Avlastningsproblem från transporten.

M

MartinaN

Hej. Har en relativt lättlastad häst....behöver lite stöd med linor bak och att man inte drar in honom i transporten...utan att man låter honom gå när han vill och låter honom backa om han kämpar emot.

Nu till problemet, när man ska nånstans och lasta av honom så går det bra...går ganska lungt ner.
Men när man kommit hem igen och ska lasta av honom...så hinner man bara få ner luckan och så försöker han kasta sig ut.
Nu sist så åkte han i min nya transport som inte har bommar bak utan nått rep...som han kastade sig på innan jag hann lungna ner honom...och tur som var så höll linan. När jag sedan fått honom lungt och sa åt honom att backa så bara kastar han sig ut.
Hur ska man få honom att gå ut lungt och inte kasta sig bakåt innan??

Sv: Avlastningsproblem från transporten.

Du bör verkligen ha bom/bommar bak!!

Visserligen löser inte det det egentliga problemet, utan bara "symptomen" men du bör ha bommar tills du fått bukt med problemet, annars kan det sluta riktigt illa.

Ullis

Det är bäst att ha bommar bakom så att hästen inte skadar sig på repet(brännskada tex). Hade provat att låta någon stå vid sidan av lämmen och "knacka till" hästen med en sopborste precis när han tänker kasta sig. För att uppmana den att stanna upp. Viktigt dock att träffa lätt innan hästen är halvvägs ute, målet är ju bara att hålla den på plats, inte skrämma iväg den över frambommen eller åt sidan. Jag skulle ha backat steg för steg och tex gett hästen godis på vägen ut varje gång den stannade upp på kommando. Jag skulle nog öva avlastning lite då och då för att hitta en rutin som hästen kände igen även om den blev lite stressad i något sammanhang.

Jag har haft likadant med min valack. Jag kopplade longerlinan i grimman och ett varv runt frambommen innan en kompis fick öppna bakrampen och även senare bommen. Under tiden så "matade" jag med morotsbitar så att han tänkte på annat. När det var öppet bakåt så höll jag till slut moroten vid bogen så att han var tvungen att ta ETT steg bakåt för att komma åt den. Sen höll jag den åter vid bogen så att han fick ta ytterligare ETT steg bakåt. osv Till slut var vi nere. Efter några gånger så fattade han att ta det lungt.

Bom på, utan tvekan.

Ställ transporten så att du får en vägg strax bakom lemmen, första gången kastar de sig ut precis som vanligt och dundrar rakt in i väggen med rumpan sedan brukar de lära sig.....

allroundhästarna skrev:
Jag har haft likadant med min valack. Jag kopplade longerlinan i grimman och ett varv runt frambommen innan en kompis fick öppna bakrampen och även senare bommen. Under tiden så "matade" jag med morotsbitar så att han tänkte på annat. När det var öppet bakåt så höll jag till slut moroten vid bogen så att han var tvungen att ta ETT steg bakåt för att komma åt den. Sen höll jag den åter vid bogen så att han fick ta ytterligare ETT steg bakåt. osv Till slut var vi nere. Efter några gånger så fattade han att ta det lungt.

Tack för tipset ska testa detta, har numera bommar bak..mne inte kommit iväg nånstans p.g.a. skada!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama