Avla Vidare på ett sent taget sto?

Wigge96

Trådstartare
Hej!
Jag har funderat på att ta föl efter mitt halvblods sto efter Nactus.;)
Dock så är hon väldigt sent tagen inte tävlad eller visad.
Men hon har väldigt trevligt temperament och de jag och min tränare har sett så kan hon bli väldigt fin i både dressyren och i hoppningen.
Så frågan är skulle ni betäcka ett sto som var sent tagen för jag vill ta föl efter henne men många säger nej och vissa säger ja... Vad skulle ni göra?:down:
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Svaret blir väl istället frågor som varför vill du ha föl? Vad har hon att tillföra i aveln mer än Nactus och temperament? Hur gammal är hon?
Jag har tagit unga ston till avel direkt om dom har något att tillföra i aveln utan att behöva egna meriter. Men jag har också avstått betäckning helt av ston som inte har något att tillföra mer än att de är ston.

Att betäcka ett förhållandevis ungt sto för det ska bli enklare att sätta henne i avel senare är en gammal skröna och stämmer inte, alt enligt modern forskning. Så är det av den anledningen finns ingen som helst orsak att betäcka henne nu. Då gäller det att se till att hon kan komma in i avelsboxen innan hon är 16 år och låta henne stanna där sedan
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Jag har alltid velat ha ett föl och för ett och ett halvt år sedan så köpte jag då de stoet och då väckte de intresset mer och mer och jag har läst på om allt som går typ. Och nästa år så blir de nog dock så är hon 15 då. Så de kanske redan är försent då men man kan alltid testa.

Min hästs blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/133117-nutella-swb
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Jag har alltid velat ha ett föl och för ett och ett halvt år sedan så köpte jag då de stoet och då väckte de intresset mer och mer och jag har läst på om allt som går typ. Och nästa år så blir de nog dock så är hon 15 då. Så de kanske redan är försent då men man kan alltid testa.

Min hästs blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/133117-nutella-swb

En gammal fin svensk stam. Jag gillade Sombrero hästarna skarpt. Rolf-Görans första svårklasshäst var efter honom
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Jag har alltid velat ha ett föl och för ett och ett halvt år sedan så köpte jag då de stoet och då väckte de intresset mer och mer och jag har läst på om allt som går typ. Och nästa år så blir de nog dock så är hon 15 då. Så de kanske redan är försent då men man kan alltid testa.

Min hästs blup: http://www.blup.se/sv-SE/horses/133117-nutella-swb

Har hästen inga exteriöra eller andra "kasserande" fel anser jag att du självklart kan avla på ditt sto.
Även om det är en enligt "många" "medioker" stam så är jag stor fan av Nactus och som du säger framförallt temperamentet på Nactusavkommor är GULD ;) Sen har de oftast bra gångarter och hoppar ok. Dvs trevliga avkommor som passar hos de flesta "normala" hästägarna. En trevlig hingst på den så kan det mkt väl bli en mkt trevlig avkomma.
Om du vill ha hjälp med hingstval så skulle jag om jag va du fråga Cilla och Göran Hägg (de som ägde Nactus) vad de tror skulle passa på ditt sto =) Då de vet mkt om olika kombinationer med Nactus =)

Så varför inte =)
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Har hästen inga exteriöra eller andra "kasserande" fel anser jag att du självklart kan avla på ditt sto.
Även om det är en enligt "många" "medioker" stam så är jag stor fan av Nactus och som du säger framförallt temperamentet på Nactusavkommor är GULD ;) Sen har de oftast bra gångarter och hoppar ok. Dvs trevliga avkommor som passar hos de flesta "normala" hästägarna. En trevlig hingst på den så kan det mkt väl bli en mkt trevlig avkomma.
Om du vill ha hjälp med hingstval så skulle jag om jag va du fråga Cilla och Göran Hägg (de som ägde Nactus) vad de tror skulle passa på ditt sto =) Då de vet mkt om olika kombinationer med Nactus =)

Så varför inte =)

OKej tack!
Hon har väldigt fina gångater när vi har töm kört för då har hon visat sin bästa sida ;)
Har läst om Nactus avkommor och många har väldigt bra temperament på dom :)
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Har hästen inga exteriöra eller andra "kasserande" fel anser jag att du självklart kan avla på ditt sto.
Även om det är en enligt "många" "medioker" stam så är jag stor fan av Nactus och som du säger framförallt temperamentet på Nactusavkommor är GULD ;) Sen har de oftast bra gångarter och hoppar ok. Dvs trevliga avkommor som passar hos de flesta "normala" hästägarna. En trevlig hingst på den så kan det mkt väl bli en mkt trevlig avkomma.
Om du vill ha hjälp med hingstval så skulle jag om jag va du fråga Cilla och Göran Hägg (de som ägde Nactus) vad de tror skulle passa på ditt sto =) Då de vet mkt om olika kombinationer med Nactus =)

Så varför inte =)

Fast sombrero ansåg def inte som någon medioker hingst på sin tid. Många fina tävlingshästar efter honom och många av dem finns inte med på blup tex Roffes sombrin för att nämna någon.

Och nactus var högt premierad med fin stam
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Enligt mig skulle stammen kunna anses som lite gammal, men inte medioker. Och att avla på gott temperament, ok talang och trevlig exteriör tycker jag nog att man skall uppmuntra. Jag läste någonstans att man skall avla för en avkomma som blir lika bra som modern. Jag tolkar det som att kapacitetsmässigt blir avkomman ofta omkring samma nivå som stoet, medan fullträffarna är mer ovanliga.

Ridbara trevliga hästar är lättsålda och uppskattade. Så länge man kan vara lite självkritisk när det kommer till sitt sto så tycker jag inte man behöver producera en årgångschampion för att inverka på Svensk avel på ett positivt sätt.
 
Sv: Avla Vidare på ett sent taget sto?

Enligt mig skulle stammen kunna anses som lite gammal, men inte medioker. Och att avla på gott temperament, ok talang och trevlig exteriör tycker jag nog att man skall uppmuntra. Jag läste någonstans att man skall avla för en avkomma som blir lika bra som modern. Jag tolkar det som att kapacitetsmässigt blir avkomman ofta omkring samma nivå som stoet, medan fullträffarna är mer ovanliga.

Ridbara trevliga hästar är lättsålda och uppskattade. Så länge man kan vara lite självkritisk när det kommer till sitt sto så tycker jag inte man behöver producera en årgångschampion för att inverka på Svensk avel på ett positivt sätt.

Okej dock så är ju mitt sto väldigt sent inridet och utbildat så fölet kommer ju alltså bli bättre än stoet i alla fall om de räknas ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp