Avlånga hovar

Glimris

Trådstartare
Min B-ponny får längre och längre tår bak.När jag ber hovslagaren ta mera säger han att lamellranden är längst ut och att han inte vill ta mera där. Är det så att man inte kan ta mera då??

Sv: Avlånga hovar

Det går ju inte att svara på utan att ha sett hovarna, men generellt så kan man ju inte "kapa" tån kortare om lamellranden går ända fram.
Men om hoven blir lång i tån och lamellranden är ända framme brukar problemet vara att man tagit för lite på undersidan av tån.

Men det är ju helt grundläggande och det borde ju din hovis veta. Är h*n utbildad eller är det någon som är hemmalärd?

Oavsett kanske det skulle vara värt en second opinion från någon annan välutbildad hovis. Om inte din hovis kan förklara bättre varför ponnyn ser ut som den gör.

Precis som Skuggi säger kan man inte ge korrekt svar utan att se ponnyn i verkligheten.
Men om du tycker att tårna blir längre och längre så är det ju så!
Frågan är varför?
Är den korrekt verkad?
Är det en duktig utbildad hovslagare?
Verkas den tillräckligt ofta??
Sen om hästen har en exteriör som påverkar hovens tillväxt kan det också spela in,men det borde din hovslagare kunna ge dig svar på om det är en vettig hovslagare.
Har den problem som inte hovslagaren eller för lång verkningsintervall påverkat så får man försöka hitta orsaken.
Men så länge får man anpassa verkning eller skoning till att försöka hitta balans i hoven.
Om tex ponnyn har ont i ryggen och lägger vikten fel och har låga trakter så blir det inte bättre av att tårna tillåts växa i väg,och långa tår kan framkalla ryggproblem mm så ibland är det svårt att veta vad som var först..hönan eller ägget.:banghead:
Om det är en hovslagare du haft länge borde denna reagera på om det är ett nytt problem att den växer iväg i tårna bak!
Om det inte är hovslagarn som verkat för lite,ibland behöver dött sulhorn rensas bort för att se hur mkt man kan verka underifrån och jag vet hovisar av den "gamla skolan" som inte vet vad hovkniv är..stråle och sula kan behöva putsas rena för att se hur hoven kan bli om man säger så.O_o

Ponnyn har inte haft misstänkt fång eller så och har breddad lamellrand?
För att krångla till det ytterligare så kan en förväxt hov få breddad lamellrand..
Tyvärr omöjligt att ge rätt hjälp utan att se ponnyn i verkligheten och hur den mår och rör sig och hur hovarna ser ut i verkligheten.Man måste se hela hästen inte bara hovarna.

Och kom ihåg ,hästar är individer,två hästar i samma stall kan behöva helt olika verkningsintervall för att må bra eller bättre.;)
Tyvärr förstår få hästägare detta..och tyvärr finns det slöa hovisar också..
Inte lätt att va häst alltid..

Min hovslagare rör aldrig sulan förutom efter vintern då två hästar fått "dubbelsula" fram. Varför får dom det? För att skydda hoven mot tryck? Vi tog av alla skor inför vintern=ledighet.

Tycker det låter konstigt om han inte tar ens lite grann på undersidan? Hur verkar han då?
Finns det möjlighet att konsultera en annan hovslagare och se hur den skulle vilja verka din häst?

Tycker det låter konstigt om han inte tar ens lite grann på undersidan? Hur verkar han då?
Finns det möjlighet att konsultera en annan hovslagare och se hur den skulle vilja verka din häst?

Han tar "utväxten" där skorna suttit med verktång och sen en bit på tån och sen rasp.

Han tar "utväxten" där skorna suttit med verktång och sen en bit på tån och sen rasp.
Det låter lite på din beskrivning - att hoven blir mer avlång med tiden - som att hovslagaren tar "lika många millimeter" med tången i tån som i trakten. För ganska många år sedan såg jag en häst som verkats just så och det var INGEN trevlig syn.
I de flesta fall är det mindre utvuxet vägghorn som ska verkas bort i trakten än i tån. Ibland betyder det att man behöver verka bort lite sulhorn i tådelen också, för att återfå rätt vinkel på hoven.

Jag vet inte om det är så här i ditt fall, men det låter onekligen liknande.

Min hovslagare rör aldrig sulan förutom efter vintern då två hästar fått "dubbelsula" fram. Varför får dom det? För att skydda hoven mot tryck? Vi tog av alla skor inför vintern=ledighet.

Mina får iaf dubbelsula på vintern för att sulan slits så lite naturligt då, och vår hovis vill inte ta så mycket som man egentligen skulle kunna.

Då har du antagligen ditt svar där.
Ta ut en utbildad hovslagare så ska du se att hästen blir korrekt verkad.

Håller med.

Om hästens hovar går från att ha haft en fin form till att bli långa i tån så gör hovslagaren något fel.

Säker på att det är själva lamellranden btw? Det vita som syns när man kortar tån kraftigt (som vid fångverkning tex) är den vita linjen, inte lamellranden. För att komma in i lamellranden måste han först verka genom den vita linjen. Syns det något vitt på utsidan av din hästs hovar?

En bild: http://www.lifedatalabs.de/images/284ad707d3743dccdcfbff959ae1882c.gif

Min hovslagare rör aldrig sulan förutom efter vintern då två hästar fått "dubbelsula" fram. Varför får dom det?

Därför att det är inte bara vägghornet som har tillväxt utan även sulhornet och strålhornet. Sulhornets tillväxthastighet är ca 1/3 del gentemot vägghornets tillväxthastighet.

Renskär man inte sulan och strålen från gammalt dött horn så kan man heller inte få en korrekt bild av själva sulkroppen och främst hur mkt övervuxen bärranden är i förhållande till den friska sulkroppen..

Jag har full förståelse för att det i ditt fall leder till längre och längre hovar.

Utbildad eller inte utbildad spelar ingen roll, det viktiga är att du för hästens skull byter till en utövare som vet vad "hen" håller på med.

Det förstår du väl själv hur illa det är när du reagerar innan den som utför arbetet ens funderat på vad det kan bero på.

Håller med.

Om hästens hovar går från att ha haft en fin form till att bli långa i tån så gör hovslagaren något fel.

Säker på att det är själva lamellranden btw? Det vita som syns när man kortar tån kraftigt (som vid fångverkning tex) är den vita linjen, inte lamellranden. För att komma in i lamellranden måste han först verka genom den vita linjen. Syns det något vitt på utsidan av din hästs hovar?

En bild: http://www.lifedatalabs.de/images/284ad707d3743dccdcfbff959ae1882c.gif

Ska försöka ta bild.....

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka