Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det låter konstigt om han inte tar ens lite grann på undersidan? Hur verkar han då?
Finns det möjlighet att konsultera en annan hovslagare och se hur den skulle vilja verka din häst?
Det låter lite på din beskrivning - att hoven blir mer avlång med tiden - som att hovslagaren tar "lika många millimeter" med tången i tån som i trakten. För ganska många år sedan såg jag en häst som verkats just så och det var INGEN trevlig syn.Han tar "utväxten" där skorna suttit med verktång och sen en bit på tån och sen rasp.
Min hovslagare rör aldrig sulan förutom efter vintern då två hästar fått "dubbelsula" fram. Varför får dom det? För att skydda hoven mot tryck? Vi tog av alla skor inför vintern=ledighet.
Ta ut en annan hovslagare och se vad den säger.
Är din hovslagare utbildad?
Min hovslagare rör aldrig sulan förutom efter vintern då två hästar fått "dubbelsula" fram. Varför får dom det?
Håller med.
Om hästens hovar går från att ha haft en fin form till att bli långa i tån så gör hovslagaren något fel.
Säker på att det är själva lamellranden btw? Det vita som syns när man kortar tån kraftigt (som vid fångverkning tex) är den vita linjen, inte lamellranden. För att komma in i lamellranden måste han först verka genom den vita linjen. Syns det något vitt på utsidan av din hästs hovar?
En bild: http://www.lifedatalabs.de/images/284ad707d3743dccdcfbff959ae1882c.gif
Ska försöka ta bild.....