintras. Han skulle just sättas igång efter ett par veckors vintervila, men det blev alltså inget av det. Eftersom jag blev helt förstörd gjordes ingen obduktion (enligt veterinär handlade det om hjärtat).
Han var otroligt uthållig, superkondis och aldrig tidigare sjuk.
Nu efteråt när jag börjar kunna tänka klart, så kan jag ju inte släppa det här. Har någon annan vart med om liknande? (Är ju superorolig för mina andra hästar och är livrädd att detta ska hända när jag rider dem).

Den döden skulle jag oxå önska mig. Frisk,uthållig och aldrig tidigare sjuk men knall å fall. Jag har sett detta mer än en gång och önskar mig det samma slut på detta liv. Min tanke går ständigt till när detta sker,, tänk om jag hamnar på långvården och utsätts för massa långvarigt lidande med massa maskiner som enda livsfunktion,, helt oförmögen att ens kunna förmedla mitt sista budskap.

Att det skulle ske/kan ske under ridning har skett,, även inte ovanligt att se inom travet men jag tror att inom vanlig hobby ridning så är risken större att hästen snubblar och faller på näsan. En häst som man rider eler kör och som även är så "gåvillig" att den överpresterar sänder oftast först signaler innan den döds störtar.

Orolig bör du börja bli i så fall när hästen inte är kontaktbar, börjar vingla och bli ostyrbar, värst av allt den där hemska dödsgnäggningen som skär genom kropp och ben.

Personligen tror jag att alla hästmänniskor max "1:s in a life time" behöver ta del av detta och då uteslutande så som du beskrev det. Knall o fall i hagen helt utan yttre påverkan av prestation.

Jag har varit med om liknande. Jag hittade min 16 åriga häst död i sin hage för nästan exakt ett år sedan. Hon hade inte en skråma på kroppen. Jag gjorde inte heller någon undersökning av kroppen men de veterinärer jag talade med per telefon trodde att hon förmodligen fått en hjärnblödning.
Hon var också i fin kondition och hade aldrig tidigare varit sjuk.

Jag är också en människa som ororar mig för min häst konstant men vissa saker kan man helt enkelt inte skydda sig emot, tyvärr :(

Kram på dig/Caroline

Vi hade en häst i stallet som dog knall fall i hagen. Ingen såg det hända iofs men av allt att döma hade han bara fallit ihop. Obduktionen visade på en hjärnblödning, kunde ha inträffat när som helst.
Beklagar förlusten av din vän!

Den döden skulle jag oxå önska mig. Frisk,uthållig och aldrig tidigare sjuk men knall å fall. Jag har sett detta mer än en gång och önskar mig det samma slut på detta liv. Min tanke går ständigt till när detta sker,, tänk om jag hamnar på långvården och utsätts för massa långvarigt lidande med massa maskiner som enda livsfunktion,, helt oförmögen att ens kunna förmedla mitt sista budskap.

Att det skulle ske/kan ske under ridning har skett,, även inte ovanligt att se inom travet men jag tror att inom vanlig hobby ridning så är risken större att hästen snubblar och faller på näsan. En häst som man rider eler kör och som även är så "gåvillig" att den överpresterar sänder oftast först signaler innan den döds störtar.

Orolig bör du börja bli i så fall när hästen inte är kontaktbar, börjar vingla och bli ostyrbar, värst av allt den där hemska dödsgnäggningen som skär genom kropp och ben.

Personligen tror jag att alla hästmänniskor max "1:s in a life time" behöver ta del av detta och då uteslutande så som du beskrev det. Knall o fall i hagen helt utan yttre påverkan av prestation.

Jag är verkligen tacksam att det gick så fort. Det som är tungt är ju att han var min första häst som jag köpte som 5åring så jag var väldigt fäst. Mänskliga känslor är bra jobbiga, svåra att bli av med:(
Ja, jag antar att man märker om något så allvarligt är på gång om man är med hästen. Men oron i magen sitter där ändå och så fort någon av hästarna beter sig minsta märkligt kommer oron igång och huvudet börjar överanalysera, även om det handlar om helt annat..

Jag funderar mer på om någon vet om det kan vara ärftligt eller kan påverkas av yttre omständigheter. Men jag ska väl helt enkelt bara sluta analysera, det är väl som du säger; det borde inte hända fler gånger.

Min 6-åring dog på det sättet, hon fick en hjärtkollaps. Skrev blogginlägg om det här på buke, det enda jag skrivit. Där kan du läsa om du vill :) Det är 2 år sen i november.

Edit: Tittade igenom inlägget, vi vet faktiskt inte om hon blivit skrämd av något eller inte. Veterinären trodde att hon känt att nåt varit fel så det var därför hon fick panik. Det är också vad jag tror så här i efterhand. Var fortfarande i väldig chock nä jag skrev inlägget..

Senast ändrad:

En häst i förra stallet dog också helt knall fall. Till syntes frisk, ung häst. Det läskiga är att han var helt omöjlig den dagen. Hoppade ur hagen flera gånger, ville in i stallet. En i stallet satte honom i hagen efter att igen hoppat ut, 5 min efter såg hon honom ligga i hagen. Han kanske kände på sig att han skulle dö?

Jag kom dit, han drog sitt sista andetag och somnade in. Vet. sa troligen att han nåt med hjärtat eller hjärnan, gjordes aldrig obduktion.

En häst i förra stallet dog också helt knall fall. Till syntes frisk, ung häst. Det läskiga är att han var helt omöjlig den dagen. Hoppade ur hagen flera gånger, ville in i stallet. En i stallet satte honom i hagen efter att igen hoppat ut, 5 min efter såg hon honom ligga i hagen. Han kanske kände på sig att han skulle dö?

Kloka djur... Det enda min häst gjorde var att lämna flocken och gå mot grinden, vilket han enbart annars gjorde när dem skulle in på kvällen och så bara tippade han åt sidan.
Ingen jag har pratat med tidigare har någonsin vart med om "knall fall", men det verkar ju som att några till stackars hästägare upplevt det.
På något vänster känns det lite lättare när jag inte är ensam om en sån här händelse..

En släktings häst dog knall och fall när hon satt på den. Hon var färdig och skulle skritta av och hästen blev helt plötsligt vinglig föll ihop och dog.
Obduktionen visade att aortan brast, aortan är det stösta blodkärlet i kroppen.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 620
Senast: akleja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Finns det någon som varit med om något liknande? Min ponny fick en senskada för ett år sedan, på böjsenan, ingen allvarlig skada...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Thek
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 378
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023