Avla SM ponnyer i hoppning

Zondell

Trådstartare
Lite statistik från Ponny SM
A-final (56 st)
Okänd ras/stam 57% (32 st)
Korsningsponnyer 14% (8 st) varv 4% (2 st) borde räknas som Ridponny och Connemara står för 4 st m 50% Connemara
Welsh 11% (6 st)
New Forest 7% (4 st)
Connemara 5% (3 st)
Halvblod 4% (2 st)
Russ 2% (1 st)

Bästa hingst Connemaran Poetic Justice med tre avkommor i A-final

Sv: Avla SM ponnyer i hoppning

Zondell skrev:
Lite statistik från Ponny SM
A-final (56 st)
Okänd ras/stam 57% (32 st)
Korsningsponnyer 14% (8 st) varv 4% (2 st) borde räknas som Ridponny och Connemara står för 4 st m 50% Connemara
Welsh 11% (6 st)
New Forest 7% (4 st)
Connemara 5% (3 st)
Halvblod 4% (2 st)
Russ 2% (1 st)

Bästa hingst Connemaran Poetic Justice med tre avkommor i A-final

Så kan man ju anta att av de okända som ofta är Irlandsimporterade ponnyer och en del danska(som först föddes på Irland för att sedan exporteras till Danmark) är en väldigt stor del Connemara dom också. Såkert minst hälften av de 57 %..

Lyfter på hatten för Connemaraponnisarna.. med eller utan stam så är dom i en klass för sig!

Håller med, connemarorna är en klass för sig. De flesta av irlands-importerna är ju renresiga connisar eller korsningar med fullblod. Tydligen lönar det sig att sälja dem utan papper med stam, vilket är synd. Kanske blir det ändring på det i och med att passen blir obligatoriska nu.

Ska man avla SM-ponnysar för hoppning tycker jag att man ska avla på de lite lättare connemarorna, ev korsa med fullblod. Poetic Juctice ger ju bevisligen bra hopp-ponnisar. Själv skulle jag vilja betäcka med Kilpatrick Fionn, som det iofs inte gick så bra för i helgen, men han har ju vunnit en msvA och en svår klass i år.

Det största problemet med importernas stammar är nog att de faktiskt inte är dokumenterade. Även om det börjar bli mer och mer vanligt även på Irland.

Men allt för många på Irland anser att stammen inte är det viktiga, det är individen som räknas för dom.

Visst har dom kanske rätt i det(det är ju bara att se hur väl de lyckats både på ponny och storhäst sidan) men det vore ju kul med stammar också.

Fler och fler importer börjar komma med fulla papper och det är ju bra.

Vidare så undrar jag över en liten sak när vi ändå är inne på Irland.
Clover Hill har ju massor av avkommor både i Sverige och andra länder. Jag undrar hur dessa kan ha papper på att de är fallna efter just Clover Hill.

En god vän till mig på Irland bodde granne med CH´s ägare. Han skrev inte på betäckningsrapporterna alls, bara om det var en "snygg tjej" som halvflörtade med gubben som var lite märklig.
Han tog också samma språngavgift alla år, vill minnas att det var ca £50 eller något sådant.

Hur kan så många vara bergsäkra på att CH är pappa till hästarna.?

Zondell skrev:
När tror ni att importponnyerna med full stam börjar komma?

Dom finns redan, dock långt ifrån alla. Men på senare tid så har det kommit in ett gäng med fulla papper.

Men jag tror aldrig att alla kommer med full stam.

Louelle skrev:
En god vän till mig på Irland bodde granne med CH´s ägare. Han skrev inte på betäckningsrapporterna alls, bara om det var en "snygg tjej" som halvflörtade med gubben som var lite märklig.
Han tog också samma språngavgift alla år, vill minnas att det var ca £50 eller något sådant.

Hur kan så många vara bergsäkra på att CH är pappa till hästarna.?

Ok, forst och framst ar det bara pa semin det forekommer betacknignsrapporter, vid naturlig betackning behovs inget sadant da man ser hingsten och stoet framfor sej.
ALLA hastar med stam DNA och blodtypas, oavsett om det ar semin eller naturlig betackning, sa star det att hastarna ar e Clover Hill sa ar dem det med full bestamdhet.
Gubben som agde Clover Hill var lite konstig, men han var definitivt ingen tjej-tjusare, da han var gay. Han var dessutom mycket socialt inriktad i val av personer, tyckte han inte om personerna eller stoet nagon kom med sa ville han inte betacka, tyckte han dock om dej och du kom med en b-ponny eller en asna, sa kunde han betacka. ;) Det kostade £30 i alla ar for Clover Hill, oavsett vilket sto du hade. Och ingenting planerades med gubben, utan man fick aka dit nar stoet brunstade och sta i ko tills det blev ens tur. Det finns ponnier e Clover Hill och det finns sakerligen en och annan mulasna e. Clover Hill ocksa!!

Det mesta e Clover Hill har ett supertemperament och hoppar fint, men tyvarr tycker jag inte att sonerna av CH avlar nagonting speciellt. Det ar 1.30-hastar det mesta, men hogre gar dem inte. Clovere Hill hade nog superspermier, vilket sonerna saknar. :o

Jag har haft en häst efter Clover Hill och jag fick fulla papper på den när den importerades från irland.

Spännande att få svar "direkt från Irland". Självklart är individen och dess utbildning mer avgörande än fina papper. Men varför inte "både och"? Passtvång senast 2005 gäller väl även på Irland? Då borde det väl inte gå att exportera papperslösa ponnyer?

Nej, inte papperslosa ponnier och hastar, men daremot hastar och ponnier med okand harstamning.

Pa Irland har det varit pass-tvang pa alla tavlingshastar och ponnier sedan manga ar tillbaka, sa de som har kopt en tavlingsponny utan pass, har kopt en icke-tavlande ponny!!
Nar hastar och ponnier reggas har far de ett pass. Sedan 12 ar tillbaka ska alla tavlingsponnier ocksa vara microchippade, sa har nagon kopt en icke chippad ponny fran Irland, har de heller inte kopt nagon ponny som tavlat.

Pass ar kanske nagonting nytt for er i Sverige, men de flesta hastar och ponnier pa Irland har haft det sedan manga ar tillbaka, da det ar dar stamtavlan finns och det ar det man far nar folen reggas som sma!

Jag förstår fortfarande inte varför de registreras med okänd härstamning :confused:

For att man avlar pa hastar med okand harstamning!!

Sedan sa tror jag att det ar sa att man manga ganger inte bryr sej om att regga dem med stam, eftersom det ar mycket dyrare an att regga dem for tavling utan stam (det borde sjalvklart vara tvartom). Sa en snal uppfodare, saljer hasten vidare till en person som inte ar sa intresserad av stam. De vaxer ur hasten eller vad som helst och den exporteras till Sverige, dar man helt plotsligt vill veta vem som avlade ponnyn, vad den har for foraldrar, harstamning mm.
Men det har heller aldrig varit patryckningar fran utlandet att ha stam pa ponnierna. De flesta irlandska ponnier gar pa export, och eftersom koparna accepterar att kopa dem utan stam, sa blir uppfodarna inte battre pa att regga sina avkommor.

Tyvarr ar tex Connemara Pony Breeders Society mycket dyra nar det galler att regga ponnier, samt totalt omedgorliga nar det galler att regga part-breds, vilket gor att manga inte ens bryr sej om att ha med dem att gora. Darfor finns det Connemara-ponnier som skulle reggas, men som saljs till tex Sverige som korsningsponnier.
Som tur ar har The Irish Horse Board hand om de flesta andra registreringar av hastar och ponnier, och de ar mycket lattare att ha med att gora, samt ar billigare.
Men fortfarande maste alla avkommor med stam DNA-testas for att bevisa stammen, vilket gor att det blir ganska dyrt att regga en hast eller ponny.

Forhoppningsvis kommer kraven pa pass att ordna mycket av dessa oreggade hastar och ponnier. Tiden far utvisa.

Senast ändrad:

HTML:
For att man avlar pa hastar med okand harstamning!!

Men de har väl ändå ett namn? Man vet ju vilka föräldrarna är när fölet kommer :confused:

Konstigt med så krångliga regler att uppfödarna struntar i dem. Förs inga diskussioner om detta på Irland?

Jag hoppas att jag har tillverkat en blivande kanonponny för hoppning eller fälttävlan i år.
Pappa är liten connemara på 137 cm och mamma halvblod.
Modern är ett elitsto som själv har placeringar upp till msv A hoppning och sedan lämnat en lång rad avkommor med meriter i både svår hoppning och fälttävlan.
Hon är egentligen pensionerad (26 år), men eftersom hon är pigg och fräsch så gjorde vi ett försök, men ville inte lägga ut för mycket pengar på semin och hingstavgifter samt inte låta henne få långa resor och en massa undersökningar. Hon ska kollas nu i helgen.

Måste bara fråga... Id-kontroll och signalementsbeskrivning skall ju ske vid moderns sida (är det tänkt...) :smirk: Gäller detsamma på Irland också? Isåfall borde väl antalet ponnyer med okänd härstamning minska i framtiden?
Används många olicensierade hingstar i (ponny)aveln på Irland? Är det pga detta som många ponnyer registreras med okänd härstamning?
Har ett exempel på ett holländskt ponnystuteri som gör så (enligt uppgift - om jag inte missuppfattat något pga språkförbistringar... :crazy: ), de har ca 60 ston i avel, ffa NF o RP. När jag besökte dem hösten 2003 fanns 7-8 hingstar i avel på gården, EN var licensierad... :smirk: I princip alla föl såldes - utan papper till uppköpare för vidare uppfödning , och många av dessa kan vi nog se på tävlingsbanorna här i Sverige. :smirk:

Hlsn Helena

Jag gjorde som man inte ska och tog grannhingsten... Hagens Darcy. Han är ju liten nog och hoppar trevligt.
Anledningen till den här betäckningen är att jag inte vill låta henne stå borta eftersom hon lätt tappar hullet då och att hon skulle slippa resor och undersökningar. Hon verkade uppskatta naturlig betäckning för första gången och hingsten fick stå på tå.

Problemet är alltså HINGSTLICENCEN på alla okända ponnyer :confused:
Ingen licens = ingen avkomma med stam.
Undrar vad det beror på. För dålig hingst = ej godkänd = ingen licens ELLER icke godkänd hingst = DYR licens??

Problemet verkar vara större utomlands än i Sverige.

Är passet inte mycket dyrare för en OKÄND ponny än en "lagligt avlad"? Vad jag förstått måste hästen ha pass utfärdat i hemlandet för att exporteras.

Undrar när fina EU regler börjar hjälpa oss att få identitet och härstamningar i resultatlistorna ;)

Men.. Hagens Darcy är avelsvärderad 2005 och godkänd enligt rasvisa bestämmelser? Eller det kanske inte var angående den frågan du svarade Jarrah?

Hlsn Helena

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 424
Senast: moonstruck
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 984
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka